חדשות

לזהות את הדגלים האדומים: קורס מיוחד לזיהוי מצבי התעללות בילדים

ד"ר איילת שלז, סגנית מלר"ד ילדים ב"מאיר", מיוזמות הקורס המיועד לצוותים רפואיים: "כעת עקב הקורונה, נושא הזיהוי המוקדם והטיפול במקרים של התעללות בילדים חסרי ישע, רלוונטי מתמיד"

אשפוז ילדים. צילום אילוסטרציה

במרכז הרפואי מאיר בכפר סבא החל קורס ראשון המיועד באופן ספציפי לצוותים רפואיים לאיתור וטיפול בילדים נפגעי התעללות. הקורס יתמקד בהיבטים הרפואיים ויש כוונה להרחיב את מעגל המשתתפים גם לצוותים מהקהילה.

הקורס מתקיים באקדמיה לרפואה דחופה ילדים במרכז הרפואי מאיר, ביוזמת הוועדות להגנת הילד ב"מאיר" וב"שניידר", ד"ר איילת שלז, סגנית מלר"ד ילדים וד"ר הדס יחיעם, רופאה בכירה במלר"ד ילדים וכן ד"ר רמה שוורץ, רופאה בכירה במלר"ד בבית החולים לילדים שניידר. שלושתן רופאות מומחיות שעברו הכשרה מיוחדת שנמשכה שנה וחצי במכון חרוב ובמשרד הבריאות. חלק מההכשרה היה בחו"ל.

הרופאות היוזמות הדגישו שהחזון שלהן הוא שכל צוות רפואי הפוגש ומטפל בילדים - אם בבית חולים ואם במרפאה בקהילה - יעבור את הקורס הזה, שעד כה לא נכלל באופן מובנה בתכנית הלימודים בבתי הספר לרפואה וסיעוד.

ד"ר שלז מסרה: "בשנים האחרונות, ובעיקר כעת עקב הקורונה, נושא האבחון, הזיהוי המוקדם והטיפול במקרים של התעללות בילדים חסרי ישע, רלוונטי מתמיד. ילדים שחווים פגיעה פיזית זקוקים לטיפול במערכת הרפואית. מגיעים ילדים עם שברים ותינוקות שטולטלו. לעתים רואים אותם תחילה רופאים בקהילה. המקרים הקשים מגיעים לבתי החולים.

"בניגוד לילדים שאנו יודעים מהי הסיבה להגעתם לבית החולים, עקב מחלה או תאונה ואז ההורים מספרים בדיוק ובפירוט מה קרה, במקרים האחרים לא מספרים את כל הסיפור במלואו או לא מתארים כלל את מה שהתרחש. אחד התפקידים הראשונים של הצוותים הרפואיים הוא לכן לאתר מיד את הילדים שנפגעו. זה לא פשוט. כל פגיעה, כמו שבר למשל, יכולה לקרות גם מתאונה לא מכוונת וגם כתוצאה מפגיעה מכוונת.

"בקורס לומדים המשתתפים לזהות את הדגלים האדומים - אילו מקרים מדליקים נורה אדומה שמשהו לא בסדר, או שמספרים לנו סיפור לא נכון או שלא מספרים מה קרה – ואז יש צורך לחשוד שיש סיכוי שהילד נפגע כיוון שמישהו פגע בו וכי לא נפל במקרה או נחבל בטעות".

משתתפי הקורס גם לומדים מה על הצוותים הרפואיים לעשות מבחינת החוק כאשר הם מזהים פגיעה והתעללות בילד.

ד"ר שלז: "בישראל יש חוק חובת דיווח החל על כל אזרח. לאנשי מקצוע עם זיקה לילד יש חובה כפולה לדווח. הענישה הרבה יותר מחמירה אם גורם מקצועי כזה לא דיווח. החלק השני בקורס מתמקד במה שעל הצוות הרפואי לעשות כשעולה חשד שילד עבר התעללות, איך ממשיכים לברר את פרטי האירוע, אילו בדיקות יש לעשות במסגרת המערכת הרפואית ומהו המשך הטיפול במערכות הרווחה, המשפט והאכיפה. בעוד שמרבית המקרים שבהם אנחנו מטפלים נגמרים בתוך בית החולים או במרפאות בקהילה, כשמדובר במקרי התעללות הטיפול מתחיל אצלנו אבל נמשך ונגמר במערכות האחרות".

בהמשך, משתתפי הקורס גם לומדים ומתרגלים את הפן הפרקטי כדי שלא להישאר ברמה התיאורטית. "לשם כך", ציינה ד"ר שלז, יצרנו מעין מדריך למשתמש שידריך את הצוות הרפואי מה לעשות. המשתתפים מקבלים כרטיס ובו פרוטוקולים שעל פי עליהם לעבוד וכן את רשימת הטלפונים החשובים".

משתתפי הקורס מתאמנים בסימולציות המדמות מצבים שקרו בפועל ודרכן מתרגלים כיצד לערוך עם ההורים שיחות ולוודא שיש שיתוף פעולה להשלמת כל הבדיקות הנדרשות. "העיסוק בתחום הזה מאוד קשה", אומרת שלז, "אין אלו שיחות שרופאים ומטפלים רגילים לקיים עם הורי הילדים והמטופלים במצבי שגרה. לצד גיוס שיתוף הפעולה מצד ההורים, יש צורך להמשיך ולגשש אחרי כיוונים פליליים, לגרום לילדים שנפגעו להישאר בבית החולים, להיות מתווכים, במידת הצורך, מול גורמי האכיפה והרווחה - וכל זאת מבלי לאבד אותם".

נושאים קשורים:  התעללות בילדים,  ד"ר איילת שלז,  רפואה דחופה ילדים,  חדשות,  ד"ר הדס יחיעם,  ד"ר רמה שוורץ,  בית החולים מאיר
תגובות
01.03.2021, 21:26

נושא חשוב מאד. מקווה שרבים ישתתפו. בהצלחה