דעות

הסכנה המשולשת: זיהום אוויר, COVID-19 ומחלות לב וכלי דם

קריאתם של ארבעה ארגונים קרדיווסקולריים לנקוט פעולה להפחתת ההשפעות המזיקות של זיהום אוויר מטילה את האחריות על הרופאים לחנך את המטופלים והעמיתים בנושא זיהום אוויר והסיכון למחלות לב וכלי דם

זיהום אוויר בישראל. ישראל חשופה לחומר חלקיקי החודר לדרכי הנשימה יותר מרוב המדינות המפותחות. צילום: שאטרסטוק

למרות שזיהום אוויר היה נושא חשוב טרם מגיפת הקורונה, המגיפה הנוכחית מדגישה עוד יותר את חשיבות נקיטת פעולה כנגד לצמצם את ההשפעה המזיקה של זיהום אוויר.

ארבעה ארגונים קרדיווסקולריים מובילים: World Heart Federation, American College of Cardiology, American Heart Association ו-European Society of Cardiology, יצאו בתחילת השנה בקריאה משותפת לקהילה הרפואית ורשויות הבריאות לנקוט פעולה להפחתת ההשפעות המזיקות של זיהום אוויר על המצב הבריאותי. ההצהרה פורסמה במקביל במספר כתבי עת.

עדויות בספרות הרפואית מוכיחות כי זיהום אוויר מוביל לעלייה בסיכון למחלות לב וכלי דם, כולל אוטם לבבי ואירוע מוחי, כמו גם סוכרת ומחלות נשימתיות. עדויות לאחרונה הציעו עוד כי זיהום אוויר מעלה את הסיכון למחלה חמורה יותר על-רקע COVID-19 ולסיכון מוגבר לתמותה עקב הזיהום הנגיפי. זיהום אוויר עלול גם להגדיל את הסיכון להדבקה בנגיף הקורונה עקב ההשפעה של זיהום על שיעול תדיר יותר.

זיהום אוויר כגורם סיכון מוביל לתמותה

לאור הסכנה המשולשת הנ"ל של זיהום אוויר, COVID-19 ומחלות לב וכלי דם, דרושה פעולה דחופה. הכותבים קוראים לפעולות מובנות להפחתת פליטת מזהמים לאוויר וחשיפה מזיקה לבריאות. הם קוראים לארגונים רפואיים לנקוט בפעולות הבאות:

  • קריאה להפחתת זיהום אוויר כמדד בריאות, קיום מחקרים נוספים בנושא איכות האוויר וההשפעה על מחלות לב וכלי דם והתערבויות להפחתת זיהום אוויר והשפעותיו על מחלות לא-מידבקות.
  • לספק למטופלים אמצעים אישיים להפחתת חשיפה, דוגמת מערכות סינון אוויר בחדר
  • לשלב את נושא זיהום האוויר לגישות ניהול תחלואה, לדוגמה דרך שימוש במדדי איכות אוויר.
  • להשתתף בפיתוח קווים מנחים בנושא זיהום אוויר ומחלות לב וכלי דם.
  • לתמוך במשרדי סביבה, אנרגיה ותחבורה במאמצים להפחתת זיהום אוויר.
  • לחנך ולהגביר מודעות אודות התועלת הקרדיווסקולרית של אוויר נקי.
  • לשתף פעולה עם מקבלי החלטות בכירים במדינה, באזור ובעולם במטרה לתת עדיפות לנושאי מחלות לב על רקע זיהום אוויר.

ומהי המסקנה? לא להילחם בזיהום, אלא שעל הרופאים מוטלת האחריות לחנך את המטופלים, העמיתים והקהילה שלהם בנושא זיהום אוויר והסיכון למחלות לב וכלי דם.

מאחר שזיהום אוויר עלול לפגוע בבריאות הלב ובבריאות המוח, עם השפעה לא-פרופורציונלית באזורים עניים הממוקמים בסמיכות למקורות זיהום אוויר, חובה להתייחס לבעיה הנ"ל ברמה העולמית במטרה להפחית את נזקי זיהום אוויר בכלל הציבור.

וזה למי שמתעניין במנגנון בו זיהום אוויר פוגע בלב:

ספרות:

J Am Coll Cardiol. Published online January 28, 2021

https://www.jacc.org/doi/10.1016/j.jacc.2020.12.003

הכותב הוא כירורג בעבר; מטפל כיום ברפואה סינית. www.drbarak.com

נושאים קשורים:  ד"ר ראובן ברק,  זיהום אוויר,  מחלות לב וכלי דם,  דעות,  חדשות
תגובות