לידה

שלב שני בלידות תאומים לעומת עובר יחיד

נמצא כי השלב השני בלידה ארוך יותר בלידות תאומים לעומת בלידות של עובר בודד

תינוק בחיק אימו לאחר לידה (אילוסטרציה)
תינוק בחיק אימו לאחר לידה (אילוסטרציה)

במחקר שפורסם בעיתון Obstetrics and Gynecology, החוקרים ביקשו להשוות בין אורך השלב השני בלידות תאומים לבין אורך השלב השני בלידות של עובר יחיד.

המחקר שבוצע הוא מחקר עוקבה רטרוספקטיבי בשלושה בתי חולים בישראל. המידע הקליני נאסף מתוך תיקים רפואיים אלקטרוניים. התוצא הראשי במחקר היה אורך השלב השני בלידה (תיעוד של הזמן מהנקודה בה האישה הגיעה להרחבה של 10 ס"מ ועד לידה ואגינלית ספונטנית של התאום הראשון). הוצעה רגרסיה רב משתנית על מנת לבחון האם קיים קשר בין משתנים קליניים לבין השלב השני בלידה. לאחר מכן בוצעה השוואה של אורך השלב השני בלידה בלידות תאומים לבין לידות של עובר יחיד.

בין 2011 לבין יוני 2020 התרחשו בשלושת בתי החולים 2,009 לידות תאומים ו-135,217 לידות של עובר יחיד. מתוך לידות התאומים, 655 (32.6%) מהמטופלות היו מבכירות (אחוזון 95 מתוך אורך השלב השני, 3 שעות ו-51 דקות). 1,235 (61.5%) מהיולדות היו ולדניות (אחוזון 95, שעה ו-56 דקות) ו-119 (5.9%) היו גראד מולטיפרה (5 לידות קודמות או יותר) - אחוזון 95, שעה אחת ו-24 דקות. בקרב נשים שילדו תאומים, השימוש בהרדמה אפידורלית נמצא באסוציאציה סטטית משמעויתית עם הארכה של השלב השני בלידה (40 דקות במבכירות ו-15 דקות בוולדניות). בקרב כל הקבוצות, השלב השני היה ארוך יותר בנשים שילדו תאומים לעומת בנשים שילדו עובר בודד. בנוסף שלב שני ארוך מאחוזון 95, נמצא קשור באישפוז ליחידת טיפול נמרץ לפגים והצורך בפוטו-תרפיה בלידות תאומים.

לסיכום, החוקרים מצאו כי שלב שני של הלידה ארוך יותר בלידות תאומים לעומת בלידות של עובר יחיד ונמצא באסוציאציה עם היסטוריה מיילדותית. הנחיות של טווחי זמן תקינים של השלב השני בלידה עשויים להיות כלי יעיל להדרכת הצוות המיילדותי.

מקור: 

Levin G, Meyer R, Many A, Schwartz A, Tsur A, Yinon Y, et al. Length of the Second Stage of Labor in Women Delivering Twins. Obstet Gynecol [Internet]. 2021 Apr;137(4):664–9.

נושאים קשורים:  לידה,  הריון תאומים,  מחקרים
תגובות
אנונימי/ת
06.05.2021, 18:54

האם יש קשר לכך שממעיטים בשימוש בפיטוצין בלידת תאומים לעומת עובר יחיד? האם במבכירות אנחנו מאפשרים זמן ממושך יותר בתאומים כדי להמנע מקיסרי? הי