COVID-19 בישראל

עם פתיחת הסגר: בתי החולים נערכים לגל תחלואה גדול נוסף

העומסים כמעט בכל בתי החולים כבדים כבר עתה, מחלקות פנימיות נסגרות והצוותים מועברים לטפל בחולי קורונה | מנהל בית החולים רמב"ם: "התמותה עכשיו ממש מטורפת ורופאים סובלים מפוסט טראומה"

צוות רפואי במחלקת קורונה ב"שערי צדק". צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

היציאה מהסגר השלישי מטרידה מאוד את מנהלי בתי החולים הנערכים לעלייה במספר חולי הקורונה שיגיעו אליהם בימים הקרובים. העומסים כמעט בכל בתי החולים כבר עתה כבדים ומחלקות פנימיות נסגרות בזו אחרי זו כדי שהצוותים יעברו לטפל בחולי קורונה.

בתי החולים נערכים לגל תחלואה גדול נוסף כאשר הם סובלים ממחסור בכוח אדם ורופאים רבים מתמודדים עם קושי נפשי ואף סובלים מפוסט טראומה נוכח ריבוי מקרי המוות מהמחלה בשבועות האחרונים. כך מדווח הבוקר (ב') אדריאן פילוט ב"כלכליסט".

עוד ב-17 בינואר בעיצומו של גל התחלואה השלישי, כאשר מספר החולים במצב קשה וקריטי הגיע לכ-1,200 - שיעור גבוה משני הגלים הקודמים בישראל, הכריז מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי על "מצב חירום במערכת הבריאות" והנחה את כל בתי החולים הציבוריים לפתוח ולאלתר מיטות קורונה נוספות. אלא שהבעיה האקוטית איננה מחסור במיטות, טוענים על פי הדיווח מנהלי בתי החולים, אלא בכוח אדם.

עד כה אושרו 2,850 תקנים לצוות רפואי – כולם ייעודיים למאבק במגיפה – 600 רופאים ורופאות, 1,550 אחיות ואחים וכן 700 במקצועות פרה-רפואיים ועובדי משק, ובכל זאת העומסים גבוהים מאוד. כמעט כל בתי החולים ביטלו פעילויות אלקטיביות בשיעורים של עד 20% וזאת עקב המחסור בכוח אדם. משרד הבריאות מעריך שהמצב הזה יימשך עוד זמן רב.

בדיווח צוטט פרופ' מיקי הלברטל, מנהל רמב"ם: "אנו כעת סביב 80 חולים במצב קשה. לפני שבועיים וחצי היינו סביב 120, אבל לא רואים את הנפילה שראינו אחרי הגל השני. הירידה מאוד הדרגתית ומאוד איטית. בגל הראשון והשני היו רק 20% מכלל חולי קורונה שאושפזו במצב קשה או קריטי ועתה שיעורם כ-60%".

העלייה בשיעור החולים במצב קשה מיוחסת על ידי כל הרופאים לוריאנט הבריטי של הנגיף: "הוא שינה את כללי המשחק לא רק בקצב הדבקה אלא גם בעוצמת התחלואה. העומס מתאזן על ידי כמות החיסונים, אבל ציפינו שהחיסונים והסגר יעשו את שלהם, אולם הוריאנט הבריטי קצת הרס את הצפי הזה", אמר פרופ' הלברטל וציין כי גם "הגידול החד בתמותה מטריד מאוד. התמותה עתה ממש מטורפת. בינואר נפטרו אצלנו 85 חולי קורונה, בשבוע אחד היו  35 מתים. מתחילת פברואר נפטרו שני חולים מדי יום. זה מאוד משפיע נפשית על הצוות. 11 רופאים אובחנו עם הפרעה פוסט טראומתית, וזה רק קצה הקרחון".

פרופ' אבישי אליס, יו''ר איגוד הרופאים הפנימאים תיאר בדיווח את משמעות סגירתן של מחלקות פנימיות כדי לתפעל יותר מחלקות קורונה: "בין 40% ל-50% מפנימיות הפכו למחלקות המטפלות רק בחולי קורונה. עכשיו יסבו עוד פנימיות למחלקות קורונה. עומס גדול מאוד על הפנימיות יבוא לידי ביטוי בקבלות ובשחרור חולים שייעשו בקצב הרבה יותר מואץ. חולים ישתחררו לפני הזמן, לא ישלימו טיפול או לא ישלימו בירור. כל זה יצטרך לעשות בקופות החולים. אין לנו ודאות שהחולה אכן ישלים טיפול בצורה מסודרת ויותר חולים יחזרו להתאשפז".

נושאים קשורים:  סגר,  פוסט-טראומה,  בתי חולים,  מחלקות קורונה,  חדשות,  19-COVID,  ד"ר מיקי הלברטל,  תחלואה
תגובות