מחקרים COVID-19

מחקר ב"איכילוב": תגובה ירודה לחיסון לקורונה במושתלי איברים

מחקרים שבוצעו ב"איכילוב" מחזקים ממצאים קודמים על יעילות החיסון לקורונה בקרב מושתלי איברים: רק שליש ממושתלי הכליה ומחצית ממושתלי הכבד שחוסנו פיתחו נוגדנים

חיסון לקורונה. צילום: יוסי אלוני / פלאש 90

לאחר שלושה מחקרים שנעשו בבתי החולים שיבא, בילינסון ולניאדו ובהם נמצא כי החיסון כנגד קורונה איננו יעיל מספיק עבור מושתלי איברים שונים (מושתלי ריאות, כבד, לב, כליה, מח עצם) וגם במטופלי דיאליזה, נשאי HIV, חולים במיאלומה ובסוגי סרטן מוצק - הצטרפו לאלה עוד שני מחקרים שנעשו ב"איכילוב" והציגו ממצאים דומים: 37.5% ממושתלי הכליה ו-47.5% ממושתלי הכבד שחוסנו לא פיתחו מספיק נוגדנים לנגיף. המושתלים מטופלים בנוגדי דחייה של השתל.

במחקר אחד נבדקו 80 מושתלי כבד שהושוו ל־80 בריאים. בעוד כל הבריאים פיתחו נוגדנים בעקבות קבלת החיסון, רק 47.5% ממושתלי פיתחו את הנוגדנים. גיל מבוגר, אי ספיקת כליות והטיפולים נוגדי הדחייה של השתל היו קשורים לתגובה ירודה יותר לחיסון. מחקר זה בוצע בידי ד"ר ליאן רבינוביץ' וד"ר הלנה קצמן.

במחקר האחר בקרב 136 מושתלי כליה שחוסנו נעשתה השוואה ללא מושתלים וגם כאן גיל מבוגר ושימוש במינון גבוה של תרופות נוגדות דחייה היו קשורים לתגובה הירודה לחיסון. ד"ר ליאן רבינוביץ וד"ר איילת גרופר ניהלו מחקר זה.

עם זאת ציינה ד"ר קצמן כי החיסון נמצא בטוח, לא גרם לתופעות לואי משמעותיות ותרם בכל זאת להגנה טובה אצל חלק מהמושתלים.

פרופ' אורן שיבולת, מנהל המכון למחלות דרכי העיכול והכבד ב"איכילוב" אמר בהקשר זה ל"ישראל היום": "ייתכן שבקבוצת מושתלי האיברים נדרש פרוטוקול שונה של חיסונים לעומת בריאים - אולי תוספת מנה שלישית או שימוש בתרכיב חיסון אחר או אפילו שינוי בטיפול נוגד הדחייה לתקופה קצרה לצורך יצירת תגובה חיסונית טובה יותר".

נציין שכבר ב-31 במארס דיווחו "שיבא" ו"בילינסון" כי נמצא במחקרים שערכו כי מושתלי איברים מחוסנים לא פיתחו מספיק נוגדנים לקורונה.

נושאים קשורים:  איכילוב,  מושתלי כבד,  חדשות,  חיסון לקורונה,  מחקר ישראלי
תגובות