הפטיטיס C

טיפול בן שמונה שבועות עם גלקפרוויר/פיברנטסוויר בחולים עם זיהום HCV כרוני ושחמת מפוצה

נתונים מהעולם האמיתי מדגימים כי טיפול בן שמונה שבועות עם גלקפרוויר/ פיברנטסוויר בחולים אלה מוביל לשיעורי  תגובה וירולוגית ממושכת (SVR) של מעל 98% ובעל פרופיל בטיחות גבוה

16.06.2021, 13:54
צילום מיקרוסקופי של כבד עם שחמת הכבד (מקור צילום: ויקיפדיה)
צילום מיקרוסקופי של כבד עם שחמת הכבד (מקור צילום: ויקיפדיה)

גלקפרוויר/פיברנטסוויר הינו משלב תרופות בעל פעילות פאן-גנוטיפית אנטי-ויראליות ישירה ואשר אושר לטיפול בזיהום HCV כרוני. עם זאת, נתונים מה"עולם האמיתי" בנוגע ליעילות ובטיחות טיפול הנמשך שמונה שבועות בלבד בחולים עם שחמת מפוצה, מוגבלים.

במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Liver International חוקרים העריכו את הבטיחות והיעילות בעולם האמיתי של גלקפרוויר/ פיברנטסוויר ב-187 חולי HCV נאיביים לטיפול עם שחמת מפוצה אשר טופלו במשך שמונה שבועות במסגרת מאגר המידע German Hepatitis C-Registry בין אוגוסט 2017 לינואר 2020.

תוצאות המחקר הדגימו כי שיעור התגובה הוירולוגית הממושכת (sustained virological response-SVR) בקרב משתתפי המחקר עמד על 98.4% במסגרת אנליזת "פר-פרוטוקול" (דהיינו ללא חולים אשר אבדו ממעקב או הפסיקו את הטיפול כתוצאה מהיענות נמוכה) ו-86.8% במסגרת אנליזת "כוונה לטפל" (דהיינו מתוך כלל החולים עבורם היה מידע זמין). תשעה עשר חולים אבדו ממעקב. רק חולה אחד מקרב משתתפי המחקר חווה חזרת מחלה וחולה אחד מת במהלך המחקר מסיבה שאינה קשורה לטיפול.

תופעות הלוואי הנפוצות ביותר ואשר התרחשו במעל 5% מהמשתתפים כללו עייפות וכאבי ראש. במהלך תקופת המחקר התרחשו שתי תופעות לוואי קשות אך לא נצפו מקרים של הפסקת טיפול כתוצאה מתופעת לוואי.

החוקרים סיכמו כי טיפול בן שמונה שבועות עם גלקפרוויר/ פיברנטסוויר בחולים עם זיהום HCV כרוני ושחמת מפוצה הינו בעל יעילות גבוהה ביותר ונסבל היטב.

מקור: 

Klinker, H et al. Liver International 2021; DOI: 10.1111/liv.14937

נושאים קשורים:  הפטיטיס C,  גלקפרוויר,  פיברנטסוויר,  תרופות אנטי וראליות ישירות,  שחמת,  מחקרים