חדשות

רמות מזיקות של כימיקלים רעילים נמצאו בחלב אם בארה"ב

סכנה בהנקה: מחקר חדש מצא רמות גבוהות של PFAS בחלב אם - פי 2,000 מהרמה שנחשבת לבטוחה במי שתייה

חלב אם, הנקה (צילום: אילוסטרציה)

רמות גבוהות מאוד של "כימיקלים נצחיים" נמצאו במחקר שבחן דגימות של חלב אם בארה"ב. הכימיקלים הרעילים, המוכרים בשם PFAS, נמצאו בכל 50 הדגימות של חלב אם שנאספו לצורך מחקר בארה"ב. הרמות הגבוהות של החומרים הללו היו קרוב לפי 2,000 מהרמות שנחשבות לבטוחות במי שתייה.

מהמחקר עלה כי זיהום של PFAS בחלב אם הוא ככל הנראה נרחב בארה"ב ומה שמדאיג שהכימיקלים הללו נמצאו דווקא במזון הטבעי המושלם שנחשב לנקי ביותר, הדגישה שותפה לכתיבת דו"ח המחקר, ד"ר אריקה שרדר, המנהלת המדעית של ארגון שלא למטרות רווח Toxic Free Future מסיאטל, המאיץ בתעשיה למצוא חלופות לכימיקלים מזיקים.

דו"ח המחקר, שעבר ביקורת עמיתים, פורסם בשבוע שעבר ב-Environmental Science and Technology, כתב עת לנושאי סביבה. "הממצאים שעלו מהמחקר הזה צריכים להדאיג", ציינו מחברי דו"ח המחקר שבו השתתפו גם רופאי ילדים מאוניברסיטת וושינגטון.

בקבוצת הכימיקלים בשם PFAS – Per and polyfluoroalkyl substance – נכללים כ-9,000 רכיבים שבהם משתמשים בתעשיות כמו לאריזות מזון, בגדים, סדיניות לילדים, חומרי ניקוי לשטיחים ואחרים. הם מכונים "כימיקלים נצחיים" מאחר שאינם מתפרקים באופן טבעי ובשנים האחרונות נמצאו בעלייה בגופם של בני אדם. הם נקשרים לסרטן, למומים מולדים, למחלת כבד, למחלה בבלוטת המגן, לצניחה בספירת זרע ולמגוון רחב נוסף של בעיות בריאות ומחלות חמורות.

במאמר דווח כי בדגימות חלב אם שנבדקו נמצאו כימיקלים אלה בשיעורים גבוהים כדי 50 ppt (חלקים לטריליון) ועד כדי יותר מ-1,850 ppt.

כיום אין תקן לגבי רמות ה-PFAS שמוגדרות בטוחות בחלב אם, אבל הגוף הציבורי להגנת הסביבה שם לו למטרה להגיע למי שתייה עם 1 ppt בעוד שהסוכנות הפדרלית האמריקאית לרישום מחלות וכימיקלים, שהיא חלק ממשרד הבריאות, ממליצה על לא יותר מ-14 ppt במי שתייה לילדים.

עד כה לא נעשתה אנליזה לגבי ההשפעה ארוכת הטווח של ה-PFAS על ילודים. מחקרים שנעשו קודם לכן בילדים גדולים יותר מיונקים מצאו שהכימיקלים הללו משבשים את המערכת ההורמונלית וייתכן שגם פוגעים במערכת החיסונית. לכן, זה נושא בעייתי בקרב פעוטות שעודם יונקים חלב אם, שתפקידו לחזק את המערכת החיסונית של גופם.

אף כי במחקר הזה נלקחו מעט דגימות של חלב אם סבורים החוקרים שהזיהום הזה "חוצה קבוצות סוציואקונומיות וגם גיאוגרפיות" בארה"ב ומאחר ש"לא ניתן לחמוק מהכימיקלים הללו", כפי שהגדירו זאת עורכי המחקר, קשה למעשה לחזות מי ייחשף לרמות גבוהות שלהם.

עורכי המחקר גם הפריכו בכך הכרזות של תעשיות שונות שדור חדש של PFAS לא נצבר בגופם של אנשים. במחקר נמצאו יותר מ-12 סוגים של רכיבים במחצית מהדגימות ו-16 רכיבים בסך הכל, כולל אלה שבשימוש עכשווי. יתר הבעיה הולכת ומחמירה. יש לציין כי בשנת 2005 נעשה מחקר דומה בדגימות של חלב אם בארה"ב וזה הראה עלייה ניכרת בדור החדש של ה-PFAS אבל גם שהרכיבים הישנים עודם בשימוש נרחב.

מחברי דו"ח המחקר ממליצים לנשים הרות ומיניקות "לפעול להגנה ולהימנע מצריכת מזון באריזות נייר פרגמנט, משימוש בחומרים שונים להסרת כתמים וממוצרים לצורכי בישול עם טפלון מאחר שהיצרנים אינם מצהירים על שימוש בכימיקלים בייצור. החוקרים סבורים שהפתרון לבעיה זאת הוא הטלת איסור גורף של שימוש בקבוצת חומרים זאת, כולל בחומרים שלגביהם טוענת התעשיה שאינם מצטברים בגוף האדם.

נושאים קשורים:  חלב אם,  כימיקלים,  מחקר,  חדשות,  הנקה
תגובות