COVID-19 עולמי

זן חדש של נגיף הקורונה מתפשט בעולם: "דלתא פלוס"

חשש שהוריאנט החדש שמקורו בהודו יהווה טריגר לגל תחלואה נוסף ואף עלול להתגבר על חיסוני הקורונה בעיקר בקרב מבוגרים

מגיפת הקורונה בהודו. צילום: Manoej Paateel/ שאטרסטוק

בעוד אנשי המקצוע במערכת הבריאות בישראל מודים כי הוריאנט ההודי (דלתא) של נגיף הקורונה נעשה דומיננטי בהתפרצות המחודשת של התחלואה בארץ – מגיעים ביממה האחרונה דיווחים לפיהם זוהתה גירסה חדשה, זן חדש, שגם הוא מקורו בהודו וקיבל את השם הזמני "דלתא פלוס" וסימונו המדעי AY.1. מדובר למעשה במוטציה של זן דלתא הראשון.

הבוקר דיווחו רשויות הבריאות של הודו כי עד כה אובחן "דלתא פלוס" בקרב 40 נדבקים חדשים, אבל ידוע כי אובחנו גם 200 מאומתי קורונה שנשאו את הזן הספציפי הזה בלפחות עוד שמונה מדינות: בריטניה, נפאל, פורטוגל, שווייץ, יפן, רוסיה, פולין וסין. קיים חשד שטרם בוסס שהגיע גם לארה"ב.

בשלב זה מוגדר "דלתא פלוס" כ"וריאנט מדאיג מאוד". בכמה מדינות מעריכים שהוא יהיה "טריגר" לגל שלישי או רביעי של תחלואה ועלול אף להתגבר על חיסונים שניתנו במיוחד בקרב מבוגרים בגילים גבוהים. הודו דיווחה על מקרה אחד כזה של אישה בת 65 שחוסנה בשתי מנות, נדבקה מחדש ונשלחה לבידוד.

עדיין לא ברור אם בנוסף לקצב ההתפשטות המהיר של "דלתא פלוס" הוא גם אלים יותר. עם זאת דווח כי הוא נקשר לקולטנים של תאי רקמת הריאות ומפחית את יצירת הנוגדנים החד-שבטיים בתגובה שמייצרת נגדו המערכת החיסונית של הנדבק. בנוסף, לא ברור עדיין מהי מידת היעילות של תרכיבי החיסון הנמצאים כיום בשימוש במדינות שונות כנגד תת זן חדש זה.

לפי דיווחים מהודו, התסמינים מהם סובלים נדבקים ב"דלתא פלוס" הם בעיקר שיעול יבש, חום, עייפות וחולשה, כאבי שרירים, כאבי ראש, גרדת בעור, נפיחות בגרון, שינויי צבע באצבעות הידיים ובבהונות, אובדן טעם וריח, שלשול, כאבים בחזה, קוצר נשימה, אובדן רגעי של יכולת דיבור. זאת, בנוסף לכאבי בטן, בחילות, אובדן תיאבון, הקאות, כאבי מפרקים ואף ירידה בשמיעה.

מדענים המעורבים עתה במחקר מואץ בכל הנוגע ל"דלתא פלוס", וביניהם ד"ר אריק פייגל-דינג, האמריקאי שהביע את הערכותיו בסדרת ציוצים בטוויטר, טוענים שתרכיב החיסון של "אסטרהזניקה" למשל, הוא בעל יעילות מוגבלת כנגד וריאנט דלתא הראשון - רק 60%, בעוד תרכיב "פייזר" יעיל נגדו ב-88%. מנת חיסון אחת בלבד נגדו מציגה יעילות של 33% בלבד. אולם, הערכות אלו עדיין לא אומתו בניסוי.

וריאנט דלתא המקורי, שגם זוהה בישראל, מצוי עתה בלפחות 92 מדינות בעולם, כאשר ב-80 מהן הדומיננטיות היא עדיין של ה"מקורי" (B1.617.2). הוריאנט הבריטי, שמולו משווים כיום את כל הוריאנטים ש"מסתובבים" בעולם, מכונה "אלפא" (B117).

נושאים קשורים:  הוריאנט ההודי,  וריאנט דלתא,  חדשות,  19-COVID,  חיסון לקורונה
תגובות