COVID-19 בישראל

מחקר ב"הלל יפה" מצביע על קשר בין החיסון לקורונה למיוקרדיטיס

במחקר שפורסם בכתב העת הרפואי Vaccine נבדקו שישה גברים צעירים שפנו לחדר מיון עם כאבים בחזה ושינויים בתרשים אק"ג בין יומיים לארבעה ימים לאחר קבלת החיסון השני

צוות החוקרים (מימין לשמאל): ד"ר סייף אבו מוך, ד"ר נועה בר-ינאי, פרופ' אריאל רוגין, ד"ר אליאס חילו. צילום: דוברות "הלל יפה"

בהמשך לפרסומים של משרד הבריאות באשר לקשר האפשרי בין דלקת קרום הלב והחיסון לקורונה, מחקר שבוצע במרכז הרפואי הלל יפה בחדרה ופורסם השבוע בכתב העת הרפואי Vaccine, מצביע כי קיים קשר בין החיסון נגד קורונה בצעירים לבין דלקת בשריר הלב. ד"ר סייף אבו מוך, מנהל מחלקה פנימית ב' ב"הלל יפה" ומוביל המחקר: "מדובר בממצאים ראשוניים, יש להתייחס אליהם בכובד ראש ולהמשיך בבדיקת הנושא. חשוב לציין כי מדובר במקרים בהם המחלה היתה קלה יחסית וברת טיפול. העדיפות להתחסן היא עדיין ראשונה במעלה".

שותפיו למחקר של ד"ר אבו מוך היו ד"ר נעה ינאי, מנהלת המכון הנפרולוגי ופרופ' אריאל רוגין, מנהל מערך הלב בבית החולים הלל יפה.

המחקר בדק שישה מטופלים צעירים, כולם גברים בגיל החציון של 23, אשר פנו לחדר מיון לאור כאבים בחזה, תסמינים טיפוסיים ושינויים בתרשים אק"ג, בין יומיים לארבעה ימים לאחר קבלת החיסון השני לנגיף קורונה. משרד הבריאות פרסם אתמול נתונים בנושא זה לגבי כ-200 מקרים מדווחים בישראל.

"לאור התסמינים הטיפוסיים של המטופלים והסמיכות לחיסון, הוחלט לאשפזם להמשך בירור. יש לציין כי כולם היו במצב קל", מדגיש ד"ר אבו מוך. "לאחר בדיקות מקיפות שכללו אקו לב, תהודה מגנטית (MRI) של שריר הלב, סיטי, בדיקות דם מקיפות, כולל לחלבונים השונים של נגיף הקורונה, נקבעה חד משמעית האבחנה של דלקת בשריר הלב (מיוקרדיטיס), לא כזאת שמסכנת אותם, אבל משהו שבהחלט ראוי לבדיקה מקיפה בהתחשב בעובדה שהיינו בשיאו של מבצע החיסונים".

התוצאות שותפו בזמן אמת עם משרד הבריאות אשר ריכז את כל המקרים בישראל. במחקר שפורסם השבוע ועבר ביקורת מקיפה של מיטב המומחים העולמיים טרם פרסומו במגזין הרפואי Vaccine, נבדק צבר האשפוזים הפתאומי לעומת מספר האשפוזים של הלוקים בדלקת שריר הלב במרכז הרפואי הלל יפה בשנים האחרונות. התברר כי בממוצע של חמש השנים האחרונות, אושפז חולה אחד בחודש.

פרופ' אריאל רוגין, מנהל מערך הלב, מסביר כי כל המטופלים הצעירים טופלו בעזרת תרופות נוגדות כאב ונוגדי דלקת ומצבם השתפר במהרה. הם שוחררו לאחר מספר ימים. לרובם לא צפויות השלכות בריאותיות לטווח ארוך, המעקב אחריהם נמשך.

בהיבט זה מדגישים פרופ' רוגין וד"ר אבו מוך: "ביצוע החיסון לנגיף קורונה חשוב משמעותית, משום שההשלכות של המחלה על הגוף ועל תפקודי הלב עלולות להיות חמורות הרבה יותר בחולים אשר חלו בקורונה. בהיבט זה, התועלת מהחיסון וחשיבות ההגנה כנגד וירוס הקורונה בקרב מבוגרים, חשובים בהרבה מהסיכון הקטן לדלקת בלב, אשר לרוב הינה מחלה קלה".

ד"ר ינאי מוסיפה ומסבירה כי לפי דיווחים שנאספו במשרד הבריאות, בישראל היו בחודשים האחרונים למעלה מ-200 מקרים של דלקת בשריר הלב בקרב אלה שקיבלו את החיסון לקורונה. מספר זה הינו קטן בהתחשב בהיקף האוכלוסיה שחוסן, אך העובדה שמרבית המקרים התרחשו בצעירים אחרי שקיבלו את המנה השנייה של החיסון היא חריגה ומצביעה על אפשרות של קשר למתן החיסון.

רשת התרופות האירופאית (EMA) והמרכז לבקרת מחלות בארה"ב  (CDC) בוחנים האם קיים קשר בין החיסון לקורונה לבין אירועים של דלקת בלב. יש לציין כי מאז אושר החיסון הראשון בדצמבר 2020, ניתנו יותר מ-1,800 מיליון מנות חיסון מכלל החברות ברחבי העולם ומעל 418 מיליון בני אדם מחוסנים בחיסון מלא. בארה"ב לבדה ניתן חיסון זה לכחמישה מיליון צעירים בני 12-17. נתוני מעקב הבטיחות ברחבי העולם מצביעים על פרופיל בטיחותי טוב, ועד כה לא דווח על שכיחות חריגה של דלקות בלב בעקבות החיסון.

נושאים קשורים:  פרופ' אריאל רוגין,  ד"ר נעה ינאי,  ד"ר סייף אבו מוך,  דלקת בשריר הלב,  מיוקרדיטיס,  בית החולים הלל יפה,  מחקר,  חיסון לקורונה,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
02.06.2021, 21:26

פששש מחקר מאד רציני. בואו נדייק: הלל יפה מדווח אנקדוטלית על 6 צעירים עם מיוקרדיטיס אחרי חיסון.

03.06.2021, 23:30

אכן, רציני מאוד, כי זה מחקר עומק של 6 מקרים אשר בהם בוצע MRI לב אשדר הדגים באופן מובהק את הדלקת, ושדלל אתיולוגיות אחרות לרבות זיהומים רספירטוריים, או הדבקה קודמת או כל סיבה אחרת למיוקרדיטיס.
לא מדובר בדיווח 6 מקים של קשר נסיבתי או קשר זמני, אלה במחקר הכי מרחיק לכת מכל הפרסומים בעולם, אשר הדגיש את הקשר הסיבתי בצורה החזקה ביותר. אתם מוזמנים לעיין במאמר ולהתרשם.

אנונימי/ת
03.06.2021, 17:33

שלום, נקווה שמחקרים נוספים יגלו את תהליכי הדמנציה והאלצהיימר השונים בין גבר לאישה (?), השפעת תרופות המפחיתות בייצור כולסטרול והקשר שלהן בבני אנוש - לתהליכים של הגברת שקיעת ביטא עמילואיד ו TAU בתאי העצב במוח.
המוצא מחקרים בתחום - תודתנו אם ישתף אותם איתנו.
רק תודות יצחק

04.06.2021, 08:04

עוד סימן שאלה (קצה קרחון?) שמצדיק את הדרישה לבחון באופן ראוי, בכל התערבות רפואית, מה ההשפעה של ההתערבות על מדדי בריאות כוללניים (להבדיל מהשפעה על אבחנה כזו או אחרת). לבחון באופן ראוי - במאה ה-21 - פירושו מחקר מבוקר הקצאה אקראית עם מספר גדול מספיק של נבדקים שיאפשר בחינה של הבדלים בפניות-למיון ושל תמותה מכלל הסיבות בין קבוצת הביקורת לקבוצת ההתערבות.