נוירובלסטומה

קטגוריות ביולוגיות של נוירובלסטומה על סמך הסיווג הבינלאומי לפתולוגיה

חוקרים סבורים כי הסיווג הפתולוגי הבינלאומי של נוירובלסטומה עוזר לנהל חולים לפי ההיסטולוגיה של הגידול שלהם

נוירובלסטומה (מקור: ויקיפדיה)
נוירובלסטומה (מקור: ויקיפדיה)

ידוע כי הסיווג הפתולוגי הבינלאומי של נוירובלסטומה, המבדיל בין היסטולוגיה מבשרת טובות לבין היסטולוגיה עם פרוגנוזה גרועה, מהווה את אחד המדדים הפרוגנוסטיים החזקים ביותר במחלה זו.

החוקרים מתארים כי היסטולוגיה "טובה", המראה נסיגה ספונטנית או התמיינות/בגרות תואמת גיל של הגידול, נפוצה יותר בילדים ובעלת אינטראקציה הדדית עם תאי שוואן דרך מסלול ה-NGF/NTRK1, תוך רווח של כרומוזום 17 שלם. מנגד, היסטולוגיה "רעה" נפוצה בילדים מבוגרים יותר והינה הטרוגנית מבחינה מולקולרית.

עוד מדווחים החוקרים כי הגברה של MYCN מהווה את ההפרעה הגנטית השכיחה ביותר בגידולים עם היסטולוגיה רעה, כאשר גידולים עם ביטוי יתר של MYCN מדגימים היסטולוגיה אופיינית, הזהה לנוירובלסטומה חיובית ל-MYC. כמו כן, נמצא כי אובדן ההטרוזיגוטיות בזרוע P של כרומוזום מס' 1 קשורה לעיתים קרובות להגברה של MYCN, בעוד כי אובדן ההטרוזיגוטיות בזרוע P של כרומוזום 11 מתרחשת רק לעתים רחוקות בשילוב עם הגברת MYCN. מסתבר כי לאובדן הטרוזיגוטיות בזרוע P של כרומוזום 11 יש השפעה פרוגנוסטית שלילית במצבים של היסטולוגיה מברשת רעות, ללא הגברה של  MYCN.

לבסוף, נמצא כי הביטוי הגבוה של חלבון ALK מהווה גורם פרוגנוסטי שלילי הן בגידולים עם מוטציה או ביטוי יתר של ALK והן בגידולים עם היסטולוגיה טובה, אך בגידולים עם היסטולוגיה מבשרת רעות. תחזוקה או התארכות לא תקינות של הטלומרים, ביטוי יתר של TERT (telomerase reverse transcriptase) ופנוטיפ של ALTי(alternative lengthening of telomeres) בשל מוטציית ATRX, מהווים אירוע מולקולרי נוסף בגידולים עם היסטולוגיה לא טובה.

החוקרים הגיעו למסקנה כי הסיווג הפתולוגי הבינלאומי של נוירובלסטומה, המשלב צביעות אימונו-היסטוכימיות ל-MYCN, MYC, ALK, TERT, ו-ATRX, מהווה גישה מעשית ויישומית ליצירת קטגוריות ביולוגיות שישמשו בעתיד לניהול של חולים עם מחלה ייחודית זו.

מקור: 

Nakazawa, A. et al. Pathology International 2021; 71(4); 232-244. https://doi.org/10.1111/pin.13085

נושאים קשורים:  נוירובלסטומה,  היסטולוגיה,  מחקרים
תגובות