חדשות

"פדה-פוריה": גידול ממאיר נדיר הצריך ניתוח שחזור לסת מורכב

הגידול הגרמי והאגרסיבי בלסת התחתונה הוסר ולאחריו בוצע שחזור מיקרו-כירורגי של הלסת באמצעות עצם מהרגל והדפסת עצם הלסת התחתונה במדפסת תלת מימד

למטופל מצפה תהליך שיקום ארוך שיכלול השתלה של שיניים בתוך עצם הרגל שהושתלה לו בלסת ולאחר מכן בניית שיניים. צילום: דוברות פדה-פוריה

רופאי המרכז הרפואי פדה-פוריה ביצעו לאחרונה בנתיוח מורכב הסרה של גידול ממאיר בלסת התחתונה של נער בן 15. מיד לאחר מכן ובאותו ניתוח ביצעו המומחים שחזור מיקרו-כירורגי של הלסת באמצעות עצם מהרגל והדפסה של עצם הלסת התחתונה במדפסת תלת מימד.

נער בן 15, תושב מעלה עירון, החל לסבול לפני כחצי שנה מכאבי שינים ומכאבים בצד ימין של הפנים. רופא שיניים שאליו פנו הוריו של הנער החל בסדרת טיפולים, אבל הכאבים נמשכו. בחודש אפריל האחרון הוחלט לעקור את אחת השיניים ומשהתברר שגם עקירת השן לא פתרה את הבעיה, פנו הנער והוריו לטיפול במחלקה לכירורגיית פה ולסתות במרכז הרפואי פדה-פוריה.

ד"ר מוראד עבד אל ראזק, מנהל שירות מיקרוכירורגיה, סיפר: "הנער הגיע למלר"ד, שם אבחנו כיב בחניכים בלסת התחתונה הימנית. עלה חשד שמדובר בדלקת או בגידול. לאחר ביצוע ביופסיה קיבלנו תשובה שמדובר בגידול סרטני ממאיר".

המטופל לאחר הניתוח וצוות המנתחים: ד"ר מוראד עבד אל ראזק, פרופ' עימאד אבו אל-נעאג' וד"ר בר מאיר

בהמשך, צוות רב תחומי של המרכז הרפואי ביצע בנער ניתוח מורכב מאוד שנמשך כ-11 שעות. פרופ' עימאד אבו אל-נעאג', מנהל המחלקה לכירורגיית פה, פנים ולסתות, הסביר: "מדובר בגידול ממאיר שהוא מאוד נדיר במיקום הזה. זהו גידול תוך גרמי, ממאיר ואגרסיבי ומאחר שהגידול עיכל ויצר ממש חור בלסת התחתונה, היינו חייבים לבצע ניתוח מורכב שכלל כריתה חלקית של הלסת התחתונה, ניקוי בלוטת הלימפה (ביתור צווארי) ומיד בהמשך לכך ניתוח שחזור של הלסת התחתונה על ידי מתלה חופשי שהוצאנו מרגל שמאל".

ד"ר בר מאיר, מומחה לכירורגיה פלסטית ומנהל הפלסטיקה בבית החולים, הוסיף: "מדובר בנער צעיר, ולכן היה לנו חשוב לבנות את הפנים מחדש גם מבחינה תפקודית וגם מבחינה אסתטית, כדי שיוכל להרגיש בנוח מבחינה חברתית ואישית. ניתוח כזה מחייב צוות רב תחומי שיכול לבצע באותו ניתוח גם את כריתת הגידול וגם את השחזור. בעזרת מדפסת תלת מימד בעצם יצרנו את הלסת התחתונה ועליה הרכבנו את העצם וכך הצלחנו לשחזר את המקום בצורה מדויקת".

לאחר שלושה שבועות אשפוז, המטופל התבשר כי הוא יכול לחזור לביתו ולהתחיל בתהליך השיקום. פרופ' אל נעאג' סיכם: "זה ניתוח מורכב מאד שלשמחתנו עבר בהצלחה רבה. בימים הקרובים הנער יחזור בהדרגה לאכול דרך הפה. מחכה לו תהליך שיקום ארוך שיכלול בסופו של דבר השתלה של שיניים בתוך עצם הרגל שהושתלה לו בלסת ולאחר מכן בניית שיניים. אבל אני מבטיח שבעוד שנה לערך לא ניתן יהיה להבחין שהוא עבר ניתוח כל כך מורכב".

נושאים קשורים:  ד"ר מוראד עבד אל ראזק,  פרופ' עימאד אבו אל-נעאג',  ד"ר בר מאיר,  שחזור לסת,  המרכז הרפואי "ברוך פדה" בפוריה
תגובות
21.07.2021, 19:31

יישר כוחכם, מרגש מאד