דיקור סיני

איך ניתן לשפר את איכות השינה של מטופלים במתדון?

טיפול משולב בדיקור סיני ונקודות לחיצה עדיף על פני טיפול יחידני בנקודות לחיצה לשיפור איכות שינה והיענות לטיפול

דיקור סיני (צילום: אילוסטרציה)
דיקור סיני (צילום: אילוסטרציה)

מחקרים קודמים גילו כי דיקור סיני אלקטרוני ונקודת לחיצה אוריקולרית (ליד האוזן) הינם יעילים כטיפול יחידניים להפחתת תסמיני נדודי שינה במטופלים תחת טיפול אחזקתי במתדון (methadone maintenance treatment - MMT). המחקר הנוכחי נועד לבדוק את התועלת הקלינית בטיפול משולב.

המחקר בוצע בתכונת מחקר אקראי מבוקר ומוצלב. למחקר גויסו 50 מטופלים ממחלקת Linsen לרפואה סינית, וענף Kunming בבית החולים העירוני של טאיפיי. את המטופלים הקצו באופן אקראי לשני קבוצות שוות: קבוצה א' טופלו בדיקור סיני אלקטרוני בנקודות Hegu (Li4) ו-Zusanliי(St36) וגם בנקודת לחיצה אוריקולרית (Shenmen), וקבוצה ב' טופלו בנקודת לחיצה אוריקולרית בלבד. הטיפולים בוצעו פעמיים בשבוע למשך ארבעה שבועות. לאחר שבוע אחד של תקופת התנתקות בוצעה הצלבה בין הקבוצות. החוקרים מדדו את איכות השינה לפי סרגל Pittsburgh Sleep Quality Indexי(PSQI), בנוסף בדקו את הנוכחות היומית של הנבדקים ב-MMT.

תוצאות המחקר הדגימו כי טיפול משולב שיפר באופן מובהק את איכות השינה, במיוחד בתת המדדים של PSQI של איכות שינה סובייקטיבית (60.91% לעומת 20.93%, p<0.05) והשהיית שינה (42.59% לעומת 11.28%, p<0.05). כמו כן החוקרים מצאו כי שיעורי הנוכחות היומית הייתה גבוהה, באופן מובהק, בקבוצה עם הטיפול המשולב לעומת הטיפול היחיד (87±2% לעומת 82±2%, p<0.001).

מסקנת החוקרים הייתה כי שילוב של דיקור סיני אלקטרוני עם נקודות לחיצת אוריקולריות הדגים יעילות גובהה יותר בשיפור איכות שינה והיענות לטיפול MMT ביחס לטיפול יחיד בנקודות לחיצה אוריקולריות.

מקור:

Kai Chiang Yu, et al. (2021) “The Efficacy of Combined Electroacupuncture and Auricular Pressure on Sleep Quality in Patients Receiving Methadone Maintenance Treatment”, The American Journal of Addiction, March 2021. Vol. 30, Issue 2, p. 156-163. doi.org/10.1111/ajad.13134

נושאים קשורים:  דיקור סיני,  איכות שינה,  היענות לטיפול,  מתדון,  מחקרים
תגובות