זיהום חיידקי

הבדלים גיאוגרפיים בבקטריולוגיה של אי ספיקת כבד חריפה על רקע מחלת כבד כרונית

מחקר זה מצא שזיהומים חיידקיים קשורים לסיכון גבוה להתפתחות אי ספיקת כבד חריפה על רקע מחלת כבד כרונית ומהווים כמעט מחצית מהמקרים בעולם

20.04.2021, 17:48
תרבית חיידקים בצלחת פטרי (צילום: אילוסטרציה)

זיהומים חיידקיים יכולים לגרום להתפתחות אי ספיקה של איברים שונים וביניהם אי ספיקת כבד חריפה על רקע מחלת כבד כרונית (ACLF). הבדלים גיאוגרפיים בבקטריולוגיה ובפרקטיקה הקלינית עלולים להוביל להבדלים באפידמיולוגיה של ACLF, בפנוטיפים ובתוצאים הנלווים. מטרת מחקר זה הייתה להעריך את ההבדלים האזוריים ב-ACLF הקשורים לזיהום חיידקי בחולים מאושפזים עם שחמת הכבד.

ניתוח פוסט-הוק זה כלל 1,175 מטופלים עם שחמת מפושטת (עם זיהום חיידקי מלפני הקבלה למחלקה או זיהום נוזוקומיאלי) מ-6 אזורים גיאוגרפיים ברחבי העולם. נתונים קליניים, מעבדתיים ומיקרוביולוגיים נאספו בזמן אבחון הזיהום. המעקב אחר החולים, לגבי התפתחות אי ספיקת איברים והתפתחות ACLF, בוצע על פי הקריטריונים של EASL-CLIF והתחיל מהקבלה למחלקה ועד השחרור/המוות של המטופל.

מתוך אוכלוסיית המחקר, 333 חולים (28%) סבלו מ-ACLF בזמן אבחון של זיהום, בעוד ש-230 חולים פיתחו ACLF לאחר אבחון של זיהום, ועל כן השיעור הכולל של ACLF הקשור לזיהום חיידקי עמד על כ-48%, עם שיעורים שונים בין אזורים גיאוגרפיים שונים (38% בדרום אירופה לעומת 75% בתת-היבשת ההודית). זיהום חיידקי הקשור ל-ACLF התפתח בתדירות גבוהה יותר בקרב חולים צעירים (55 ± 13 לעומת 58 ± 14 שנים), גברים (73% לעומת 62%), חולים עם שחמת הקשורה לאלכוהול (59% לעומת 45%) וציון MELD בסיסי גבוה יותר (25 ± 11 לעומת 16 ± 5) (כולם p <0.001). דלקת צפק חיידקית ספונטנית, דלקת ריאות או זיהומים הנגרמים על ידי חיידקים עמידים (XDR) היו קשורים להתפתחות ACLF.

זיהומים חיידקיים, במיוחד XDR, קשורים לסיכון גבוה להתפתחות ACLF ומהווים כמעט מחצית מהמקרים בעולם. הבדלים באפידמיולוגיה ובתוצאים הקליניים נצפו באזורים גיאוגרפים שונים.

מקור: 

Wong F. et al. (2021) journal of hepatology. 74(2):330-339

נושאים קשורים:  זיהום חיידקי,  אי ספיקת כבד חריפה,  שחמת,  מחקרים
תגובות