חדשות

"ביופסיית פיוז'ן" - בדיקה חדשנית לאבחון סרטן הערמונית ב"סורוקה"

בניגוד לדגימה עיוורת, בשימוש בגישה טרנספרניאלית באמצעות MRI-US FUSION, ניתן לקחת דגימה מדויקת מהאזור החשוד וגם שיעור הזיהומים נמוך משמעותית בהשוואה לביופסיה דרך הרקטום

ד"ר יוסים איגור ופרופ' ניקולא מבג'יש, מנהל המחלקה לאורלוגיה ב"סורוקה". שימוש ב-MRI-US FUSION. צילום: דינה פרנקל

במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע מדווחים על מאות בדיקות מוצלחות לאבחון סרטן הערמונית בשנה האחרונה באמצעות "ביופסיית פיוז'ן", המבוצעת בגישה טרנספרניאלית (העברת המחט בחיץ בין הנקבים), תחת הרדמה כללית. השיטה מאפשרת דגימה מוכוונת במקרים שבהם קיים חשד למחלה על פי ממצאי הדמיית MRI של ערמונית שנעשית קודם לכן.

"בשימוש בשיטה חדשנית זו, באמצעות מכשיר MRI-US FUSION, ניתן לקחת דגימה מדויקת מהאזור החשוד, בניגוד לדגימה עיוורת הנהוגה כיום. השיטה יעילה מאוד בעיקר בשל יכולת האבחון, הדיוק והביטחון שהיא מאפשרת בכיוון מדויק של המחט לאזורים החשודים כדי לקחת דגימה", מסביר פרופ' ניקולא מבג'יש, מנהל המחלקה האורולוגית ב"סורוקה".

מכשיר ה-MRI-US FUSION עושה שימוש בתמונות שהתקבלו מהדמיית MRI, לצורך ביצוע ביופסיה מונחית אולטרסאונד, הבונה מודל תלת מימדי של הערמונית ובתוכו הנגע החשוד. מודל זה מוזן לתמונת האולטרסאונד בזמן אמת ושימוש במכשיר מאפשר לקיחת דגימה מדויקת מהאזור החשוד, במיוחד כשהמטופל תחת הרדמה כללית שמונעת כל תזוזה ומאפשרת דיוק רב בלקיחת הדוגמיות.

לתהליך אבחון זה שותפים כמה מומחים: רדיולוג, מומחה לפענוח MRI של הערמונית, מרדים ואורולוג מומחה  לביצוע הביופסיה שבה נלקחות דגימות רקמה קטנות, ופתולוג, שמבצע את האבחון במכון לפתולוגיה לאחר מכן.

פרופ' מבג'יש: "בפרוצדורה זו של ביופסיה מכוונת MRI הדיוק מירבי והיא מתאימה למטופלים עם ממצאים ב-MRI ואלה שכבר עברו ביופסיה קודמת תקינה של הערמונית אבל נדרשים לבצע את הבדיקה פעם נוספת בשל חשד למחלה או לצורך מעקב אחרי סרטן ערמונית בעל מדדי סיכון נמוכים.

"חשוב להדגיש שבגישה טרנסרקטלית וללא הרדמה, הדיוק פחות אופטימלי. זאת ועוד, ישנם אזורים בערמונית שלא ניתן להגיע אליהם דרך הרקטום אלה רק דרך חיץ בין הנקבים, כגון בחוד ובחלק קדמי של הערמונית. בשיטה זאת אחוזי הזיהומים פחותים לאין ערוך בהשוואה לביופסיה המבוצעת דרך הרקטום. מאות מטופלים כבר עברו את הביופסיה בהצלחה בשיטה זו".

נושאים קשורים:  אבחון סרטן הערמונית,  ביופסיית פיוז'ן,  פרופ' ניקולא מבג'יש,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
13.07.2021, 09:19

ברכות למחלקה האורולוגית בסורוקה על ההתקדמות המקצועית