חדשות

המכשול העיקרי לקידום רפואת המוח בישראל: מחסור של מאות רופאים

הוועדה לבחינת מקצוע הנוירולוגיה התכנסה לראשונה והציגה נתונים על ביקוש נמוך מאוד להתמחות בנוירולוגיה בקרב בוגרי בתי הספר לרפואה | פרופ' נתן בורנשטיין, יו"ר הוועדה: "עבודתנו היא שליחות היסטורית"

מחלקה נוירולוגית. כמחצית מהמאושפזים בתחלואה נוירולוגית בבתיה"ח בישראל מאושפזים במחלקות פנימיות. צילום אילוסטרציה

הוועדה לבחינת מקצוע הנוירולוגיה שמינה מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, התכנסה אמש (ג') לראשונה. הוועדה תדון בשאלה כיצד לעודד את בוגרי בתי הספר לרפואה לבחור התמחות בתחום ואיך לחזק תשתיות, להוסיף תקנים ולשפר את מערך הנוירולוגיה בישראל. המלצות הוועדה יוגשו עד סוף חודש יולי. בין חבריה: נציגי משרד הבריאות, נציגי בתי החולים ורופאים נוירולוגים בכירים.

יו"ר הוועדה, פרופ' נתן בורנשטיין, מנהל מערך המוח במרכז הרפואי שערי צדק, לשעבר, סגן נשיא ארגון שבץ המוח העולמי, יו"ר החברה הישראלית לשבץ מוח, אמר עם התכנסותה: "אני גאה ונרגש לפתוח היום את עבודת הוועדה לבחינת מקצוע הנוירולוגיה. זהו יום היסטורי". פרופ' בורנשטיין הודה למנכ"ל משרד הבריאות, "שהקשיב וקיבל החלטה דרמטית להקים את הוועדה הזאת, ועל זאת יבורך".

לקראת כינוס הוועדה נבדק היקף בוגרי בתי הספר לרפואה שבוחרים להתמחות בנוירולוגיה ונמצא כי המכשול העיקרי בארץ לקידום רפואת המוח הוא מחסור של מאות רבות של רופאים, עם התמחויות בתת מקצועות הנוירולוגיה, וזאת למרות העלייה בתחלואת שבץ מוח, דמנציה ואלצהיימר, פרקינסון, מיגרנה, אפילפסיה, טרשת נפוצה ומאות מחלות נוספות.

על פי הנתונים ב-2019 הוכשרו בישראל רק 19 רופאים נוירולוגים חדשים. ב-2020 נמצא נתון נמוך דומה. גם ב-2021 אין קפיצה, כנדרש. כיום עובדים בכל הארץ פחות מ-350 רופאים מומחים נוירולוגים. בשל כך, בלתי אפשרי לפתוח בכל בתי החולים מחלקות נוירולוגיות.

פרופ' בורנשטיין: "רפואת המוח בישראל מבחינת תשתיות, תנאים וכוח אדם מפגרת מאוד אחרי העולם. זעקנו והתרענו, אך האוזניים לא היו כרויות וקשובות, וכך באופן מוזר וחריג רפואת המוח בארץ נותרה מאחור מבחינת תשומת הלב המערכתית, החשיבה וההשקעות בכוח אדם ותשתיות. עבודת הוועדה היא שליחות היסטורית, שתעצב את פני הנוירולוגיה לעוד שנים רבות וארוכות. מוטלת על כתפינו אחריות כבדה. אני מתחייב כבר מראש שלא נגיש רק המלצות, אלא נלווה הלאה גם את ישומן".

נושאים קשורים:  פרופ' נתן בורנשטיין,  חדשות,  פרופ' חזי לוי,  משרד הבריאות,  מחסור בנוירולוגים
תגובות
אנונימי/ת
09.06.2021, 10:51

כמו שאומרים: לכולם קשה
ובודאי שצריך עוד נוירולוגים
אבל כנראה שיותר חשוב שיהיו יותר רופאי משפחה
דיאבטולוגים
נפרולוגים
קרדיולוגים
שישפרו איזון סכרת, לחץ דם וליפידים. מניעה משמעותית ועיקשת, תצמצם את המחסור (האמיתי) בנוירולוגים