COVID-19 עולמי

ה-WHO שינה את עמדותיו: ממליץ לנשים בהריון להתחסן נגד קורונה

ארגון הבריאות העולמי: נשים בהריון יכולות לקבל את החיסונים של "פייזר" ו"מודרנה", למעט נשים הרות הנמצאות בסיכון גבוה | במשרד הבריאות ממליצים לנשים שלא בקבוצות סיכון להתחסן החל מהשליש השני

הדבקה בנגיף parvovirus B19 במהלך הריון עלולה להוביל לאובדן העובר. אילוסטרציה

ארגון הבריאות העולמי שינה אמש (שבת) את עמדותיו וממליץ עתה לנשים בהריון להתחסן נגד נגיף הקורונה. כזכור, בשבוע האחרון ציין ה-WHO כי הוא אינו ממליץ לנשים בהריון להתחסן בחיסוני החברות פייזר ומודרנה כיוון שתרכיבי החיסון עדיין לא נבדקו באופן מקיף על קבוצת יעד זו.

בהודעה שפרסם אמש הארגון נקבע, כאמור, כי נשים בהריון יכולות לקבל את החיסונים של "פייזר" ו"מודרנה", למעט נשים הרות הנמצאות בסיכון גבוה. "בהתחשב במה שאנחנו יודעים על החיסון, אין לנו סיבה ספציפית להאמין שקיימים סיכונים העולים על היתרונות שבחיסון נשים בהריון", נמסר.

ההודעה הגיעה לאחר ביקורות שהשמיעו מומחים על כך שנשים הרות כמעט לא נבדקו בניסויים הקליניים של חברות התרופות וכי הנתונים על בטיחות החיסונים עבורן אינם ברורים. בעקבות זאת הודיעה "פייזר" שבמהלך החודשים הקרובים תבדוק את החיסון שלה בנשים בהריון ו"מודרנה" הודיעה כי מתכננת להקים מאגר רישום לתופעות לוואי בנשים הרות שיתחסנו בחיסון שלה.

גם האיגוד הישראלי למיילדות וגינקולוגיה פרסם המלצה דומה ובה צוין כי "אין מניעה מחיסון נשים המתכננות הריון, נשים הרות או מיניקות.  בשלב הזה ההמלצה היא לאפשר זאת לנשים הרות בסיכון גבוה להדבקה. לא נדרשת בדיקת הריון טרם החיסון".

הנחיות הביניים של משרד הבריאות באשר לחיסוני קורונה קובעות: "אין מניעה לחסן אישה הרה בתרכיב נגד קורונה אם היא מעוניינת בכך, במיוחד אם קיימים גורמי סיכון לחשיפה לנגיף או לתחלואה קשה. אין עדויות לכך שמתן התרכיב לאישה לפני הכניסה להריון יכול להשפיע על העובר. לכן אין המלצה על פרק זמן של המתנה עד הכניסה להריון אחרי קבלת התרכיב".

בשבוע שעבר (28 בינואר) עדכן משרד הבריאות את ההנחיות והמליץ לנשים הרות שלא נמנות עם קבוצות הסיכון להתחסן רק בשליש השני או השלישי בהריון. בעדכון נכתב: "השליש הראשון של ההריון מאופיין בשיעור גבוה יחסית של דימומים, הפלות ספונטניות והיווצרות מומים עובריים. על מנת למנוע חשד לקשר, אף מקרי, בין קבלת החיסון ותופעות אלו, אנו ממליצים לנשים הרות שאינן שייכות לקבוצות הסיכון שפורטו, להתחסן החל מהשליש השני". בהודעת המשרד לא נאמר שיש קשר בין החיסון לבין בעיה אפשרית והודגש כי המניע הוא הרצון להימנע מיצירת אסוציאציה בין החיסון לבין בעיות רפואיות אחרות השכיחות יחסית בשליש הראשון של ההיריון.

גם ארגון הבריאות הבריטי ציין כי "הממצאים (מניסויי החיסונים) נבדקו על ידינו, על ידי ארגון הבריאות העולמי ועל ידי גופי הבקרה באה"ב הברית, בקנדה ובאירופה והבחינה הזו לא העלתה כל חשש הנוגע לבטיחות החיסון בהריון". עם זאת, בהיעדר ניסויים ספציפיים על נשים בהריון החליט הארגון לא לחסן את האוכלוסיה הזו, פרט לנשים בסיכון גבוה.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  חדשות,  הריון וקורונה,  ארגון הבריאות העולמי,  19-COVID
תגובות