דיסקלקוליה

האם קיים חסך בסיסי הקשור לדיסקלקוליה התפתחותית?

במחקר זה לא נמצאו עדויות לקיומם של חסכים בסיסיים הקשורים להפרעות למידה מתמטיות

21.06.2021, 14:49

שתי תאוריות נבחנו אצל ילדים עם הפרעות למידה מתמטיות (MLD). לפי אחת מהן, ילדים עם MLD סובלים מחסך בסיסי בקישורי עיבוד מספרים בסיסי. לפי התאוריה האחרת, ילדים עם MLD נמצאים בקצה התהליך ההתפתחותי שלהם וסובלים מפגמים בקישורים קוגניטיבים רבים.

החוקרים גייסו והגדירו קבוצה של ילדים עם MLD מתוך מדגם גדול (N=1,303) של ילדים אשר היו בתוך שלבי התפתחות שגרתיים. הילדים אשר השתתפו במחקר היו צריכים לבצע משימות מוגדרות אשר היו קשורות לעיבוד מספרים בסיסי. במסגרת המחקר הבדלים בין הילדים שנדגמו לאוכלוסיית המדגם הוערכו באמצעות שימוש בפקטורים Cohen’s ו-Bayes. החוקרים השתמשו בכלים סטטיסטיים על מנת להעריך את הכוח הדיאגנוסטי של המדידות.

תוצאות המחקר הצביעו על האפשרות שההבדלים בין קבוצת ה MLD לקבוצת הביקורת יכולים להיות מוסברים על בסיס מאפיינים כלליים של האוכלוסיה ולאו דווקא על בסיס הימצאותם של חסכים בודדים או מרובים. אף אחד מהמדדים שנבחנו לא עבר את סף הכוח הדיאגנוסטי אשר יכל להבדיל את המשתתפים בסימולציה מהאוכלוסייה הכללית שלא על סמך מאפיינים כלליים.

החוקרים סיכמו כי לא נמצאו ראיות לכך שקיימים חסכים בסיסיים אצל ילדים עם MLD. הם הוביפו וכתבו כי הם מציעים שיתקיים מחקר נוסף אשר יתמקד במדגמים מייצגים של אוכלוסיות טיפוסיות, ויתבסס על קריטריונים בין-לאומיים של אבחנה.

מקור:

Irene C. Mammarella  et. al (2021) DOI: https://doi.org/10.1111/jcpp.13397

נושאים קשורים:  דיסקלקוליה,  הפרעות למידה,  מחקרים
תגובות