חדשות

"איברים היברידיים" להשתלה - פיתוח מעורר תקווה ב"בילינסון"

החוקרים, שהצליחו להנדס לראשונה איברים להשתלה מחזירים כך שלא יידחו על ידי המערכת החיסונית בבני אדם, מעריכים: בתוך חמש שנים הטכנולוגיה תאפשר להשתיל בכל חולה את האיבר שהוא זקוק לו

מוביל המחקר, ד"ר שחר כהן, מנהל המעבדה להנדסת רקמות של מחלקת השתלות ב"בילינסון". "קיצור דרך משמעותי במאמצים להנדס איברים וחלקי חילוף לגוף"

בניסיון למצוא פתרון לבעיית המחסור באיברים להשתלה, חוקרים מבילינסון, בהובלת ד"ר שחר כהן, פיתחו שיטה חדשנית שתאפשר בעתיד השתלה של איברים מחזירים בבני אדם שזקוקים להשתלה. החוקרים הצליחו להנדס לראשונה איברים מחזירים כך שלא יידחו על ידי המערכת החיסונית בבני אדם. המחקר פורסם בכתב העת Scientific Reports בהוצאת nature. השיטה נותנת מענה לשתי בעיות מרכזיות בתחום ההשתלות: המחסור באיברים להשתלה והדחייה של האיברים לאחר ההשתלה.

הרעיון שעומד מאחורי השיטה הוא ההבנה שהגורם המשמעותי ביותר שמעורר דחייה של איבר הוא הציפוי הפנימי של כלי הדם שלו. ציפוי זה הוא נקודת המגע בין האיבר המושתל לבין גופו של המקבל. כאשר מנסים להשתיל איבר מבע"ח בבני אדם, נוצרת דחייה חריפה ביותר. על כן, חיפשו החוקרים דרך לייצר ציפוי חלופי שאינו גורם לדחייה.

במסגרת המחקר, שנערך בחזירים ובחולדות, הסירו החוקרים את הציפוי מכלי הדם של בעלי החיים והחליפו אותו בציפוי "ידידותי" יותר למערכת החיסונית של בני האדם. התחליף הונדס במעבדה ומורכב מתאי שליה אנושית, שככל הידוע, אינם מעוררים דחייה. בכך למעשה מייצרים החוקרים איבר "היברידי": איבר מבעלי חיים עם כלי דם אנושיים. השיטה נוסתה בהצלחה עד כה במספר איברים: לב, ריאות, כבד, כליה, לבלב וגפיים.

בשלב הבא מתכננים החוקרים לבצע השתלות ראשונות של איבר היברידי בבעלי חיים. החוקרים מעריכים שבתוך 3-5 שנים הטכנולוגיה שפיתחו תאפשר להשתיל בכל חולה את האיבר שהוא זקוק לו.

ד"ר שחר כהן, רופא-חוקר, מנהל המעבדה להנדסת רקמות של מחלקת השתלות ב"בילינסון": "אנו מאמינים כי השיטה שאנו מפתחים מהווה קיצור דרך משמעותי במאמצים להנדס איברים וחלקי חילוף לגוף ועשויה להביא לעתיד שבו החלפה של איבר תהיה פרוצדורה רפואית שגרתית, זמינה ללא המתנה, וללא סכנת דחייה".

ד"ר אביתר נשר, מנהל מחלקת השתלות איברים: "היכולת לייצר איבר שיהיה זמין על המדף ויתאים להשתלה בבני אדם תספק פתרון עבור אלפי החולים הממתינים להשתלה. המחקר שמוביל ד"ר כהן הוא צעד משמעותי בכיוון".

המחקר הינו פרי שיתוף פעולה של חוקרים ממספר מחלקות ב"בילינסון", ביניהן מחלקת השתלות איברים, מכון הדימות, נשים ויולדות, קרדיולוגיה, המכון הפתולוגי, כירורגיה ניסויית, כירורגית לב-חזה, בנק הדם והמעבדה לסיווג רקמות.

נושאים קשורים:  השתלת איברים,  בילינסון,  ד"ר אביתר נשר,  ד"ר שחר כהן,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
05.07.2021, 21:08

מדהים. ישר כח. זה העתיד

אנונימי/ת
05.07.2021, 21:09

אם זה יצליח זו תהיה פריצת הדרך הרפואית המשמעותית ביותר מאז המצאת האנטיביוטיקה והצינתורים

אנונימי/ת
06.07.2021, 17:17

איגוד החזירים יאתור לבג"ץ על רצח עם...

אנונימי/ת
07.07.2021, 08:16

👍