סרטן שד

פעילויות סותרות של איזופורמים של רצפטור בטא לאסטרוגן בסרטן שד

משמעות פרוגנוסטית וטיפולית של ביטוי רצפטור בטא לאסטרוגן בסרטן שד מסוג triple negative

MRI של רקמת שד (צילום: אילוסטרציה)

סרטן שד מסוג triple negativeי(TNBC) הוא תת סוג אגרסיבי של סרטן שד. בסרטן זה, מבחינה היסטולוגית, חסרים שלושת הרצפטורים המאפשרים חיזוי תוצא ומאפשרים טיפול מותאם בסרטני שד אחרים. במחקר שפורסם בעיתון Breast Cancer Research and Treatment החוקרים ביקשו להעריך את הפוטנציאל של רצפטור בטא לאסטרוגן (ER beta) כמטרה אנדוקרינית לטיפול אפשרי בסרטן שד triple negative.

נערכה אנליזה של הביטוי והאפקט הפרוגנוסטי של האיזופורמים של רצפטורי בטא לאסטרוגן באמצעות שימוש במידע מתוך האטלס לגנום סרטני (The Cancer Genome Atlas, TCGA). בוצעה הערכה של הביטוי של איזופורמים של ER beta;יmRNA וחלבון בשורות תאים של סרטן שד מסוג triple negative. בוצע תחילה knockdown של הגנים האנדוגניים ל-ER beta 2 ו-ER beta 5 באמצעות siRNA. כמו כן נעשתה בהמשך אפ-רגולציה של ER beta 2,יER beta 5,יER beta 1 באמצעות מערכת לנטי-ויראלית המושרית ע"י דוקסיציקלין. בוצעה הערכה של גדילה תאית, נדידה תאית, פלישה וביטוי גנטי ספציפי.

נמצא כי ER beta 2 ו-ER beta 5 היו הצורות הדומיננטיות של ER beta בשורות תאי סרטן שד מסוג triple negative. ביטוי גבוה של ER beta 2 ניבא תוצאים קליניים גרועים יותר. Knockdown של ER beta 2 או ER beta 5 אנדוגניים בשורות התאים דיכא שגשוג, נדידה, פלישה ופעילות פרוטו אונקוגנית. אפ-רגולציה של הגנים הללו גרמה לתוצאה הפוכה של שרידות מוגברת ופעילות מוגברת של תאים אלה. ER beta 1 היה קשה לזיהוי בשורות התאים, אולם אפ-רגולציה שלו הקטינה שרידות, הגבירה פעילות מסוג tumor suppressor בתאים (למשל ביטוי חלבוני E-קדהרין), הקטינה שגשוג תאי, נדידה תאית ופלישה באופן תלוי ובלתי תלוי בליגנד.

מסקנת החוקרים הייתה שהרצפטורים ER beta2/ER beta 5 ו-ER beta 1 מדגימים פעילויות מנוגדות בתאי סרטן שד מסוג triple negative. ניתן להסיק ממחקר זה כי אמידת הכמויות והיחסים של האיזופורמים השונים של ER beta הם בעלי משמעות פרוגנוסטית וטיפולית. כימות זה עשוי לאפשר בחירת גישה טיפולית אופטימלית בסרטן שד אגרסיבי זה.

מקור: 

Yan S, Dey P, Ziegler Y, Jiao X, Kim SH, Katzenellenbogen JA, et al. Contrasting activities of estrogen receptor beta isoforms in triple negative breast cancer. Breast Cancer Res Treat [Internet]. 2021 Jan 1;185(2):281–92.

נושאים קשורים:  סרטן שד,  רצפטור בטא לאסטרוגן,  אונקוגן,  מחקרים
תגובות