COVID-19 בישראל

Lancet פרסם לראשונה את תוצאות מבצע החיסונים בישראל

הנתונים הלאומיים על מועילות חיסון "פייזר" נגד נגיף הקורונה נחשפו בכתב העת הרפואי | ראש שירותי בריאות הציבור: "התוצאות נותנות תקווה אמיתית שהחיסון יאפשר שליטה על המגיפה העולמית"

"היעדרו של גילוי נאות והסבר מלא למתחסן, על היתרונות והחסרונות של החיסון, אינו עולה בקנה אחד עם אתיקה רפואית". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

ישראל היא המדינה הראשונה שמפרסמת נתונים לאומיים המראים שקבלת שתי מנות חיסון לקורונה מורידה את הסיכון להידבק בנגיף, להתאשפז ולמות. נתונים ארציים של משרד הבריאות על המועילות הלאומית של חיסון "פייזר" נגד נגיף הקורונה בישראל פורסמו בסוף השבוע בכתב העת הרפואי Lancet.

מחברי המאמר, שכוללים בין היתר רופאים ממשרד הבריאות המעורבים בניהול המאבק נגד נגיף הקורונה מאז תחילתו, בדקו את שיעורי המקרים המאומתים, אשפוזים, חולים במצב קשה ותמותה בהשוואה בין מחוסנים ללא מחוסנים מאמצע חודש ינואר 2021 ועד תחילת אפריל.

על פי הנתונים, קבלת שתי מנות החיסון הפחיתה מעל 95% מהסיכון להידבק בנגיף, להתאשפז בגינו, לחלות באופן קשה או למות כסיבוך ממנו. כמו כן, מנה אחת של חיסון הקנתה הגנה של 58% מהדבקה, 76% מניעת אשפוזים ו-77% ממוות, החל מ-14 עד 21 יום מקבלת המנה.

ניתוח הנתונים התבסס על נתונים מוסכמים ולא מזוהים כפי שפורסם לציבור, לפיהם קבלת החיסון היתה הגורם המרכזי בירידות המשמעותיות בתחלואה ובתמותה מהנגיף. תוצאות המחקר שנותחו לפי קבוצות גיל, מין ושבוע קלנדרי הראו כי החיסון היה מועיל גם בקרב גילאי 85 ומעלה - קבוצת גיל בסיכון גבוה במיוחד לתחלואה קשה ותמותה: 94.1% מפני הדבקה, 96.9% מפני אשפוז ו-98.1% מפני תמותה.

ד"ר שרון אלרעי-פרייס, ראש שירותי בריאות הציבור, מסרה: "מדינת ישראל יכולה להיות גאה בהישג האדיר אליו הגענו כולנו. בהובלה של משרד הבריאות ובעבודה משותפת עם קופות החולים, בתי החולים, מד״א וגופים נוספים, ובעיקר בזכות הציבור שהגיע להתחסן. מדינת ישראל היא המדינה המחוסנת בעולם ותוצאות החיסון ניכרות בשטח. תוצאות מועילות החיסון המובאות בפרסום זה, מתוך הניסיון במדינת ישראל, נותנות תקווה אמיתית שהחיסון יאפשר שליטה על הפנדמיה בכל העולם".

עוד ציינה ראש שירותי הבריאות: "משרד הבריאות רואה חשיבות לא רק בתוצאות המעודדות של ההתחסנות המפורסמות במאמר, אלא גם בשיתוף הניסיון הישראלי עם הקהילה המדעית ועם שאר מדינות העולם. משרד הבריאות ממשיך לעקוב אחרי מועילות החיסון ובטיחותו, ובימים הקרובים יעדכן את הציבור על שינויים במדיניות לאור המידע המצטבר. המשרד קורא לכל תושבי ישראל שטרם התחסנו בשתי מנות נגד נגיף הקורונה, להתחסן בהקדם ולתרום למערך הלאומי לצאת מהפנדמיה ולחזור לחיי שגרה".

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  Lancet,  19-COVID,  מבצע חיסונים,  חדשות
תגובות