דו"ח המבקר

מבקר המדינה: מכשיר ה-MRI במכון ויצמן מנוצל כדי שליש מיכולתו

שנתיים לאחר הקמת המכון לדימות ומחקר המוח במכון ויצמן, מנוצל מכשיר ה-MRI ארבע שעות ליום במקום 12 ורק על ידי חוקרי המכון - בזבוז של שלושה מיליון שקל ליום

מכשיר MRI. החברות הפרטיות מאתרות תורים פנויים במוקדי הזימון של בתי החולים ומוכרות אותם באלפי שקלים. צילום: אילוסטרציה

דו"ח מבקר המדינה שפורסם אתמול (ג') ובין היתר עוסק ב"היעדר תכנית אסטרטגית כוללת לתשתיות מחקר לאומיות ולשם כך אין תקציב ייעודי", חשף כי מכשיר ה-MRI היקר שבמכון ויצמן מנוצל בשליש מיכולתו.

נכון לנובמבר 2020, בכל מערכת הבריאות בישראל פועלים 42 מכשירי MRI בעוד המינימום הנדרש בהתאם לגודל האוכלוסיה הוא 49. בארבעה מכשירים נוספים עושים שימוש מחקרי, אך לא לבדיקות רפואיות שוטפות. במדינות ה-OECD הממוצע הוא 15.42 מכשירים למיליון תושבים בעוד שבישראל הוא 5.18.

בדו"ח המבקר נאמר כי בבדיקת הפעילות של ארבע תשתיות מחקר מרכזיות עלה כי שתיים מהן נמצאות בניצול חסר. אחת מהן היא המכון לדימות ומחקר המוח האנושי במכון ויצמן שבו מכשיר MRI מתקדם ויקר במיוחד. הקמת המכון עלתה עד כה 45 מיליון שקל.

המבקר מגלה ששנתיים לאחר הקמתו מנוצל מכשיר ה-MRI הזה כדי שליש מיכולתו, ארבע שעות ליום במקום 12 ורק על ידי חוקרי מכון ויצמן.

המכון לחקר המוח נפתח ביוני 2018 ואז גם הגיע מכשיר ה-MRI שנדרש עבורו. אולם, הוא החל לפעול רק במארס 2019 בשל העדר אישור ממשרד הבריאות. עלות תחזוקת המכשיר במכון ויצמן, לפי דו"ח המבקר, היא 11 אלף שקל ליום ללא שימוש. כלומר, מדובר בבזבוז של שלושה מיליון שקל לריק.

נושאים קשורים:  מכון ויצמן,  מבקר המדינה,  מכשיר MRI,  חדשות
תגובות