COVID-19 עולמי

Lancet: "החיסון הרוסי ספוטניק 5 נמצא בטוח ויעיל"

כתב העת הרפואי Lancet פרסם את תוצאות שלב 3 הסופיות בתרכיב החיסון ספוטניק 5 מתוצרת רוסיה: 91.6% יעילות ו-100% מניעת מחלה בינונית או חמורה

תרכיב החיסון הרוסי ספוטניק 5. אילוסטרציה: שאטרסטוק

תוצאות ניסוי שלב 3 בתרכיב החיסון הרוסי ספוטניק 5 של מכון המחקר גמלאייה במוסקבה פורסמו אתמול (ג') בכתב העת הרפואי Lancet ומהן עולה כי יעילות החיסון עומדת על 91%. התוצאות תואמות את שיעורי היעילות שדווחו בשלביו המוקדמים של הניסוי והראו כי מתן של שתי זריקות הניתנות בהפרש של 21 ימים היה יעיל ב-91.6% במניעת מחלה סימפטומטית.

רוסיה כבר החלה בהגשת האישור לאיחוד האירופאי, זאת כאשר ספוטניק 5 אושר עד כה ב-15 מדינות, ביניהן איחוד האמירויות, ארגנטינה והונגריה, והוא צפוי לקבל אישור ב-25 מדינות.

כזכור, רוסיה אישרה את החיסון כבר בחודש אוגוסט טרם החל הניסוי בקנה מידה גדול ובכך היתה למעשה המדינה הראשונה שעשתה זאת. צעד זה לווה בביקורת של הקהילה הרפואית, כאשר מומחים בארץ ובעולם הטילו ספק ביעילות ובבטיחות החיסון הרוסי וטענו שמשרד הבריאות ברוסיה גילה חוסר אחריות כאשר אישר את השימוש בו בחופזה.

החיסון קיבל את השם "ספוטניק 5" על שמה של החללית הסובייטית הראשונה ששוגרה לחלל. עד טרם הסתיים השלב האחרון בניסוי חוסנו בו קבוצה קטנה של אנשי צוות רפואי ברוסיה ובהמשך, בחודש דצמבר, ניתן לעובדי רפואה, הוראה, עיתונאים ואנשי תקשורת.

התרכיב הרוסי, בשמו הלא מסחרי GAM-COVID-vac, שפותח בשיתוף משרד הבריאות וההגנה ברוסיה, מבוסס על וקטור כפול: שני נגיפי אדנו-וירוס AD25 ו-AD26 עשויים מחלקיקי נגיף קורונה לא מזיקים, שגורמים לתגובה חיסונית נגד נגיף הקורונה.

הניסוי של מכון גמלאייה נערך בהשתתפות כ-20 אלף נסיינים, כאשר רבע מהם קיבלו פלצבו. מתחילתו נרשמו 16 מקרים של מחלת קורונה סימפטומטית בקרב מקבלי החיסון ו-62 בקבוצת הפלצבו. גם בקבוצת 2,144 נסיינים בגילאי 60 ומעלה נשמרה יעילות החיסון ולא דווח על תופעות לוואי חמורות. כאמור, התוצאות הראו כי מתן שתי מנות בהפרש של 21 יום הראה יעילות של 91.6% במניעת מחלה סימפטומטית.

בנוסף, החיסון נמצא יעיל ב-100% במניעת מחלה בינונית או חמורה, והיצרנית דיווחה כי 78 מתחסנים שנדבקו בקורונה היו סימפטומטיים 21 יום לאחר קבלת הזריקה הראשונה. בקרב כלל הנבדקים דווח על ארבעה מקרי מוות, אך אלה לא נמצאו קשורים ישירות לחיסון.

נושאים קשורים:  ספוטניק 5,  חיסון לקורונה,  חדשות,  19-COVID
תגובות