COVID-19 בישראל

יו"ר עובדי המעבדות: "בדיקות הקורונה בנתב"ג? חלם על חלם"

הממשלה, טוענת אסתר אדמון, מתעלמת מהמעבדות הציבוריות האיכותיות ומעדיפה את המעבדות הפרטיות בנתב"ג: "הן לא מסוגלות לזהות את הנגיף בשלבי ההדבקה הראשונים ולא יכולות לזהות וריאנטים חדשים"

בדיקות קורונה לנוסעים חוזרים בנמל התעופה בן גוריון. צילום: פלאש 90

יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים, הביוכימאים ועובדי המעבדות, אסתר אדמון, התייחסה אמש (ד') לנושא בדיקות הקורונה הנערכות בנמל התעופה בן גוריון לנוסעים וזאת בעקבות ה"פרצה" בנתב"ג והעובדה כי כ-40% מהנדבקים החדשים בקורונה בישראל שבו לארץ מביקורים בחו"ל, ולא מעטים נכנסנו דרך נתב"ג מבלי שעברו את הבדיקה הנדרשת. אדמון פנתה למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי ולשר הבריאות ניצן הורוביץ וטענה בפניהם כי משרד הבריאות טועה כאשר הוא מסתמך על מעבדות פרטיות בנתב"ג, "שאמינותן, נסיונן ומקצועיותן לא משתווים לאלה של מעבדות קופות החולים ובתי החולים".

"מדובר בחלם על חלם. איננו מבינים איך הטעויות מהשנה החולפת חוזרות שוב ושוב", טוענת אדמון. לדבריה, המעבדות הפרטיות בנתב"ג לא מסוגלות לזהות את נגיף הקורונה בשלבי ההדבקות הראשונים, כאשר יש כייל נמוך של וירוסים. "אין בהן ציוד המעבדה האיכותי שיש בשיבא ובבתי חולים אחרים והן לא מסוגלות לזהות וריאנטים חדשים.

"בבתי החולים ובקופות החולים קיימת מערכת של 42 מעבדות ממוחשבות מקצועיות, עם הציוד הטוב בעולם, עם אנשים מיומנים ועמידה בסטנדרטים המקצועיים הגבוהים ביותר, אומרת יו"ר הסתדרות עובדי המעבדות, "אבל הממשלה מעדיפה לפרק מערכת זו לטובת הקמת מערכת חדשה ופרטית, ללא ניסיון. איך קורה שוב שהממשלה החדשה מעדיפה בנתב"ג לדגום קורונה באמצעות מעבדות פרטיות, שצצו בשנה החולפת כמו פטריות אחרי הגשם, ואשר אין מקום להשוואה בינן לבין מעבדות בתי החולים והקופות?".

אדמון מציינת כי מדינת ישראל נפטרת מלמעלה משני מיליון קיטים לבדיקות קורונה של החברות הטובות בעולם בתחום, מקוריאה, מארה"ב ומאירופה, ותחת זאת מעדיפה שימוש בקיט הסיני במעבדות הפרטיות בנתב"ג, שאינו איכותי ולא מהימן ואשר מדינות אחרות בעולם מסרבות להשתמש בו. "מחיר הקיטים שברשות המדינה מעל 30 מיליון שקל", אומרת אדמון, "יש להם תאריכי תפוגה, ובימים אלה ניתנה הוראה להיפטר מהם.

"השבוע", סיפרה אדמון, "חזרתי לארץ מחו"ל. נחרדתי לגלות שעליי להמתין ארבע שעות לבדיקת קורונה בנתב"ג, בשל הלחץ על המעבדה הפרטית שאינה ערוכה ל'פיקים' בחזרת נוסעים לישראל במועדים מסוימים, ידועים מראש. התעצבתי להיווכח שוב שמשרד הבריאות לא לומד לקח מטעויות השנה החולפת ומתעלם מהמעבדות הציבוריות, מכוח האדם המקצועי, מהציוד המעבדתי שלרשותו, ומעדיף את המעבדות הפרטיות".

נושאים קשורים:  אסתר אדמון,  קורונה,  נתב"ג,  עובדי מעבדות,  חדשות,  19-COVID,  בדיקת קורונה
תגובות

גם עושה רושם שהדוגמים בנתב"ג לא קיבלו הכשרה ראוייה...
נחתתי לפני מספר ימים בארץ והדוגם לקח ממני BUCCAL SWAB. שאלתי אותו אם עבר הכשרה כלשהי לתפקיד ועל ידי מי. הוא ענה שכך הונחה לקחת דגימות על ידי רופאים של משרד הבריאות.

אנונימי/ת
25.06.2021, 14:19

רגע רגע רגע.... ואתה גם נוחת עם בדיקה תקיה ועדיין צריך לעשות גם בארץ, ״כי לא מאמינים בבדיקות שנעשו במקומות אחרים״.
אז למה צריך גם ״הצהרת בריאות״ ובכלל בדיקה חני הגעה לארץ?