גידול נדיר

בדיקות פרופיל גנומי מקיף בגידולים נדירים

שימוש בבדיקות פרופיל גנומי מקיף כדוגמת בדיקת FoundationOneCDx מוביל למהפכה של ממש באבחנה ובטיפול של גידולים נדירים ומסייע בשיפור תוצאי החולים

20.04.2021, 15:49

רפואה "מותאמת אישית" חוללה מהפכה של ממש באבחנה ובטיפול בגידולים שונים. בדיקות פרופיל גנומי מקיפות מספקות מידע רב ובכלל זה בנוגע לפרוגנוזה של המטופל, טיפולים ספציפיים, הסיכון של בני משפחה נוספים לפתח סרטן ומה תדירות הניטור הנדרשת למטופל. ביצוע בדיקת פרופיל גנומי מקיף מקבל משנה תוקף בגידולים נדירים ובתקופה האחרונה חולל שינוי באבחנה ובטיפול של גידולים אלה.

ראשית, בדיקת הפרופיל הגנומי מאפשרת אבחנה של גידולים שבעבר אובחנו בטעות כגידולים נפוצים יותר. ניתן לקחת כדוגמא את הגידול Clear Cell Sarcoma. גידול זה הינו גידול רקמה רכה נדיר היכול להתייצג במבוגרים צעירים אך המראה המיקרוסקופי שלו דומה לזה של מלנומה אשר הינה גידול נפוץ בהרבה. למרות המראה המיקרוסקופי הדומה, המאפיינים המולקולריים של גידולים אלה שונים וב-Clear Cell Sarcoma ניתן לראות איחוי בין הגנים EWSR1 ו-ATF1. איחוי זה ניתן לגילוי בבדיקת פרופיל גנומי מקיף וכך ניתן להגיע לאבחנה הנכונה ולתת את הטיפול לו זקוק החולה.

בנוסף, בדיקת פרופיל גנומי מקיפה מסייעת באבחון תת-סוגים נדירים של גידולים נפוצים יחסית כדוגמת סרטן ריאות מסוג NSCLC ואיחוי בגן ROS1. איחוי ROS1 מופיע ב-1-2% מסרטני ה-NSCLC ולרוב אינו מלווה במוטציות נפוצות יותר המתגלות בבדיקות "hot-spot" או פאנלים לאיתור מוטציות בודדות. בנוסף, לחולים אלה פחות גורמי סיכון קלאסיים לסרטן ריאות והגידול נוטה להתפשט מהר באזורים החיצוניים של הריאות כך שאבחון נכון ומוקדם יכול לשפר את הפרוגנוזה של חולים אלה.

בנוסף ליתרונות האבחנתיים של בדיקות גנומיות מקיפות לבדיקות חשיבות טיפולית גבוהה. הבדיקות מסייעות בפיתוחם המהיר יותר של טיפולים "מכוונים" כנגד גידולים נדירים לאור הקושי בביצוע מחקרים קליניים מבוקרים על אוכלוסיית חולים קטנות (המאפיינות גידולים נדירים) והעובדה שלאחרונה מבוצעים ניסויים קליניים המתמקדים בסוג המוטציה ולא במיקום הגידול.

לדוגמא, לאחרונה בוצע מחקר אשר בחן תרופה שאושרה למלנומה עם מוטציות ב-BRAF בגידולים שאינם מלנומה עם אותה מוטציה והדגים שהתרופה יעילה בסרטן שחלות נדיר עם מוטציות ב-BRAF. דוגמא נוספת לחשיבות הטיפולית של פרופיל גנומי מקיף ניתן לראות בגידולים עם מוטציות ב-NTRK. מוטציות אלו מובילות להתפתחות של גידולים נדירים בבלוטות הרוק, סרקומות וגידולי ריאה ותריס. מוטציות אלו לא ניתנות לרוב לגילוי בבדיקות גנומיות רגילות וגידולים עם מוטציות אלו לעיתים קרובות לא יגיבו לכימותרפיה או רדיותרפיה סטנדרטית. איתור המוטציה  מאפשר מתן טיפול מותאם אישית עם שיעורי תגובה של כ-75% במבוגרים ו-94% בילדים בשורה של גידולים סולידיים.

ביצוע בדיקות פרופיל גנומי מקיף מסייע באיתור חולים עם גידולים ותתי-סוגים נדירים והתאמת טיפול מותאם אישית על מנת לשפר את תוצאי החולים אך כיום רק כ-25% מהחולים עם גידולים נדירים עוברים בדיקה כזאת. לפיכך, יש צורך בשינוי פרדיגמה ורצוי לכלול בדיקות גנומיות מקיפות בתהליך האבחנה והטיפול של גידולים נדירים מסוגים שונים.

מקור: 

Comprehensive Genomic Profiling as the Driver of Change in Rarer Cancers. FEBRUARY 27, 2021 By Julia Elvin, M.D.
Laboratory Director and SVP, Pathology and Diagnostic Medicine

נושאים קשורים:  גידול נדיר,  פרופיל גנומי מקיף,  מחקרים
תגובות