חדשות

לראשונה: טכנולוגיה אופטית תאפשר אבחון אוטומטי ומיידי של מלנומה

הטכנולוגיה, שפותחה באוניברסיטת תל אביב ומבוססת על סיבים אופטיים, מאפשרת להבדיל בין נגע שפיר ונגע סרטני על העור באבחון בלתי פולשני, מיידי ואוטומטי

מימין, פרופ' אברהם קציר, בית הספר לפיזיקה ואסטרונומיה באונ' ת"א. "למערכת פוטנציאל לחולל שינוי דרמטי בתחום האבחון והטיפול בסרטן עור ואולי גם בסוגים אחרים של סרטן". צילום: דוברות אונ' ת"א

במעבדתו של פרופ' אברהם קציר מבית הספר לפיזיקה ואסטרונומיה באוניברסיטת תל אביב פותחה טכנולוגיה אופטית חדישה היכולה להבחין בין סוגי סרטן עור: מלנומה – הנחשבת לקטלנית ביותר, או סרטנים פחות מסוכנים. מדובר באבחון שנעשה בצורה מהירה, בלתי פולשנית, שאינה גורמת כלל כאב לחולה. טכנולוגיה זו נוסתה בהצלחה על כמאה מטופלים בבית חולים מרכזי בישראל. המחקר התפרסם בכתב העת Medical Physics.

פרופ' קציר מסביר שבמקרה של מלנומה, אבחון מיידי יכול להציל חיים. לדבריו, כאשר מתגלה בבדיקה שגרתית על ידי רופא עור נגע חשוד, הוא מוסר בניתוח קטן ונשלח לבדיקה מעבדתית. פתולוג מאבחן את הנגע וקובע אם זו מלנומה. כאשר מזהים מלנומה מוקדם, כשהיא עדיין שטחית ועובייה קטן מ-1 מ"מ, ומסירים אותה, אזי מרבית החולים מחלימים. אבחון מאוחר, כשעובי המלנומה גדול מ-1 מ"מ, מקטין  בהרבה  את סיכויי ההחלמה ומסכן חיים.

"המחשבה שהנחתה אותנו בפיתוח הטכנולוגיה היתה שבתחום הנראה יש לחומרים שונים צבעים שונים, אבל בתחום האינפרא אדום יש לחומרים שונים מעין 'צבעים' אחרים התלויים בהרכב הכימי של כל חומר", מסביר פרופ' קציר. "על כן הערכנו שבמדידות, בעזרת מכשירים המסוגלים לזהות 'צבעים' אלה, יהיו לעור בריא ולכל אחד מהנגעים השפירים והממאירים 'צבעים' שונים, מה שיאפשר לזהות מלנומה".

קבוצת המחקר של פרופ׳ קציר פיתחה מערכת המבוססת על סיבים אופטיים ייחודיים, שקופים לאינפרא אדום, שמתאימה לצורכי מדידות על עור. החוקרים, בשיתוף הפיזיקאים פרופ' יוסף רייחלין מאוניברסיטת אריאל, ד"ר מקס פלטקוב מהקריה למחקר גרעיני וסבטלנה בסוב מקבוצת קציר, חיברו קצה אחד של סיב כזה למכשיר למדידת "צבעים" באינפרא אדום  והקצה השני נגע קלות, למשך שניות אחדות, בנגע על עורו של חולה. הסיב אפשר לבדוק מיד את ה"צבע" של הנגע.

לדברי של פרופ' קציר, ניסויים קליניים נעשו על נגעי עור חשודים בכמאה חולים והפיזיקאים ביצעו בעזרת המערכת החדשה מדידות של ה"צבע" של כל אחד מנגעים אלה לפני שהוסרו ונשלחו לבדיקה פתולוגית. החוקרים הראו כי לכל הנגעים שנקבעו בפתולוגיה שהם מסוג מסוים, למשל מלנומה, יש "צבע" אופייני באינפרא אדום. לכל אחד מהנגעים מסוג  אחר יש, כאמור, "צבע" אופייני אחר.

"טכנולוגיה זו מעניקה מעין 'טביעת אצבעות' המאפשרת אבחון ברור של הנגעים השונים בעזרת מדידת ה'צבעים' האופייניים", מדגיש פרופ' קציר. "באופן זה ניתן לאבחן נגעים בשיטה אופטית, בלתי פולשנית, וכך הרופא והמטופל מקבלים את התוצאה באופן אוטומטי ומיידי.  זאת, בניגוד לבדיקה השגרתית כיום, הכרוכה בניתוח, והאבחון הפתולוגי לוקח זמן רב".

בעקבות הצלחת המחקר, החוקרים מתכננים עתה אימות של השיטה במדידות על מאות חולים. פרופ' קציר סיכם: "מלנומה היא סרטן עור מסכן חיים ועל כן חשוב מאוד לאבחן אותה בעוד מועד, כאשר היא עדיין שטחית. המערכת החדשנית תאפשר לכל רופא עור לקבוע אוטומטית את אופיו של נגע חשוד, ובמיוחד האם הוא מלנומה. למערכת זו יש פוטנציאל לחולל שינוי דרמטי בתחום האבחון והטיפול בסרטן עור ואולי גם בסוגים אחרים של סרטן. האתגר הגדול יהיה להפוך את הטכנולוגיה, שהיא עדיין יקרה,  לכזו שייעשה בה שימוש בכל בית חולים ובכל קליניקה".

נושאים קשורים:  פרופ' אברהם קציר,  מלנומה,  אבחון סרטן עור,  חדשות,  פיתוח ישראלי
תגובות
אנונימי/ת
09.04.2021, 14:02

כל הכבוד. עלו והצליחו