ממאירות

כיצד משפיעים מעכבי ארומטאז על איכות חיים של נשים לאחר מנופאוזה עם סרטן שד מוקדם?

במחקר נמצא כי לאחר טיפול של שישה חודשים עם מעכבי ארומטאז נשים עם סרטן שד מוקדם חוות שיפור בתסמיני דיכאון וחרדה ומדווחות על איכות חיים משופרת         

15.03.2021, 13:49
סרטן השד (צילום: אילוסטרציה)

מעכבי ארומטאז משפרים באופן דרמטי את השרידות של נשים עם סרטן שד. לפיכך, ישנו עניין גובר בהשפעה ארוכת הטווח של מעכבי ארומטאז על תפקוד פסיכולוגי ואיכות חיים של נשים עם סרטן שד והמחקרים שבחנו שאלה זו נכון להיום לא הדגימו תוצאות חד-משמעיות.

במחקר שתוצאותיו התפרסמו בכתב העת Plos One השתתפו 51 נשים לאחר גיל המנופאוזה אשר טופלו במסגרת אמבולטורית ואשר אובחנו עם סרטן שד. 51 נשים נוספות בריאות לאחר גיל המנופאוזה שימשו כקבוצת ביקורת. כלל המשתתפות עברו הערכה באמצעות שאלונים ייעודיים כדוגמת Anxiety Rating Scale, Beck Depression Inventory II edition ו-36-Item Short Form Health Survey בתחילת המחקר ולאחר שישה חודשים של טיפול עם מעכבי ארומטאז. בנוסף, בוצעה הערכה של סטטוס ויטמין D, צפיפות עצם ושברי חוליות תת-קליניים כמו גם, גיל, גיל המנופאוזה, BMI, הרגלי עישון וצריכת אלכוהול.

תוצאות המחקר הדגימו כי בתחילת המעקב, נשים אשר טופלו עם מעכבי ארומטאז הדגימו תסמיני דיכאון וחרדה רבים יותר מאשר מקרי הביקורת ודיווחו על איכות חיים ירודה. לאחר שישה חודשי טיפול, הנשים עם סרטן שד הדגימו הפחתה מובהקת סטטיסטית בתסמיני דיכאון וחרדה ושיפור באיכות חיים גופנית ונפשית לעומת מקרי הביקורת.

החוקרים סיכמו כי טיפול עם מעכבי ארומטאז מוביל לשיפור באיכות חיים סובייקטיבית ותסמינים פסיכולוגיים הקשורים לדיכאון וחרדה בנשים עם סרטן שד מוקדם. יש צורך במחקרים נוספים אשר יספקו תובנות מעמיקות יותר בנוגע לקשר בין מאפיינים פסיכולוגיים ופיזיים בניצולות סרטן שד.

מקור: 

Martino, G. et al. (2021). Plos One. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0230681  

נושאים קשורים:  ממאירות,  מעכבי ארומטאז,  איכות חיים,  דיכאון וחרדה,  מחקרים,  סרטן שד
תגובות