חדשות

מחאת הרופאים: "דרוש חיסון יעיל כנגד מדיניות ההרעבה של האוצר"

שביתת אזהרה של 24 שעות ומחאות ברחבי הארץ נגד כוונת האוצר לבטל 600 תקנים שנוספו בזמן המגיפה; משרדי הבריאות והאוצר לא צפויים להוציא צו מניעה לשביתת האזהרה, אך ישקלו צעד זה אם תימשך השביתה

מסדרון בי"ח ריק בשל השביתה. צילום: דוברות הר"י

רופאי בתי החולים ומרפאות הקהילה שובתים היום (ב') בשביתת אזהרה בת 24 שעות כאשר בבתי החולים הותרה מתכונת עבודה כמו בשבת וחג וכן לטיפולים הכרחיים בלבד. במרפאות הקהילה נאמר לכל מי שמבקש פגישה עם רופא שהיום לא יוכל לפגוש בו בגלל השביתה הארצית שהכריזה ההסתדרות הרפואית. מי שטילפן למרפאה שמע כבר בפתח הנחיות מערכת הטלפוניה וניתוב השיחות שהיום אין קבלת קהל של הרופאים.

בנוסף מקיימים היום הרופאים ליד כל בית חולים וגם בכיכר הבימה בתל אביב, הפגנות מחאה. "השטח מתגייס. בכל בתי החולים נפתחה הבוקר שביתת האזהרה נגד כוונת האוצר לבטל 600 תקנים לרופאים שנוספו וכן כשרבים מהם גם גויסו "כמו בצו 8" למאבק במגפת הקורונה. המאבק הוא למען הרופאים העומדים בפני פיטורין" כך מגדירה זאת הר"י.

הבוקר אמר שר הבריאות יולי אדלשטיין: "ליבי עם הרופאים והרופאות. דרישתם מוצדקת ביותר. משרד האוצר והממשלה כולה מחויבים לא רק שלא לפטר אנשי צוות רפואי שנקלטו במערכת בקורונה אלא להוסיף עוד. במיוחד אסור אחרי שנת הקורונה 'להשתמש ולזרוק' כל הצוותים הרפואיים נלחמו 24/7 עבור בריאות אזרחי ישראל. יש צורך בתוספת תקציבים ולא קיצוץ – מלבד כפיות הטובה יש בזה גם פגיעה בחוסן הבריאותי של מדינת ישראל ואזרחיה".

בדיקה אקראית ולא מחייבת של עמדת הציבור הרחב למאבק הרופאים מבהירה שכל מי שנשאל על כך תומך ברופאים. "הרופאים והרופאות בישראל שובתים למען כלל הציבור. דרוש חיסון יעיל כנגד מדיניות ההרעבה של האוצר שהחליט לפגוע בבריאות של כולנו ולקצץ בתקנים של הרופאות והרופאים. חייבים לרפא את מערכת הבריאות – ועכשיו! בלי מערכת בריאות מתפקדת לא תוכל ישראל לעמוד מול משברים ואתגרים אחרים שאורבים בכל יום", כך מציגה זאת הר"י. רופאים – מנהלי מחלקות וגם מתמחים – מדגישים כי קיצוץ התקנים יפגע בחולים. הם כועסים "על כך שנשכחנו כל כך מהר".

צילום: דוברות הר"י

התקשורת המדווחת הבוקר על השביתה מציגה עמדה אוהד למאבק הרופאים, כאשר ההערכה היא שיחד עם הסיכוי להרכבת ממשלה חדשה ותחילת פעילותה גם המו"מ על הסכם השכר החדש – יתחדש בקרוב.

בדיווח של עידו אפרתי ב"הארץ" הבוקר נאמר בין השאר: "עתידם של אנשי רפואה רבים שנשאו בנטל הקורונה נותר לוט בערפל. השביתה צפויה להיות יריית הפתיחה של מאבק הרופאים מול האוצר להפוך את "תקני הקורונה הזמניים" לקבועים. למערכת הבריאות בישראל חסרים כיום 4,500 רופאים וביטול התקנים יחמיר עוד יותר את הבעיה.

יו"ר הר"י פרופ' ציון חגי אמר: "הרופאים אינם ציוד מתכלה בחדר הניתוח. לא מצאנו דרך אחרת להתמודד עם הכוחנות הבלתי מוגבלת של האוצר. ההחלטות בו מתקבלות בהנחיות ובהנחתות. הציניקנים באוצר מבינים רק כוח". ובנימת אזהרה, הוסיף: "מוכנים למלחמה!". עוד אמר פרופ' חגי: "שמחתי לשמוע ששר הבריאות יולי אדלשטיין קרא שלא לפטר אף רופא אבל אחרי המילים חייבים לראות גם מעשים. האחריות, שלא יהיה ספק, היא על הדרג המיניסטריאלי".

הרופאים בשטח שממשיכים בשגרת העבודה מתלוננים על תחושות תסכול, שחיקה, ניצול וכפיות טובה מצד הממשלה. רופאים מתארים עת התחושה שלהם כ"סטירה מצלצלת – במקום אמירת תודה, מקבלים פרס של ביטול תקנים", או "עולה חשש שבגלל התקנים שיבוטלו מחלקות יצטרכו להתמודד עם יותר חולים ופחות-מדי רופאים-מתמחים שיטפלו בהם. חווים עתה עומס גדול שהוא מהשלכות הרוחב של המגפה".

לרופאים בכירים אמר מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי שייעשה כל מאמץ למנוע את ביטול התקנים. "רוצים להאמין שיצליח" הייתה תגובתם – אבל התחושה היא שאחרי הקורונה, אנו הרופאים מקבלים מסר של 'לכו ותסתמו את הפה". בעיקר זה המסר לרופאים הצעירים". ד"ר יונתן שפירא, מנהל פנימית ח', בבית החולים שמיר-אסף הרופא צוטט בדיווח: "הנכס הגדול ביותר ברפואה הוא ההון האנושי. ככל שהרופאים יותר איכותיים ויהיה להם יותר זמן לשהות עם המטופלים, הרפואה תהיה יותר טובה. זה קריטי. ביטול התקנים עלול למחוק את כל היתרונות שהושגו עד כה".

צילום: דוברות הר"י

בין תגובות האוצר שפורסמו בדיווחים השונים מוצגת גם האשמה כלפי הרופאים שהם 'מחממים מנועים' לקראת גיבוש הסכם קיבוצי חדש – כפי שדיווח אדריאן פילוט ב"כלכליסט" בעוד שב"ישראל היום" דווח כי משרדי הבריאות והאוצר לא צפויים להוציא צו מניעה לשביתת האזהרה, אך ישקלו צעד זה אם תימשך השביתה. האוצר טוען מחלקות הקורונה נסגרו, וכיום רק 10% אחוזים פעילות בכל הנוגע לקורונה, כי המגפה דועכת. הוספת התקנים הייתה זמנית. המסלול החוקי בו תוקצבו התקנים אינו רלוונטי עוד. עם כינון הממשלה החדשה יתקיים דיון על תגבור קבוע של מערכת הבריאות.

נושאים קשורים:  חדשות,  שביתת אזהרה,  מצוקת תקנים,  פרופ' ציון חגי
תגובות
אנונימי/ת
10.05.2021, 11:24

שמח לראות ששינתם את הניסוח והפכתם אותו למדויק יותר. אין מדובר בקיצוץ תקנים, אלא ביטול תקנים שמראש היו זמניים והוגדרו במסגרת צו השעה.
לא מוצדק לשבות בגין כך

אנונימי/ת
10.05.2021, 19:27

מערכת הבריאות חסרה בתקנים עוד לפני הקורונה, סטזרים עובדים 26 שעות רצוף, ומאידך רופאים רבים בבית מובטלים ללא עבודה.
זה לא הגיוני!,
אם היו אומרים לנו שמעבידים עובדים כלשהם 26 שעות ללא הפסקה, ההסתדרות ואירגונים ועמותות שונות ואנשים טובים אחרים היו מוחים, מפגינים וצועקים, כמובן ובצדק.
אם היו מעבידים בהמות (!) 26 שעות , ארגוני צער בעלי חיים היו גם יוצאים כנגד - וגם בצדק.
אז למה אנחנו שותקים ומתעלמים ומפקירים את הדור הצעיר של הרופאים שלנו ומקבלים את זה בשלוות נפש שהם יכולים לעבוד 26 שעות?
איפה השרים ? הח"כים ? האיגודים שאמורים להגן עליהם? התקשורת ?
זה לא הגיוני ! זה לא שפוי ! זו עבדות לשמה , וזה אכזרי - להם ולנו - לקבל טיפול ממישהו ש"על הרגליים" 26 שעות ברצף. ובנוסף - זה גם מנוגד לחוק שעות עבודה ומנוחה.
מה שהיה מקובל לפני 40 שנה או אפילו לפני 10 שנים לא רלוונטי לעכשיו וצריך להתקדם.
מס' המטופלים גדל, אורך החיים שלנו התארך, יותר אבחונים, יותר מחלות, יותר ניתוחים, יותר ביורוקרטיה, יותר דרישות מהמטופלים גם להסברים וגם לשירות, בקיצור הכל השתנה. ולעמוד ולא לעדכן את המערכת ולהפיל את העומסים הללו על הרופאים, זה לא תקין.

אז השביתה שלכם רופאים צעירים ויקרים היא הכי צודקת, ואם לא תיענו, תמשיכו ואל תתנו לאף אחד לענות אתכם. נכון זה מקשה על כולם השביתות הללו, אבל כמו שמוצאים כספים למיליון דברים מיותרים במדינה הזו, הגיע שסדר העדיפות "הלאומי" יגיע גם למערכת הבריאות ובראש ובראשונה לכם, רופאים יקרים, המחזיקים אותה. - חיזקו ואמצו עד שתצליחו, אנחנו אתכם !!!

אנונימי/ת
10.05.2021, 20:25

אם כל כך נורא אז למה הר"י ופרופ' ציון חגי התקפלו כל כך מהר?! קולות מלחמה? אבל חדרי המיון רקים ואין מאות פצועים [תודה לאל]. האם אנחנו חלק ממשחק המלחמה ההשרדותי של נתניהו?

אנונימי/ת
11.05.2021, 17:17

ככה לא שובתים! לצאת מהמיון מיחידות טיפול נמרץ, מחדרי לידה. אחרי מספר שעות כל הדרישות שלכם יתקבלו.