טרשת נפוצה מתקדמת

מחלה ניוונית בעמוד השדרה הצווארי בטרשת נפוצה

חוקרים סבורים כי לחולי טרשת נפוצה יש נטייה לפתח מחלות ניווניות בעמוד השדרה ויש לנקוט באמצעי זהירות באבחנה

MRI של עמוד השדרה (צילום: אילוסטרציה)
MRI של עמוד השדרה (צילום: אילוסטרציה)

ידוע כי גירוי של השורשים וחוט השדרה כתוצאה מניוון של החוליות הצוואריות, עשוי לדמות טרשת נפוצה מתקדמת, לכן ישנה חפיפה אפשרית באבחנה. החוקרים שיערו כי מחלה ניוונית עם היצרות בעמוד השדרה הצווארי, שכיחה יותר בטרשת נפוצה מתקדמת, בהשוואה לנבדקי בקרה בריאים.

החוקרים ערכו מחקר מקרה-ביקורת רטרוספקטיבי על 111 מקרים (56 מקרי טרשת נפוצה מתקדמת ו-55 נבדקי בקרה). החוקרים העריכו באופן אובייקטיבי 5 סוגים שונים של מחלות ניווניות בעמוד השדרה הצווארי (ניוון של הדיסק, בליטת דיסק אחורית, שינויים בלוחית הקצה, היצרות בתעלה והיצרות של הפורמינות), באמצעות סקאלות ידועות של הדמיית תהודה מגנטית. לאחר מכן, ביצעו אנליזת רגרסיה רבת-משתנים.

החוקרים מצאו ניוון בדרגה בינונית עד קשה בעמוד השדרה הצווארי, היה קיים בתדירות גבוהה יותר בטרשת נפוצה מתקדמת, בהשוואה לנבדקי הבקרה. כאשר ערכו רגרסיה רבת-משתנים, מצאו כי היה סיכוי של פי 3 להיצרות של הפורמינות בקרב חולי טרשת נפוצה מתקדמת (יחס סיכויים של 3.20, רווח בר-סמך 95%: 1.27-8.09, p = 0.014) והיה חמור יותר בחולים (p = 0.009). החוקרים איששו ממצא זה בהערכה רטרוספקטיבית של דיווחים רדיולוגיים קליניים, באותה האוכלוסייה. לבסוף, דיווחו כי היצרות של הפורמינות הייתה נפוצה פי 2 בטרשת נפוצה מתקדמת, בהשוואה לטרשת נפוצה התקפית-הפוגתית.

החוקרים הגיעו למסקנה כי חולים עם טרשת נפוצה מתקדמת רגישים יותר להיצרות של הפורמינות. הם סבורים כי נדרשת דרגת חשד גבוהה יותר בנוגע למחלות ניווניות של עמוד השדרה הצווארי, בנוכחות תסמינים נוירולוגיים מתאימים במקרים של טרשת נפוצה מתקדמת, על מנת להקפיד על טיפול או ניטור מתאימים.

מקור:

Chhugani, S. et al. European Journal of Neurology 2021; https://doi.org/10.1111/ene.14855

נושאים קשורים:  טרשת נפוצה מתקדמת,  היצרות תעלת השדרה,  ניוון עצבי,  עמוד השדרה,  מחקרים
תגובות