חדשות

ה-WHO מתריע: יש צורך דחוף לפתח סוגים חדשים של אנטיביוטיקה

בארגון הבריאות העולמי מצביעים על עמידות הולכת וגוברת של מחוללי מחלות מול האנטיביוטיקות הקיימות ומזהירים: חיידקים עמידים עלולים להמית עד עשרה מיליון בני אדם מדי שנה עד 2050

אנטיביוטיקה (צילום: אילוסטרציה)

דו"ח חדש בן 76 עמודים של ה-WHO שפורסם בסוף השבוע שב ומעלה כ"אות אזעקה" את הצטמקות "צנרת הפיתוח של תרופות אנטיביוטיות חדשות" הנדרשות לצורך מאבק מתמשך של הרפואה כנגד העמידות הגוברת של מחוללי מחלות מול האנטיביוטיקה הקיימת עתה, שכושרה הולך ויורד.

הדו"ח ציין שנדרשות ובהקדם תרופות אנטיביוטיות חדישות, מתקדמות יותר, שהן בגדר הכרח כדי להיאבק בגורמי מחלות חדשים הצצים בלי הרף ונעשים עמידים מול התרופות הקיימות. על פי ההערכות ארגון הבריאות העולמי, התפשטות החיידקים העמידים עלולה להמית עד עשרה מיליון בני אדם מדי שנה עד שנת 2050.

הדו"ח החדש מצביע לא רק על הצורך הדחוף לפתח אנטיביוטיקה חדישה אלא גם שהולכת ומצטמקת צנרת הפיתוח. כיום נמצאות בפיתוח 43 תרופות אנטיביוטיות חדישות, אלא שהן אינן מכוונות כיעדי מטרה כנגד רוב הפתוגנים המסוכנים ביותר – אותם חיידקים שנעשים עמידים כנגד מספר גדל והולך של תרופות אנטיביוטיות וחולקים חומר גנטי שמקדם את יכולת העמידות שלהם.

"מה שזועק במיוחד הוא שרוב התרופות החדישות שנמצאות בפיתוח כרגע נראות מיותרות ואין חשיבה מספקת על פיתוח מתקדם וייעודי במיוחד כנגד בעיית העמידות שמפתחים מחוללי מחלות", תיאר זאת ד"ר חאתים סאטי (Hatim Sati) הממונה הטכני המתאם את מיזם המחקר הבינלאומי של ה-WHO. הוא טוען שיצרניות התרופות מתקשות להשיג מימון לפיתוח אנטיביוטיקה ועקב כך משאירות את שלבי הפיתוח הראשוניים של התרופות הללו בידי חברות קטנות עם משאבים מצומצמים או מוגבלים. לדבריו, נדרשת התערבות מחוקקים כדי למסד תמריצים טובים יותר ליצרניות על מנת שישקיעו יותר במיזמי הפיתוח של אנטיביוטיקה חדישה.

נושאים קשורים:  אנטיביוטיקה,  חברות התרופות,  ארגון הבריאות העולמי,  חדשות
תגובות