COVID-19 בישראל

סוף למאבק: הושג הסכם לתקצוב בתי החולים הציבוריים

לאחר מו"מ עם האוצר הובטח תקציבם של שבעת בתי החולים הציבוריים למשך כל שנת 2021 - יקבלו מדי חודש, במשך חצי שנה, 105 מיליון שקל לצורך הפעלתם ולרכישת ציוד דחוף ותרופות

שר האוצר ישראל כ"ץ. "אוסיף ללוות מקרוב את יישום וביצוע ההסכם". צילום: פלאש 90

משרד האוצר ושבעה בתי החולים הציבוריים העצמאיים הודיעו אמש (ד') כי הושג הסכם לפיו כל בתי החולים יחד יקבלו מדי חודש, במשך חצי שנה, 105 מיליון שקל לצורך הפעלתם ולרכישת ציוד דחוף ותרופות. בכך בא הקץ לסאגה המתמשכת של היעדר כסף לרכישת ציוד ותרופות לשם מתן טיפולים רפואיים הכרחיים בבתי החולים הציבוריים.

אתמול קיימו מנהלי בתי החולים פגישה עם שר האוצר ישראל כץ וסגן השר ח"כ יצחק כהן, יחד עם גורמי המקצוע במשרד האוצר, ובסיומה סוכם כי יינתן מענה כספי לבתי החולים שיאפשר להם לתפקד באופן מלא.

"ההסכם יעניק לבתי החולים ודאות תקציבית תוך הבטחה שיוכלו לשלם שכר לעובדיהם וכן לשלם לספקים כל שנת 2021. מעבר לכך הוחלט שתוקם ועדה ציבורית שתבחן את צורכי בתי החולים הללו והצורך לשדרג ולהחיל שוויון בין כלל בתי החולים בישראל", נמסר ממשרד האוצר.

מנהלי בתי החולים שעימם סוכמו הפרטים שהם של "הדסה" ו"שערי צדק" בירושלים, "לניאדו" בנתניה, "מעייני הישועה" בבני ברק ובתי החולים האנגלי, הצרפתי והמשפחה הקדושה מנצרת.

שר האוצר הודיע כי הנחה את אנשי משרדו לדרוש ממשרד הבריאות להעביר יותר משאבים לכלל בתי החולים ובפרט לציבוריים מתוך תקציב קורונה תוספתי של יותר מ-20 מיליארד שקל, שהוקצה באופן ייעודי למשרד הבריאות לצורך המאבק בקורונה ולהגדלת יכולת הספיקה של בתי החולים. הסכום הזה איננו חדש הוא כבר תוקצב בתוך מה שכונה "הקופסה" (בהיעדר תקציב מדינה מאושר), אלא שממנו אושר עתה להעביר את הסכום שנקבע עתה גם לשבעה בתי החולים.

הסכום הכולל שעליו סוכם הוא 630 מיליון שקל, כאמור לשישה חודשים עד יוני 2021, כאשר מדי חודש יועברו לכל שבעה בתי החולים העצמאיים 105 מיליון, סכום הכולל 50 מיליון שקל של "תמיכות שוטפות" ו-55 מיליון שקל מ"מתמיכות קורונה".

בהודעה לתקשורת שנמסרה מטעם מנהלי בתי החולים הציבוריים נאמר: "הושג הסכם עם משרד האוצר. הובטח תקציבם של שבעה בתי החולים למשך כל שנת 2021. ההסכם הושג לאחר מו״מ ממושך שנערך לאורך כל יום אתמול. אנחנו רואים בו הישג משמעותי. בסיכום היה מעורב ראש הממשלה והוא מבטיח תוספת תקציב לשבעה בתי החולים לכל שנת 2021.

"סוכם גם כי תוקם ועדה שתורכב מנציגי משרדי הבריאות, האוצר ונציגות בתי החולים הציבוריים וזו תביא לממשלה לקראת דיוני התקציב לשנת 2021 המלצות בדבר מצבם הגרעוני של בתי החולים הציבוריים. אנחנו מודים לשר האוצר ולסגנו יצחק כהן שנכנסו לעומק הנושא והביאו להסכם החשוב הזה". כן הודו מנהלי בתי החולים ליו״ר ועדת הכספים בכנסת ח"כ משה גפני, לשורה ארוכה של חברי הכנסת, לראש העיר ירושלים משה ליאון ולאישי ציבור נוספים שתמכו במאבק.

שר האוצר מסר בתגובה: "ההסכם החשוב יאפשר לבתי החולים הציבוריים המטפלים במסירות ביותר משני מיליון חולים בשנה ומצויים בקו הראשון של המאבק עם נגיף הקורונה, לספק את שירותי הרפואה המיטביים לכלל החולים ובפרט לחולי הקורונה בעת הזו. אוסיף ללוות מקרוב את יישום וביצוע ההסכם ופעילות בתי החולים".

יו"ר ההסתדרות הרפואית, פרופ' ציון חגי, הגיב הבוקר להסכם: "כפי שהבהרתי לשרי הבריאות והאוצר - לא יעלה על הדעת שבזמן מגיפה עולמית ייאלצו בתי החולים לעסוק במאבקי הישרדות כלכלית ולהתמודד עם חוסר ודאות יומיומי. יש לברך על הסיכום שהושג ולדאוג לכך שלא נגיע לאותה נקודה גם בעוד שנה. הדבר הזה נכון לכלל בתי החולים הציבוריים בישראל".

פרופ' חגי גיבה את שבעת מנהלי בתי החולים העצמאיים לכל אורך מאבקם. הוא כתב כבר לפני עשרה ימים לשרי האוצר והבריאות, ישראל כץ ויולי אדלשטיין: "דומני שניתן להסכים על כך שאם בעיצומה של מגיפה עולמית נאלצים מנהלי בתי חולים ציבוריים להקים אוהל מחאה מול משרד האוצר, הרי שיש כאן כשל שמוטב לתת עליו את הדעת בהקדם האפשרי. כלל בתי החולים הציבוריים בישראל נמצאים עתה בחזית המאבק בקורונה. יש להבטיח את איתנותם הכלכלית כדי שיוכלו להעניק את הטיפול האיכותי ביותר לאזרחי ישראל".

נושאים קשורים:  שר האוצר ישראל כ"ץ,  בתי החולים הציבוריים,  תקציב בתי החולים,  מגיפת הקורונה,  19-COVID,  פרופ' ציון חגי,  הר"י,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
29.01.2021, 10:53

MO Finance gave money? OK.
Now go see what they do with those money.
Send in every hospital several inspectors to check why there are so many delays in the workflow.
Check how many functions are not really necessary.
Check how where from hospitals buy supplies from etc etc etc.
You’ll be just amazed to see what you will discover.
Oh, I almost forgot!!! I read the article! Again, no word on efficiency program, schedule.
But the negotiations were ok! Both sides train for the next round, in six month from now. Because nothing changed at the conceptual leadership level.
See you in six months! If at all...