מחקרים COVID-19

מחקר ב"שיבא" מצא: מחוסנים נגד קורונה מדביקים פחות

מחקר שהתבצע בקרב 9,650 עובדי "שיבא" מצא: מחוסנים נגד קורונה לא רק נדבקים פחות אלא גם מדביקים פחות, הן אחרי המנה הראשונה והן אחרי המנה השנייה

חיסון צוותים רפואיים. צילום ארכיון: יונתן סינדל/ פלאש 90

במסגרת מחקר חדש שנערך במרכז הרפואי שיבא בשיתוף אוניברסיטת הארוורד, נמצא כי מחוסנים נגד קורונה לא רק נדבקים פחות אלא גם מדביקים פחות – הן אחרי המנה הראשונה והן אחרי המנה השנייה. עוד נמצא חיזוק לממצאים ממחקרים קודמים, שלפיהם יעילות החיסון של פייזר עומדת על 90%. המחקר פורסם בכתב העת Lancet Regional Health.

פרופ' גילי רגב-יוחאי, מנהלת היחידה למניעה ובקרת זיהומים, ממובילות המחקר: "המחקר התבצע בקרב 9,650 עובדי 'שיבא' במשך שלושה חודשים מיום מתן המנה הראשונה של החיסון. בדקנו את יעילות החיסון בקרב כל הנבדקים, את שיעור ההידבקות בקרב מי שנחשפו לקורונה, את העומס הנגיפי בקרב מחוסנים שחלו לעומת העומס הנגיפי בקרב לא-מחוסנים שחלו ואת יעילות החיסון".

מהממצאים עלה כי העומס הנגיפי היה נמוך יותר באופן מובהק בקרב אנשים מחוסנים שחלו לעומת לא-מחוסנים שחלו. "ככל שהעומס הנגיפי נמוך יותר, כך היכולת להדביק קטנה יותר", מסבירה פרופ' רגב-יוחאי.

עוד עולה מהממצאים כי מתוך 4,900 אירועי חשיפה לקורונה, נדבקו בנגיף 150 עובדים בלבד. כמו כן, נמצא כי יעילות החיסון במניעת מקרים א-סימפטומטיים מדבקים עמדה על 83%. "במובן מסוים, אלה המקרים הכי מסוכנים כי קשה לזהותם", מסבירה פרופ' רגב-יוחאי.

ממצא נוסף במחקר העלה כי בקרב מחוסנים (שתי מנות) יעילות החיסון עומדת על כ-90%, וזאת כפי שנמצא במחקרים קודמים ובהתאם לדיווחים של חברת פייזר.

את המחקר הובילו פרופ' גילי רגב-יוחאי, ד"ר שרון עמית ומוריה ברגוורק מהמרכז הרפואי שיבא, ד"ר איליה נוביקוב וארנונה זיו ממכון גרטנר ופרופ' מארק ליפשיץ מאוניברסיטת הארוורד.

משתתפים נוספים במחקר: פרופ' יצחק קרייס, פרופ' ארנון אפק, פרופ' גליה רהב, פרופ' אייל לשם, ד"ר רם דולמן, ד"ר יניב לוסטיג וכרמית כהן מ"שיבא", ד"ר עמית הופרט, כרמית רובין ואירינה גימפלביץ ממכון גרטנר ורבקה קהן מאוניברסיטת הארוורד.

נושאים קשורים:  פרופ' גילי רגב-יוחאי,  בית החולים שיבא,  מחקר,  חיסון לקורונה,  חדשות,  19-COVID,  נגיף הקורונה
תגובות
אנונימי/ת
08.07.2021, 06:14

נראה לי שהמחקר לא נכון לזן הדלתא החדש.
מתי בוצע המחקר? באיזו תקופה?