דעות

חיסון הילדים לקורונה - צורך בלתי מבוסס וללא כל הצדקה רפואית

"ראשית לכל, לא להזיק!" - האם העיקרון הבסיסי ברפואה נשחק במשבר הקורונה, במיוחד לנוכח האפשרות שחיסוני קורונה יינתנו לילדים?

חיסון פעוטות. אילוסטרציה

לאחרונה התבשרנו שלאחר מחקר קצר של כחודשיים בכ-2,000 בני 12-16, החיסון לקורונה של חברת פייזר נמצא יעיל ובטוח ויוגש ל-FDA לקבלת היתר לשימוש בחירום (EUA ) כפי שהתקבל לגבי האוכלוסיה הבוגרת.

זה הזמן לדיון מקצועי וציבורי פתוח ושקוף על הצורך הרפואי והאפידמיולוגי בחיסון ילדים ועל ההצדקה האתית לכך. ציבורי פתוח ושקוף כשמו כן הוא: לא בוועדות יועצות למשרד הבריאות או בוועדי איגודים מקצועיים בלבד. נראה שבלי דיון כזה אנחנו, הרופאים בישראל, בסכנה ממשית להפוך מאנשי מקצוע חושבים ואוטונומיים, הפועלים על פי מיטב הידע המקובל בעולם, לעדר צייתן הממשיך לאמור הן להנחיות ממשלתיות חסרות הגיון מקצועי הנעשות תחת חיסיון ל-30 שנה.

לקראת הדיון אבקש להניח כאן כמה שאלות להן יש מקום לתשובות ממשרד הבריאות:

1. למזלנו, ילדים עמידים למחלת הקורונה. המחלה בקרבם לרוב אי תסמינית או קלה, התמותה אפסית ותופעות לוואי ארוכות טווח הן נדירות מאוד. זו אינה חצבת, חזרת או אפילו שפעת הפוגעות יותר בילדים ומצריכות את חיסונם.

מנגד, אוכלוסית הסיכון לקורונה בישראל ברובה הגדול כבר מחוסנת ומוגנת בחיסון יעיל (יש עוד מה לעשות בקרב מבוגרים במגזר החרדי והערבי כדי להעלות את שיעור ההתחסנות). מה, אם כן, הצורך הרפואי והאפידמיולוגי לחסן ילדים לקורונה?

אם התשובה היא הגעה לחסינות עדר, הרי שיש להניח על כפות המאזניים את הסיכוי הקלוש לכך אל מול הצורך הרפואי שאינו ברור כלל ועיקר. אשר לחסינות הקהילתית, נראה שיש כבר רמה מסוימת של חסינות כזו בארץ כתוצאה מהדבקה טבעית ומהחיסון, והראיה היא הקיטון בתחלואה. גם אם יהפוך נגיף הקורונה לאנדמי וימשיך להתפרץ מעת לעת, מה שייתכן שיקרה, חיסון אוכלוסיות הסיכון מגן עלינו מההשלכות הקשות של אשפוז ותמותה.

להזכיר, עומס על מערכת הבריאות היה הצידוק להטלת שלושה סגרים כלליים. העומס הזה, כידוע, מקורו בתחלואה הקשה באוכלוסיות הסיכון ולא מתחלואה או מהדבקה של אנשים צעירים ובריאים.

לאחר שמרבית האוכלוסיה רכשה חסינות טבעית או מלאכותית והמבוגרים מחוסנים, אין צורך לחסן את הילדים לשם כך, לבדוק אותם כל כמה ימים או להכניס כיתות שלמות לבידודים מיותרים

כיוון שהורדנו את הסכנה של תחלואה קשה ותמותה מסדר היום על ידי החיסון המבורך של אוכלוסיות הסיכון, הצידוק (או יותר נכון התירוץ, כיוון שמערכת הבריאות בארץ לא היתה בשום שלב בסכנת קריסה, למרות התעמולה בנושא וכפי שנקבע בדו"ח ביניים של ועדה של משרד הבריאות) של חשש מעומס וצורך חוזר בסגר יורד מסדר היום.

חזרה לשגרה סבירה, כולל פתיחה מלאה של מערכת החינוך בכל הגילים, תוך ניטור ועירנות מתמידים, אפשרית כבר היום, לאחר שמרבית האוכלוסיה רכשה חסינות טבעית או מלאכותית והמבוגרים מחוסנים, ואין צורך לחסן את הילדים לשם כך, לבדוק אותם כל כמה ימים או להכניס כיתות שלמות לבידודים מיותרים.

לא זאת אף זו, העדויות שהחיסון לא רק מונע מחלה קשה ותמותה אלא גם מונע הדבקה הן לפי שעה ראשוניות בלבד.

ברור כי תופעות לוואי לא שכיחות, מסוכנות או ארוכות טווח אינן ניתנות לגילוי במחקר קטן וקצר כפי שנעשה בילדים, אלא בחיסון של מיליונים או מאות אלפים

אם כן, הצורך הרפואי והאפידמיולוגי בחיסון ילדים אינו מבוסס. אם התשובה לשאלה היא שזו ההתחייבות של מדינת ישראל בהסכם עם יצרנית החיסון (מטרת הפרויקט היא כזכור לבדוק מה הסף הדרוש להגעה לחסינות עדר), ובכן במקרה כזה על האחראים להסכם יהיה לתת דין וחשבון לציבור.

2. האם קיימת הצדקה אתית לחסן אוכלוסיה רחבה של ילדים, עם הסיכון לתופעות לואי, בהיעדר מחקר רחב היקף לטווח ארוך בחיסון בטכנולוגיה חדשנית שאינו מאושר על ידי ה-FDA אלא תחת היתר שימוש בחירום?

מחקר ב-2,000 נסיינים פירושו ש-1,000 בלבד קיבלו את החיסון ולא פלסבו. בנסיינים מקבוצת הגיל 15-16 היה רק מקרה אחד של הדבקה. גם אם נקבל ונברך על תוצאות המחקר בילדים, הרי שברור כי תופעות לוואי לא שכיחות, מסוכנות או ארוכות טווח אינן ניתנות לגילוי במחקר קטן וקצר, אלא בחיסון של מליונים או מאות אלפים. באין סיכון לילדים מקורונה, האם מוצדק מבחינה מוסרית ואתית לחשוף אותם לסיכון מתופעות לוואי רק בשביל להגן על מבוגרים שהם במילא מחוסנים ומוגנים?

ההבנה העמוקה של משמעות העיקרון של "ראשית לכל, לא להזיק" מיטשטשת במשבר הקורונה לא רק בעניין חיסון הילדים.

הטלת סגרים דרקונים כדי לצמצם את התחלואה מקורונה, תוך התעלמות קובעי המדיניות מהתוצאות הקשות של הסגרים לבריאות הציבור, לחברה ולמשק, מבטאת לא רק ליקוי בהערכת הסיכונים והיעדר פרספקטיבה רחבה אלא גם התעלמות וזלזול בכלל הזה.

הנזק שגרמו הסגרים באובדן שנות חיים מהבדידות, הדיכאון, החרדה, ההזנחה של האבחון והטיפול במחלות כרוניות וקשות, הפרעות האכילה, ההתמכרויות, ההשמנה והחזרה לעשן, קשה יותר מהנזק הרב שגרם הנגיף על פי עבודות רבות.

גם אם יאושר החיסון, קבלתו, כידוע, אינה בגדר חובה, וכמקובל בעולם ועל פי תנאי היתר החירום שניתן לו (EUA) על ידי ה-FDA, אין לכפות את קבלתו בשום דרך ישירה או עקיפה. ישראל היא המדינה היחידה בעולם הכופה היום בפועל את החיסון באמצעות התו הירוק.

עוד בטרם התפרסם המחקר בילדים לבקרת עמיתים ובטרם אמר ה-FDA דבר, כבר נשמע מרופאים ומפוליטיקאים בארץ (שילוב מעניין) פרץ של שמחה והתלהבות לחיסון הילדים

ככל שהדבר נוגע לאנשים צעירים ובריאים שהסיכון עבורם ממחלת הקורונה נמוך ביותר, אין לכך כל הצדקה. חזקה על ההורים שיפעילו חשיבה ושיקול דעת מעמיקים בנושא.

עוד בטרם התפרסם המחקר בילדים לבקרת עמיתים ובטרם אמר ה-FDA דבר, כבר נשמע מרופאים ומפוליטיקאים בארץ (שילוב מעניין) פרץ של שמחה והתלהבות לחיסון הילדים. לנוכח כל האמור לעיל, אבקש לשאול: האם נשכחו ערכי יסוד ברפואה? האם ירדנו מהפסים?

אמון הציבור במערכת הבריאות ואמון המטופלים ברופאות.ים, שאנו נזהרים קלה כחמורה בחובת הזהירות המוטלת עלינו, נתונים בסכנה. האמון הקריטי הזה צריך להיות חשוב לראשי המערכת יותר מאשר למנוע עוד כמה מקרי מחלה קלים בילדים.

אם נותרנו חברה ומערכת רפואית חושבת, חומלת ונאורה, אי אפשר שהמלצה על חיסון ילדים תתקבל בקלות דעת ולא תזכה לעצירה, לדיון ולבירור מעמיק, נוקב ושקוף.

הכותב הוא רופא משפחה עצמאי, מומחה ברפואה פנימית ובמינהל רפואי; מרצה בתכנית לניהול מצבי חירום ואסון באוניברסיטת תל אביב; כיהן כסגן מנהל בית חולים, כרופא מחוזי וכמנהל מחוז ומנהל אגף בקופות חולים

נושאים קשורים:  דעות,  חיסונים,  19-COVID,  חדשות,  ד"ר יואב יחזקאלי
תגובות
08.04.2021, 13:39

עדיין לא הבנתי, מפרסום תוצאות המחקר על 1000 ילדים בריאים:
מה היו תוצאותיו : לא חלו ? (ילדים אינם חולים. גם בקבוצת הפלציבו לא חלו)
לא הייתה להם נזלת ? נמצאו שליליים בבדיקת PCR ?
ולא מצאתי תשובה לשאלה האם פיתחו תחלואה שאולי נגרמה ע''י החיסון במעקב של שנתים ויותר

08.04.2021, 15:15

מסכימה עם כל מילה!!! כל הכבוד דר' על הכנות בנושא. אני רק אחות, אבל אני מאמינה שכל מה שכתבת צריך להיות פורסם גם במדיה הנגישה לציבור הרחב יותר! נושא כל כך חשוב.

יואב, תודה רבה.
אכן, תמוהה הלהיטות לחסן ילדים.
מקווה שהנושא ירד מהפרק במהרה.

מאמר מצוין. כל מילה נוספת מיותרת.
אם הרופאים קובעי המדיניות לא מכירים את התרגום לעברית אז בבקשה:
Primum non nocere
לזה נשבעתם !!

אנונימי/ת
09.04.2021, 09:12

נו שוין.

אחרי שלא הצלחת לשכנע את הבוגרים לא לעשות ולקבל חיסונים, עברת כעת לילדים.

המסר נקלט. אתה בצורה מסויימת מכת ההזויים מכחישי הקורונה. זכותך המלאה. כדאי היה שתציין את זה כגילוי נאות.

שלום לך אנונימי יקר! למה כל רופא שמעלה תהיות ומבקש לחקור מיד מצטרף לאמירה ההזויה של ״ מכחיש קורונה???!!!

אנונימי/ת
09.04.2021, 09:46

באמת אחד המשפטים הכי מעוררי מחשבה ודיון מעמיק, כי למה להתייחס לתוכן אם אפשר להעלות מנטרות כלליות שאינן מדייקות.
שלא לדבר על כך שכל "כת ההזויים" לדבריך מזדהה בשמה המלא, ואילו אתה מתחבא באנונימיות שלך עם "הנורמליים" להגדרתך.
תחפש את הדבשת

סוף סוף עוד רופא אמיתי וישר ששם לב שהשיקולים הרפואיים לא היו רלוונטים בניהול המגיפה . ישר כוח ! ומקווה שעוד רופאים כמוך יצטרפו לדעתך ואכן יטילו ספק יחקרו ישאלו ויעלו שאלות ותהיות אמיתיות בנוגע לחיסון ילדים.

אנונימי/ת
09.04.2021, 09:40

צודק

09.04.2021, 10:01

מה שיעור תופעת ה - long COVID בקרב בני 16 ומטה, שחלו?

אנונימי/ת
09.04.2021, 10:15

לא הייתי מערבב התנגדות לסגרים עם התנגדות לחיסוני ילדים. זה שהממשלה עושה דברים בצורה עקומה ומחשידה (כמו החיסיון לעשרות שנים), לא אומר דבר על צורך רפואי מקצועי בחיסון ילדים.
1. מה ההשערה לפיה אתה מניח שילדים יגיבו אחרת לחיסון לעומת מבוגר או מה אתה מניח שעלול להתפתח אצלם בעקבות חיסון עם mRNA?
2. אני מקווה שאנחנו מסכימים שאין תחלואה זעומה בקרב ילדים אלא שהם נוטים לא לחלות קשה. יחד עם זאת יש דיווחים הולכים וגוברים על תופעות לוואי ארוכות טווח בקרב ילדים שחלו. האם תופעות ארוכות אלו עדיפות על פני החיסון? או שעוד כמה שנים נצטער על החשיפה הזו?

09.04.2021, 10:19

האמירה לא מתאימה לידע ולניסיון האפידמיולוגי, כזכור בעבר נהגנו לחסן רק בנות נגד אדמת, במחשבה שמחלה נגיפית קלה זו מסוכנת רק להתפתחות העובר. אולם רק כשהתחלנו לחסן גם את הבנים החלו לרדת שיעורי האדמת המולדת. גם בתחילת החיסון לHPV כך נטען (אם כי במקרה זה הבנים חשופים גם לתחלואה לא פשוטה מנגיף זה).
כאן זה מאוד דומה, כל עוד תהיה קבוצה גדולה באוכלוסיה שיכולה לחלות בקוביד, גם אם בד"כ בצורה קלה, האפשרות לפגיעה באוכלוסייה לה המחלה מסוכן תישאר, כי כידוע החיסון אינו מגן ב100%. לכן, לאור הסיכון הנמוך בחיסון, אין מנוס לחסן גם ילדים.

יישר כוח!!! ד״ר יחזקאלי צודק!!! יש לקיים דיון מקצועי פתוח, שקוף ואמין בטרם תתקבלנה המלצות או החלטות בעיניין חיסון ילדים

09.04.2021, 11:46

דברי טעם בעיתוי נכון.
תודה יואב, הארת עיני רבים.
ישקלו ההורים ויחליטו.

09.04.2021, 12:17

לא להזיק, מצוין. ומה בדיוק הנזק בחיסון ילדים? מחסנים תינוקות,למה אי אפשר לחסן ילדים?

09.04.2021, 13:03

כמה פוליטיקאי טיפש אתה יכול להיות? חיסונים לילדים זה המפתח לחיסון האוכלוסיה.

אנונימי/ת
09.04.2021, 13:10

חיסון ילדים חשוב מעין כמותו כמו חיסונים אחרים לילדים
וגם יקדם אותנו לחסינות עדר
התנגדותך תמוהה !

10.04.2021, 02:21

מבין שניכם (אתה וד"ר יואב) נראה בירור שאתה דווקאה הטיפש ו BY FAR.

אנונימי/ת
09.04.2021, 14:36

שואלת אני את עצמי, האם ד״ ר יחזקאלי הנכבד מעוניין ב״צומי״ בכל מחיר, או שהאג׳ידה שלו היא ״אנטי ביבי״, או שילוב בין השניים? מקריאת טורים קודמים שלו, זה הרושם המתקבל- הוא קובע כי נחתם הסכם סודי עם חברת פיזר, הוא קובע כי קיימת כפיה בישראל להתחסנות.... טרם ראיתי אדם נלקח בכוח, על ידי שוטרים, להתחסן. ומי שלא רוצה, לא מתחסן, אך גם לא זכאי לסכן אחרים.

אנונימי/ת
09.04.2021, 20:43

נכון, עדיין לא לקחו בכוח אנשים להתחסן, אך יש אנשים שאיבדו את מקום עבודתם או הוצאו לחל"ת מכיוון שלא הסכימו או לא יכלו להתחסן! ואני יודעת זאת ממקור ראשון! ויש לחץ מטורף, דרך התו הירוק - לכופף את האנשים.
דרך אגב, המחוסנים מסכנים הרבה יותר את הלא מחוסנים מאשר הפוך

אנונימי/ת
09.04.2021, 20:40

כל הכבוד על אי ההתקרנפות! אין הצדקה לחסן ילדים ובהחלט אין הצדקה לכפייה ההזויה. בעייתית בעיני היא גם השתקה וחסימה של דיווחים על תופעות הלוואי של החיסון.
איפה השקיפות? איפה האמינות? איפה היושר?

אנונימי/ת
09.04.2021, 20:52

אנונימי יקר,
האמת. נמאסת...

אוסיף למה שנכתב: ומה ההצדקה לחיסון של בני 16-18? רק 150 נערים השתתפו במחקר של פייזר. תופעות לוואי נדירות וארוכות טווח אינן ידועות. ומצד שני גם באוכלוסיה זו התחלואה הקשה היא אפסית. חיסיון עדר הוא חלום שהולך ונגוז ככל הנראה נוכח המוטציות. ונראה שקורונה תהיה איתנו לטווח ארוך ונצטרך חיסון עונתי לאוכלוסיות בסיכון. עד שלא נקבל מידע לגבי בטיחות לטווח ארוך של החיסון, אין שום הצדקה רפואית לחסן אוכלוסיות שהן אינן בסיכון לתחלואה קשה.
אני באופן אישי סירבתי לחסן את בני הבכור בן ה 16 ואינני מתכוונת לחסן גם את הבן הצעיר.

אנונימי/ת
09.04.2021, 23:52

עד מתי האתר ימשיך להיות במה לדעות רפואיות הזויות העלולות להמית אסון ציבורי. רופאים מתי מעט עם מחשבות דמיוניות ראוי שיישמרו אותן לעצמם וינהגו לא לחסן ילדי משפחתם, ולא להטיף דברי הבל לציבור הרחב, שמאס בהם. די מספיק הבנו אותכם ונמאס מכם.

אנונימי/ת
10.04.2021, 02:23

אתה צודק , עד מתי ימשיכו להשמיע אנשים מזיקים וטפשים כמוך ?

ד"ר יואב יחזקאלי ממשיך להזכיר לכולנו מהי רפואה ומהי ראייה רפואית רחבה, כפי שלמדנו לפני עידן הרפואה המגויסת.
בניגוד לכל החיסונים שניתנים לתינוקות וילדים - אשר מטרתם הראשונית למנוע מחלה קשה מהילד המחוסן, חיסון ילדים כנגד נגיף הקורונה מיועד בראש ובראשונה להפחית את שיעור התחלואה הכללית באוכלוסייה.
חיסון ילדים אינו מיועד למנוע מחלה קשה מהילד המחוסן - פשוט כי אין כזו !
חיסון ילדים, אם כן, הוא הקרבה / סיכון של בריאותם למען המבוגרים.
אינני מאמין שהורים שפויים יסכימו לכך, אלא אם כן ימשיכו לרמות אותם.

אנונימי/ת
10.04.2021, 12:04

מנכ"ל פייזר מאיים בעצירת אספקת החיסונים לישראל.
אולי זו תהא ההצלה של ילדי ישראל מהשתתפות בניסוי.
שימצא לו מדינה אחרת שתקריב את ילדיה על מזבח הנסויים.

יואב, שבת שלום,
אשריךשהצלחת לעורר כל כך הרבה תגובות שמרביתן תומכות בעמדתך הנכונה : ראשית אל תזיק !...
תבוא על הברכה יו'ר הלשכה לאתיקה,התומכת בעמדתך , מבלי להסתתר...
ועו יותר שמח אני על המספר הרב של התומכים בעמדתך ומזדהים....
כן ירבו הנועזים .. של אלה שאינם חוששים... של אלה ש"האמת" שלהם יקרה להם , ואינם חוששיםמן ה"פריץ"!
יישר כח יואב,
תודה לך מקרב לב על כי שובבת את לבי לקראת יום הולדתי ה-88 הקרב...
"לא אלמן ישראל" באם קבוצת רופאים חדלה להתרפס..בגלוי ופומבית...!
בברכה, פרופ. תיאו דב גולן.

אנונימי/ת
10.04.2021, 16:43

יצחק וורגפט, אם אתה אומר על שאר חיסוני התינוקות שמטרתם היא למנוע מחלה קשה לילד המחוסן אז איך אתה מסביר את חיסוני רוטה, חיסוני אבעבועות רוח וחיסון אדמת לבנים? על איזו מחלה קשה מדובר כאן?

אנונימי/ת
10.04.2021, 19:00

אפילו בלי לקרוא מה הרופא הזה כותב ברור מאליו שהוא תמיד נגד כל דבר. העיקר לזלזל, להתנגד, לסרב ולהסית. חבל שנותנים לו במה כל הזמן. כנראה יש קשרים חזקים במגזין הזה. פרוטקציה קובעת הכל. חבל שגם ברפואה.

אנונימי/ת
13.04.2021, 18:39

יש גם תופעות ארוכות טווח לחיסון שמתעלמים מהם. לי למשל חודשיים כבר נימולים בפנים ברגליים בא והולך..אף אחד לא מתיחס. מאז החיסון הראשון...

אנונימי/ת
15.04.2021, 20:02

תודה לך ד"ר יחזקאלי , על אמירה חשובה. בשעה כזו, שכל נסיון לדיון או לחשיבה אחרת נדחה בבוז, טוב שיש עוד קול חופשי המעז להשמיע את דעתו.