חדשות

ב"מכבי" מאיימים להפסיק את המימון לתרופות יתום לחולים חדשים

הקופה היחידה בישראל המממנת באמצעות הביטוח המשלים תרופות למחלות נדירות מבקשת להחריג את סעיף תרופות היתום למצטרפים חדשים | במשרד הבריאות דחו את הבקשה

תרופות, מחלות נדירות. אילוסטרציה

קופת החולים מכבי היא הקופה היחידה שמכסה תרופות יתום למחלות נדירות בביטוח המשלים, והחולים הקשים עוברים אליה מקופות אחרות. עתה היא דורשת ממשרד הבריאות להפסיק את המימון לחולים חדשים או לחייב את שאר הקופות לממן גם הן את התרופות עבור מבוטחיהן.

עלות "תרופת יתום" למחלה נדירה יכולה להגיע למאות אלפי ואף מיליוני שקלים בשנה לחולה בודד. אמנם מדי שנה מאשרת ועדת סל התרופות תרופות למחלות נדירות אך כמעט תמיד נשארות תרופות יתום שלא נכנסות לסל בשל מגבלות התקציב. האפשרות הנוספת של הסובלים ממחלות יתום לקבל את התרופות היקרות היא דרך הביטוח המשלים של קופת חולים אחת מבין ארבע: מכבי שירותי בריאות.

בכתבתה הבוקר (ג') של רוני לינדר ב"דה מרקר" מצוין כי ב-2007 היתה מכבי לקופה הראשונה והיחידה שהחליטה לכלול את תרופות היתום שאינן כלולות בסל הבריאות בביטוח המשלים שלה וסברה כי גם הקופות אחרות יכלילו את תרופות היתום בביטוח שלהן, אך הדבר לא קרה.

כתוצאה מכך, אומרים ב"מכבי", נוצר כשל שוק שבו כל אדם עם מחלת יתום במדינת ישראל, שהתרופה היקרה לה הוא זקוק לא נמצאת בסל, יכול לעבור ל"מכבי" באופן מיידי ובלי להידרש לתקופת המתנה ולקבל את המימון לתרופה.

במכתב ששיגרה לאחרונה הקופה למשרד הבריאות נטען כי ההוצאה הכספית על תרופות יתום בביטוח המשלים של "מכבי" זינקה בשבע שנים ב-1,330%, מ-6 מיליון בשנה הראשונה ל-74 מיליון ב-2020. "בין 2013 ל-2020 הצטרפו למכבי מקופות חולים אחרות לפחות 58 חברים שהחלו לצרוך תרופות יתום בתוך שנה מיום הצטרפותם", כותבת הקופה. "העלות המצטברת בביטוח המשלים בגין אותם מטופלים באותה תקופה מסתכמת בכ-148 מיליון שקל". בנוסף, בעוד מבוטחים אלה הם 13% מכלל המטופלים בתרופות אלו, סך הצריכה שלהם הוא 42% מכלל ההוצאה על תרופות יתום בביטוח המשלים.

לאור ההוצאות הגבוהות והבלתי צפויות היא דורשת כעת ממשרד הבריאות להפסיק את מה שהיא שהיא רואה כחוסר איזון בינה לבין שאר הקופות ומבקשת להחריג את סעיף תרופות היתום עבור מצטרפים חדשים לביטוח המשלים שלה.

במשרד הבריאות דחו את הבקשה ומסרו כי הקופה יכולה לעמוד מבחינה תקציבית במימון התרופות, וכי המשרד פועל מול שאר הקופות כדי שיכלילו את תרופות היתום בביטוחים שלהן. תגובת מכבי: "משרד הבריאות מנסה להרחיב את הסעיף גם לקופות אחרות כבר שנים, אך ללא הצלחה".

נושאים קשורים:  תרופות יתום,  מכבי שירותי בריאות,  משרד הבריאות,  ביטוחים משלימים,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
03.02.2021, 22:20

מכבי מתגאה שכל שנה עוברים אליה הכי הרבה מבוטחים. אז מה היא חשבה לעצמה שיעברו רק מבוטחים בריאים.? מכבי שירותי בריאות זה לא קבוצת כדורגל שצריכה שחקנים בריאים מכבי היא קופת חולים כשמה כן היא והיא אמורה לשרת גם בעיקר חולים ולא בריאים. מעבר לכך מדובר בתוכניות שבן שהמבוטחים משלמים מכיסם את הפרמיה. זה לא כסף של הקופה. אנחנו לא מעוניינים שיסבסדו עם הכסף שחייה צורנית או טיפול הוליסטי, רפואה משלימה או כל מיני בדיקות מיותרות. מעדיפים שהכסף יילך על תרופות יקרות ונדירות ועל יותר בחירה. חלאס עם הדמגוגיה מכבי. אז הוצאתם כסף על תרופות הלוואי ותמשיכו לבזבז על תרופות ולא על עוד משכורות לרופאים בבחירת מנתח או באסותא.