מחלות נשימה

פיתוח סולם חדש להערכת מחלות ריאה כרוניות על רקע פגות קיצונית

עשרות קלינאים מרחבי העולם דרגו את חשיבות ההשפעה של גורמים שונים על חומרת מחלת ריאות כרונית על רקע פגות קיצונית, כדי להניח את היסודות לפיתוח סולם-הערכה חדש ל-CLDP

25.04.2021, 10:30
פג באינקובטור. צילום: שאטרסטוק

מחלת ריאה כרונית של פגות (CLDP) הינה סיבוך שכיח של פגות. מטרת העבודה לזהות אילו גורמים נתפסים בקרב הקלינאים כמשפיעים באופן המשמעותי ביותר על דרגת החומרה של CLDP בקרב תינוקות שנולדו בתקופת הפגות המוקדמת (<שבוע 28 להריון) החל מהשחרור מיחידת טיפול נמרץ פגים ועד גיל מתוקן של 12 חודשים, ולהעריך כיצד יש לשקלל את הגורמים הללו ליצירת דירוג (scoring) שיאפשר פיתוח של סולם חומרה למחלת CLDP.

במסגרת המחקר, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Pediatric Pulmonology, קלינאים ענו על שלושה סבבים של סקר מקוון, העושה שימוש במתודלוגיית דלפי. הקלינאים דרגו את החשיבות של גורמים שונים ששימשו להערכת החומרה של CLDP בסולם של 0 (לא משמעותי כלל) עד 10 (משמעותי ביותר) לתקופה שבין השחרור מהפגיה ועד גיל מתוקן של 12 חודשים. בסבב הראשון של הסקר הובאו בחשבון 14 גורמים, ובסבבים השני והשלישי הובאו בחשבון 13 גורמים. החשיבות היחסית של הגורמים נבחנה בעזרת מקבץ של 16 מטלות בעלות פרופיל יחיד (כלומר, פרופילים היפותטיים של מטופלים בעלי חומרות משתנות של CLDP).

על הסבב הראשון של הסקר ענו 91 קלינאים מ11 מדינות להם ניסיון בטיפול במחלות ריאה עקב פגות, ועל סבבים 2-3 ענו 88. בהתבסס על הסבב ה3, הגורמים בעלי ההשפעה המשמעותית ביותר על חומרת CLDP היו הנשמה מלאכותית (ממוצע חשיבות אבסולוטית, 8.89), אשפוזים חוזרים (7.65) ואספקת חמצן משלימה של עד 2 ליטרים לדקה. מטלות הפרופיל-היחיד הראו שלאספקת חמצן משלימה הייתה ההשלכה הגדולה ביותר על סיווג הפרופילים.

לסיכום, הגורמים המשמעותיים ביותר שייחסו קלינאים לקביעת חומרת CLDP במהלך גיל הינקות היו הנשמה מלאכותית, אספקת חמצן משלימה של עד 2 ליטרים לדקה, ואשפוזים חוזרים עקב בעיות נשימתיות.

מקור: 

O'Brodovich HM et al. Pediatric Pulmonology. 2021;1-10. Pulmonology https://doi.org/10.1002/ppul.25279

נושאים קשורים:  מחלות נשימה,  מחלות ריאה,  הנשמה,  פגים,  מחקרים
תגובות