COVID-19 בישראל

ביקורת על משרד הבריאות: דיוני הצט"מ אינם שקופים וברורים לציבור

תחלואת מחוסנים, חיסון ילדים מתחת לגיל 12 ובמנת דחף שלישית - הדיונים הבוערים במשרד הבריאות מייצרים בלבול בציבור, נטען בביקורת על משרד הבריאות, וההחלטות מתקבלות בחוסר שקיפות ובאיחור

"חלפה שנה וחצי של חסיון רב שנים על דיוני קבינט הקורונה, כולל השחרה בלתי מוסברת של ההסכם עם יצרנית החיסונים": צילום: קובי גדעון/ לע"מ

ביקורת על הדרך שבה מתנהלים דיוני מומחים במשרד הבריאות בכל הנוגע לחיסונים וכן דרישה ליתר שקיפות בהקשר זה מתפרסמת הבוקר (ב') בשני כלי תקשורת, "ידיעות אחרונות" ו"ישראל היום".

שרית רוזנבלום ציינה במאמר ב"ידיעות אחרונות" כי "מי שעוקב מקרוב אחרי הדיונים הבוערים בנושא החיסונים התקשה ובצדק להבין מה בדיוק קורה פה. בתוך ים הדיווחים שפורסמו באתרי החדשות השונים על הוויכוחים במשרד הבריאות העוסקים בחיסונים ראשוניים ושניים, בשאלה הם להתיר לחסן ילדים מתחת לגיל 12, האם לחסן במנה שלישית את כלל האוכלוסיה או רק מדוכאי חיסון וקשישים – קשה לראות תמונה ברורה".

בהמשך מדגישה רוזנבלום ש"בתקופה הקרובה חייב משרד הבריאות למקד את תשומת הלב בהשגת 'רף חסינות' גבוה מספיק של האוכלוסיה ליצירת חומת מגן המאפשרת חזרה בטוחה לשגרה". כמו כן: "לשנות את התפיסה שמחוסן שווה מוגן כי מחוסנים נדבקים ומדביקים וסביר להניח שהם מנוע לא מבוטל בהפצת התחלואה משום שבחלק מהמקרים הם א-סימפטומטיים ולכן אין להם מושג שנדבקו. העובדה שמחוסנים נדבקים בשיעורים גבוהים כל כך עשויה להצביע בין השאר על התנהגות רשלנית של מי שתופסים עצמם כחסיני קורונה.

"על המדינה", כותבת רוזנבלום, "לשקול ברצינות החזרת חובת הבידוד למחוסנים גם אם זה לא פופולרי. כמו כן יש למנוע בדחיפות התקהלויות המשמשות כר פורה לאירועי הדבקה המוניים; להגביל אירועים כאלה בדחיפות בעיקר כאשר יש בהם התכנסות של לא מחוסנים וילדים בחללים סגורים".

עוד מדגישה מחברת המאמר שעל הממשלה לקבל החלטה ברורה, מוקדמת ככל האפשר ולא ברגע האחרון, כיצד מערכת החינוך תיערך לפתיחת שנת הלימודים הקרובה, ומביעה חשש שתחלואה נרחבת באוכלוסיה מחוסנת היא "מתכון להיווצרות זנים של הנגיפים שהם עמידים לחיסון".

מיטל יסעור בית אור ב"ישראל היום" מיקדה את הביקורת שלה בחשיפת שמותיהם ותפקידיהם של כל היועצים בוועדות השונות המסייעות למשרד הבריאות בקבלת ההחלטות בעיקר בנוגע לחיסונים. לפי דיווחה, כיום עסוקים בכך כ-90 אנשי מקצוע: רופאים בכירים ממוסדות שונים, מנהלי בתי חולים, בכירים במשרד הבריאות, מומחים מהאקדמיה, מהמכון הביולוגי וגם ממלאי תפקידים במשרד הביטחון. חסרה בוועדות נציגות של הציבור - כלומר מי שאיננו מומחה ברפואה, ויש בה רק מומחה אחד לאתיקה רפואית.

עד כה, נטען, רשימת היועצים הוסתרה מהציבור ולא נמסרים באופן מסודר הדעות השונות המועלות בדיונים אלה ו"ההחלטות החשובות שמתקבלות מתפרסמות באתר משרד הבריאות באיחור של שבוע-שבועיים".

בדיווח עצמו הובאה רשימה הכוללת 75 יועצים המייעצים לצוות הטיפול במגיפות. הם התכנסו עשרות פעמים מתחילת התפרצות הקורונה, קיבלו המלצות מכריעות בנושאי המסיכות, הבדיקות הסרולוגיות ומדיניות הבידוד. מחברת המאמר, בדיווח נפרד, ממליצה לאמץ את השיטה האמריקאית בכל הנוגע להתנהלות זאת.

בתוך כך, אמש דווח בערוצי החדשות השונים כי "רוב חברי הצוות לטיפול במגיפות" תומך במתן חיסון לילדים בני פחות מ-12, אולם בשלב זה רק לאלה הסובלים ממחלות רקע קשות. כמו כן תומך הרוב במתן חיסון שלישי לקשישים וההמלצות יועברו למשרד הבריאות לשם הכרעה.

בהודעה רשמית של דוברות משרד הבריאות נמסר גם כי "לאחר שהובטחה הקדמת האספקה של חיסוני 'פייזר' לתחילת אוגוסט, יחודשו מהבוקר (ב') החיסונים במנה הראשונה בקרב בני 12 ומעלה". קופות החולים הונחו לחדש את מבצע החיסונים.

שרי קבינט הקורונה אמורים להתכנס מחר (ג') לדון גם בהמלצה להחזרה החלקית של "התו הירוק", לפיה יותר לקיים אירועים שונים בכפוף להצגת תוצאה שלילית של בדיקת קורונה עדכנית של לא-מחוסנים.

נושאים קשורים:  משרד הבריאות,  צט"מ,  חדשות,  19-COVID,  חיסון לקורונה
תגובות