קרישיות יתר

קרישיות יתר תורשתית ונרכשת במבוגרים עם חסימת כלי דם ברשתית

חוקרים סבורים כי אין צורך בסקירה שגרתית להפרעות קרישיות יתר, בקרב חולים עם חסימה בכלי הדם ברשתית

עין (צילום: אילוסטרציה)
עין (צילום: אילוסטרציה)

ידוע כי חסימת כלי הדם ברשתית הינה הגורם המוביל לאובדן ראייה. זאת ועוד, הן חסימה של עורק הרשתית והן חסימה של וריד הרשתית נמצאו כקשורים למצבי קרישיות יתר, אך הנטל של קרישיות היתר בקרב חולים אלו אינו מובן לחלוטין. מטרת החוקרים הייתה לאמוד את שכיחותם של מצבי קרישיות יתר תורשתיים ונרכשים, בקרב מבוגרים עם חסימה בעורק או וריד הרשתית, על ידי סקירה שיטתית ומטה-אנליזה של הספרות הקיימת בתחום.

החוקרים ערכו חיפוש שיטתי במאגרי המידע PubMed ו-EMBASE, ממועד הקמתם ועד ה-29 בפברואר 2020. הם הכלילו בסקירה את כל המחקרים שדיווחו על השכיחות של הפרעות קרישיות היתר הבאות: מוטציות בפקטור 5 ליידן ופרותרומבין (G20210A), פולימורפיזם מסוג C677T ב- methylenetetrahydrofolate reductaseו-4G במעכב הפעלת פלסמינוגן, חוסר באנטיתרומבין 3, חלבון C וחלבון S, היפר-הומוציסטאינמיה ונוגדנים נגד פוספוליפידים, במבוגרים עם חסימה בעורק או וריד הרשתית. לאחר מכן, חישבו את שיעור ההימצאות עם רווחי בר-סמך 95%.

החוקרים הכלילו באנליזה 95 מחקרים. הם מצאו כי מוטציות בפקטור 5 ליידן ופרותרומבין נכחו בקרב 6% (רווח בר-סמך 95%: 5-8) ו-3% (רווח בר-סמך 95%: 2-4) מהנבדקים עם חסימה בעורק הרשתית, בהתאמה. מנגד, נמצא כי הפרעות בפעילות אנטיתרומבין 3, חלבון C וחלבון S נמצאו בפחות מ-2% מהנבדקים הנ"ל. כמו כן, נמצא כי פולימורפיזמים הומוזיגוטיים מסוג C677T ב-methylenetetrahydrofolate reductase ו-4G במעכב הפעלת פלסמינוגן, נצפו ב-13% (רווח בר-סמך 95%: 10-17) ו-23% (רווח בר-סמך 95%: 16-31) מהנבדקים עם חסימה בווריד הרשתית, בהתאמה, כאשר אצל 8% מהם נמצאו נוגדנים נגד פוספוליפידים. עוד דיווחו החוקרים כי ממצאים דומים נצפו בקרב אנשים עם חסימה של עורק הרשתית.

החוקרים הגיעו למסקנה כי בהשוואה לנבדקים בריאים, חולים עם חסימת כלי דם ברשתית מציגים שכיחות דומה של הפרעות קרישיות יתר, הן תורשתיות והן נרכשות. הם סבורים כי ממצאים אלו אינם תומכים בסקירה שגרתית לנוכחות של הפרעות קרישיות יתר, בקרב חולים עם חסימה בעורק או וריד הרשתית.

מקור: 

Romiti, G. F. et al. Journal of Thrombosis and Haemostasis 2020; 18(12); 3249-3266. https://doi.org/10.1111/jth.15068

נושאים קשורים:  קרישיות יתר,  מחקרים,  רשתית
תגובות