ממאירות

ניהול רב-תחומי של סרטן שד בהריון

על מנת לטייב את הטיפול בחולות אלה ולהפחית את הסיכון לנזק לאם ולעובר יש צורך בדיון מושכל עם המטופלת והצוות הרב-תחומי כדי ליצור תוכנית טיפולית מותאמת אישית

15.03.2021, 10:45

למרות שההיארעות של סרטן שד בהריון נמוכה ומהווה 0.4% בלבד מכלל מקרי סרטן השד בנשים בגילאי 16-49, החלטות בנוגע לניהול המחלה הינן מאתגרות הן לצוות הרב-תחומי המטפל והן למטופלות. במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Oncologist, חוקרים ביצעו סקירת ספרות ממוקדמת בנוגע לגישות טיפול רב-תחומי בסרטן שד בהריון ובחנו היבטים הקשורים לטיפול רפואי, ניתוחי, טיפול תומך, שימוש בתרופות אנטי-אמטיות ושיטות הדמייה שונות.

החוקרים מצאו כי ניהול ניתוחי של חולות סרטן שד בהריון דומה לזה של חולות שאינן בהריון והנשים בהריון יכולות לעבור ניתוח משמר-שד באופן בטוח. ההמלצות השונות בנוגע לטיפול צריכות להיות מבוססות על השלב הקליני של הסרטן, ביולוגיית הגידול, סטטוס גנטי, גיל ההריון והעדפות המטופלת. כימותרפיה מבוססת אנטרה-ציקלינים הינה בטוחה בטרימסטר השני והשלישי להריון. השיעור של אבנורמליות גנטיות בילדים הנחשפים לכימותרפיה דומה לממוצע הארצי בארצות הברית (כ-3%). מינון הכימותרפיה צריך להיות דומה למינון בנשים שאינן בהיריון ומבוסס על שטח הגוף. שימוש בתרופות המעכבות את EGFR2, טיפול עם קרינה וטיפול אנדוקריני אסורים בנשים בהריון ונשים מניקות ורצוי שהטיפול בנשים יעשה בשיתוף פעולה עם מומחה ברפואת מיילדות. נכון להיום, הספרות חלוקה בנוגע לפרוגנוזה של נשים עם סרטן שד בהריון לעומת נשים עם סרטן שד שאינן בהריון.

החוקרים סיכמו כי על מנת לטייב את הטיפול ולהפחית את הסיכון לנזק לאם ולעובר יש צורך בדיון מושכל עם המטופלת והצוות המטפל כדי ליצור תוכנית טיפולית מותאמת אישית. יש לקחת בחשבון את גיל ההריון וסוג ומידת ההתפשטות של הגידול. מכיוון שסרטן שד בהריון הינו נדיר נחוצים מחקרים המתבססים על מאגרי מידע בינלאומיים.

מקור: 

Schachar, S.S. et al. (2021). Oncologist. doi: 10.1634/theoncologist.2016-0208  

נושאים קשורים:  ממאירות,  הריון,  מחקרים,  סרטן שד
תגובות