חדשות

צמצום מתמשך במספר הרופאים והאחיות העובדים בנגב

מספר הרופאים והאחיות העובדים בדרום הארץ נמוך משמעותית מזה שבמרכז כבר כיום, אך התחזית מטרידה אף יותר: בתוך ארבע שנים צפוי צמצום של 61% במספר הרופאים שיעברו לעבוד בנגב

שר הבריאות ניצן הורוביץ בכנס "הנגב במרכז". "‏הפערים בבריאות בין המרכז לפריפריה בלתי נסבלים". צילום: דני מכליס/ אוניברסיטת בן גוריון בנגב

נתונים שונים שהוצגו אתמול (ג') בכנס שהתקיים באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע, תחת הכותרת "הנגב במרכז" ועסק בקידום מדיניות הבריאות בפריפריה, הצביעו על כך שבתוך ארבע שנים, ב-2025, צפוי צמצום שנתי בשיעור של 61% במספר הרופאים שיגיעו ממרכז הארץ כדי לעבוד ולהתגורר בדרום.

בעוד שהשיעור הארצי של הרופאים ל-1,000 נפש בישראל גדל באופן מתון בעשור האחרון, בעשור הקרוב הוא צפוי להתחיל לרדת. יחד עם מגמת ההזדקנות של האוכלוסיה ופרישת רופאים ותיקים, צפוי שיעור הרופאים ל-1,000 נפש בישראל להגיע ל-3.0 – כלומר חזרה לאחור לשיעור שהיה בישראל בשנת 2010 וזאת למרות הגידול שחל באוכלוסיית ישראל כולה.

כבר היום, נמסר בכנס, שיעור הרופאים ל-1,000 נפש בפריפריה נמוך מזה שבשאר אזורי הארץ: הממוצע הארצי עומד אמנם על 3.2 ל-1,000 נפש אבל במחוז תל אביב השיעור הוא 5.3 ל-1,000 בעוד שבמחוזות דרום וצפון שיעור הרופאים ל-1,000 נפש עומד על 2.1.

לשם השוואה: שיעור הרופאים ל-1,000 נפש בישראל עמד על 3.2 ב-2018 לעומת 3.5 ל-1,000 נפש בממוצע במדינות ה-OECD. "למרות שישראל היא מדינה צעירה, שיעור זה עדיין נמוך. 60% מהרופאים המועסקים בישראל מוכשרים למקצועם מחוץ לגבולות המדינה – שיעור שיא במונחי ה-OECD, כאשר הממוצע במדינות אלו עומד על 18% בלבד", צוין.

גם  בשיעור האחיות ל-1,000 נפש בישראל, שעמד על 5.0 בשנת 2018, ישראל מפגרת אחרי הממוצע במדינות ה-OECDי– 9.0 אחיות ל-1,000 נפש.

שר הבריאות ניצן הורוביץ, שנכח באירוע, אמר: "‏הפערים בבריאות בין המרכז לפריפריה בלתי נסבלים ובשנים האחרונות הם רק מעמיקים". הוא התחייב שמשרדו יפעל להגדלת מספר הסטודנטים והסטודנטיות לרפואה שגדלו בנגב, ילמדו בנגב ויישארו לעבוד באזור כדי לחזק את מערכת הבריאות בדרום.

נשיא אוניברסיטת בן גוריון, פרופ' דניאל חיימוביץ, אמר: "מערכת הבריאות בדרום הארץ זקוקה לאיחוד כוחות לשם הבראה מלאה שלה. משרד הבריאות, בית החולים סורוקה, עיריית באר שבע ואוניברסיטת בן גוריון רואים את העתיד בקידום מערך הרפואה באזור".

בין התכניות לקידום ופיתוח מערכת הבריאות בנגב יינתן בשנים הקרובות דגש ל"תכנית אילנות" למנהיגות רפואית כדי לתת מענה למחסור הצפוי בכוח אדם רפואי בנגב. כמו כן, כדי לגשר על הפערים בשירותי הבריאות שקיימים בין הנגב למרכז הארץ חזרו הדוברים והדגישו את הצורך בבניית בית חולים נוסף, הקמת מרפאות נוספות, הפעלת יותר מוקדי רפואה דחופה ומכוני התפתחות הילד.

נושאים קשורים:  פרופ' דניאל חיימוביץ,  נגב,  בריאות בפריפריה,  אוניברסיטת בן גוריון,  שר הבריאות ניצן הורוביץ,  מחסור ברופאים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
07.07.2021, 21:15

הבעיה היא לא רק רופאים
אקדמאים רבים ואנשים אשר מתפרנסים היטב במרכז לא מעונינים לגור בפריפריה ובמיוחד לא בנגב
שאלתם את עצמכם מדוע כל כך קשה להעביר את 8200 לנגב?
מדוע ההתנגדות הקשה של מפקדי צה"ל לנושא?
פשוט מאד, גם קציני מודיעין שהינם בעלי מקצוע לא רוצים לעבור לנגב וספק אם התואר "בירת הסייבר" יצדיק את עצמו בעתיד

כולם מדברים פעם בשנה, בזמן הכנס בנושא רפואה ושאר השנה לא עושים כלום. בעצם לא תורמים מאום שרופאים יגיעו או שיבנה בי"ח נוסף
למשל מדינת ישראל ומשרד הבריאות ביטלו את המשך מענקי מצוקה ופריפריה ש ביאו רופאים רבים לנגב.
מדינת ישראל הכריזה ב2014 (כן לפני 7 שנים) על הקמת בי" ח נוסף בבאר שבע. מאז לא נעשה הרבה חוץ מדיבורים.
לכן צריך להפנים שהנגב ותושביו לא מעניינים אף אחד במרכז המדינה או בממשלה.