COVID-19 בישראל

איגוד רופאי בריאות הציבור פרסם נייר עמדה לגבי התו ירוק

באיגוד ממליצים כי בנוסף להצגת הדרכון הירוק - המסמך שיעיד על כך שנושאו התחסן כנגד נגיף הקורונה או החלים מהמחלה - לחייב כל מי שנכנס לישראל או יוצא לחו"ל גם בבדיקות PCR או אנטיגן

כניסה למתחם הבדיקות לקורונה בנתב"ג. צילום: יוסי אלוני/ פלאש 90

איגוד רופאי בריאות הציבור, הנמנה על איגודי ההסתדרות הרפואית, העביר אתמול (ב') לידי ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת וכן לשרי הבריאות והחוץ את עמדתו בכל הנוגע ל"תו הירוק" – מה שמכונה גם "הדרכון הירוק" – מסמך שיעיד על כך שנושאו התחסן כנגד נגיף הקורונה או החלים מהמחלה.

מסמך זה נועד לאפשר השתתפות באירועים כמו מופעי תרבות וספורט וגם לצורך טיסה לחו"ל. אלא שהאיגוד ממליץ שבנוסף להצגת "התו הירוק" ותעודת ההתחסנות יידרשו נוסעים לחו"ל גם לעבור לפני הטיסה בדיקת PCR או אנטיגן. הסיבה: אין כיום מידע בספרות הבינלאומית על היכולת של מתחסנים להידבק באופן סמוי, ללא סימפטומים, לשאת את הנגיף באף או בלוע ולהדביק אחרים.

על נייר העמדה חתום יו"ר האיגוד פרופ' נדב דוידוביץ' והוא מציג בו כמה סוגיות שמחייבות התייחסות: "תגבור מבצע החיסונים, יחד עם כניסתו לשימוש של התו הירוק – שהאיגוד מעדיף להשתמש במונח זה במקום ב'דרכון ירוק' - הוא בעל פוטנציאל לפתיחת כל ענפי המשק.

"אלא שתיעוד הסטטוס הרפואי - מחלה, חיסונים, תוצאות בדיקות - מעלה שאלות מקצועיות, חברתיות, כלכליות ואתיות. אנו קוראים אפוא לעשות שימוש בתו הירוק באופן שיעודד התחסנות מצד אחד אך לא יגרום לפערים כלפי אוכלוסיות שלא יכולות להתחסן או שעדיין לא התחסנו, בעיקר מסיבות של נגישות".

באיגוד טוענים כי עדיין לא הוכח כי החיסון לא "רק" מגן מפני תחלואה קשה ותמותה - יעד חשוב ביותר - אלא גם מגן מפני הדבקה סמויה של המחוסן, דבר שיכול לגרום ליכולת להדבקת אחרים על ידי המחוסן.

האיגוד הסביר מדוע הוא מעדיף את המונח "תו ירוק" על פני "דרכון ירוק": "בשל המשמעויות האתיות הבעייתיות של דרכון המשדר מסר מורכב מבחינה אתית ועלול ליצור בלבול מושגי".

התו הירוק מיועד לשימוש בישראל על מנת לאפשר פתיחת ענפי המשק בישראל, לרבות אירועים עם קהל, כולל תרבות וספורט; לאפשר קבלת אישור להשתתף באירוע עם קהל או ב"איי תיירות ירוקים" באופן המתועד הבא:

קבלת אישור מהקופה המבטחת על התחסנות נגד הנגיף. האישור נכנס לתוקף שבעה ימים לאחר קבלת המנה השנייה של חיסון "פייזר" או "מודרנה"; התוקף יפוג לאחר שישה חודשים, אלא אם יינתן אישור להארכתו. יש לציין שאישור "מחוסן" לא יפטור את המחוסן מביצוע בדיקות PCR או אנטיגן לפני כניסה לאירוע רב משתתפים, כל עוד אין עדות לכך שמחוסנים לא יכולים להידבק באופן סמוי ולהדביק אחרים.

כמו כן מציינים באיגוד רופאי בריאות הציבור, התו הירוק מהווה אישור החלמה ממחלת קוביד-19 מהקופה המבטחת, בהתאם להוראות משרד הבריאות ותוקף האישור יפוג לאחר תשעה חודשים, אלא אם יינתן אישור להארכתו. לפי חוזר משרד הבריאות תעודת מחלים תינתן רק לאחר ביצוע בדיקה סרולוגית לנוכחות נוגדנים נגד הנגיף, דבר שידרוש היערכות של קופות החולים לביצוע מספר רב של בדיקות סרולוגיות.

כל בעל אישור כ"מחלים" יכול להיכנס לאירוע רב משתתפים ללא בדיקה נוספת. נדרש ביצוע בדיקת PCR או בדיקת אנטיגן המאושרות על ידי משרד הבריאות וקבלת תשובה שלילית לבדיקה. תוקף אישור הבדיקה הוא ל-72 שעות בלבד.

במשא ומתן עם ארגון התעופה הבינלאומי IATA ומדינות אחרות, ממליץ האיגוד על הצורך למצוא דרך לשימוש יעיל בתו הירוק על מנת לתת אישור טיסה למחוסנים, מחלימים ולאלה שעברו בדיקה מעבדתית לפני הטיסה.

במסגרת ההמלצות ובנוסף לדרישה לעבור את בדיקות ה-PCR או האנטיגן לפני העלייה למטוס, ממליץ האיגוד שלגבי קבוצת המחלימים, יש לשים לב לכך: "ההדבקה בנגיף הקורונה היא דרך האף והלוע, ועל כן חולים מפתחים נוגדנים מסוג A המונעים הידבקות חוזרת דרך הריריות של הפה והאף, יחד עם מניעת הדבקה חוזרת סמויה. על כן, אפשר לשחרר מחלימים מהצורך לבצע בדיקות נוספות, פרט לבדיקה סרולוגית על מנת לקבל תעודת מחלים".

יש לציין: מחלימים יכולים לשאת במשך שבועות רבים שאריות RNA של הנגיף באף ובלוע שאינן יכולות לגרום להדבקה של אחרים. אי לכך: אין צורך ואפילו לא רצוי לערוך בדיקת PCR בקרב מחלימים. אפשר לעשות בדיקות סרולוגיות ובנסיבות מיוחדות בדיקות אנטיגן. אולם הכנסתו לשימוש של התו הירוק, יחד עם פתיחת השמיים לתעופה אזרחית, תדרוש הגדלת הקיבולת המעבדתית לביצוע בדיקות סרולוגיות. כמו כן, חשוב להכניס מחלימים לקבוצות התיעדוף של משרד הבריאות לביצוע בדיקות סרולוגיות.

לגבי ביצוע בדיקות מעבדתיות על מנת לאשר עלייה למטוס או לפני אישור כניסה לארץ, ממליץ האיגוד: "היות שכל הבדיקות יכולות לתת תשובה שלילית בשגגה, בימים הראשונים לאחר ההדבקה בנגיף – שזו תקופת דגירה – מומלץ עבור אלה שלא חלו ביצוע בדיקת PCR אחת 72 שעות לפני ההגעה לטיסה ושוב בדיקה מהירה בנתב"ג, ממש לפני העלייה למטוס. עבור הנכנסים לישראל – יש לבצע בדיקת PCRי72 שעות לפני הטיסה ובדיקה חוזרת ביום הטיסה עצמו".

בכל מקרה, ממליצים באיגוד, לחייב את כל הנכנסים ארצה – למעט נוסעים בעלי אישור מחלים – לבצע בדיקת PCR בנתב"ג לפני קבלת אישור הכניסה לארץ.

עבור מחלימים מקורונה: אם מדובר בישראלים חוזרים שאושרו בארץ כמחלימים, אפשר לאשר כניסתם ארצה ללא בדיקות. אם מדובר באזרחי מדינות אחרות המגיעים עם תעודת מחלים מאותה מדינה, על הרשויות בישראל להחליט מראש מאילו מדינות האישורים קבילים. אם הנוסע מגיע מארץ שבה יש ספק בדבר אמינות הבדיקות, יש לדרוש ביצוע בדיקה סרולוגית מהירה או בדיקת אנטיגן מהירה, בעלות דיוק גבוה.

נייר העמדה מציג נושאים נוספים שעדיין דורשים התייחסות וביניהם תוצאות של סקר שהוצג לחברי ועדת חוקה, חוק ומשפט של הכנסת ובוצע על ידי חברת סופיה המייצרת ומשווקת בדיקות מהירות, לגבי מוכנותם של תושבים לעבור בדיקה מהירה כדי לקבל אישור להיכנס לאירוע. בסקר לא צוין מידע לגבי האוכלוסיה הערבית וגם לא הוצג מידע על התפלגות המדגם לגבי מצב סוציו-אקונומי, כך שלא ברור אם אוכלוסייה של עניים ומובטלים יהיו מוכנים לעבור בדיקה מהירה ולשאת בעלות הבדיקה. על כן, חשוב לערוך דיון בדבר ביצוע בדיקות בחינם עבור האוכלוסיה הנזקקת.

ועד איגוד רופאי בריאות הציבור מבקש בנוסף לקבל דו"ח מפורט על הערכת הפיילוט של "איי תיירות ירוקים" על מנת להיעזר בו להפקת לקחים המשליכים על התו הירוק.

"אנו מציעים שהתו הירוק לא יונפק על ידי הממשלה, מאחר שהדבר דורש הקמת מאגר מידע ממשלתי פרטני לאורך זמן, ללא אישור של האזרח. חיוני אפוא שהדרכון הירוק יונפק על ידי הקופה המבטחת שאחראית על שמירת הפרטיות של כל מטופל", נכתב.

עוד הם מבקשים לתת את הדעת גם על כללי סגר/ בידוד שונים עבור נכנסים לישראל, לפי קבוצות: מתחסנים, מחלימים ואלה שעברו בדיקות שליליות בנוכחות נגיף הקורונה.

בנוסף מודגש "כי על אף שתכליתם של תמריצים חיוביים למתחסנים ולפתיחת כל ענפי המשק היא ראויה, יש ליישמה ככל האפשר בדרך שתפחית פגיעה בזכויות יסוד חוקתיות. כאשר יש וריאנטים רבים של הנגיף המופיעים באופן תדיר, הדרך היחידה לפתוח את המשק והתעופה האזרחית היא ביצוע בדיקות רבות בכניסה לאירועים רבי משתתפים, לפי הנחיות מקצועיות מבוססות, כפי שמופיע במסמך זה, יחד עם תגבור קצב מבצע החיסון ככל שאפשר".

לסיכום מציינים באיגוד רופאי בריאות הציבור כי "על הממשלה לנצל את חלון הזמן של סגירת כל הטיסות היוצאות והנכנסות לישראל לשם היערכות לתגבור בדיקות בקופות החולים ובנתב"ג – כאמור בדיקות סרולוגיות, בדיקות PCR ובדיקות אנטיגן – יחד עם הקמת יחידה אפידמיולוגית בנתב"ג ותגבור אמצעי פיקוח ואכיפה על אלה שבבידוד".

נושאים קשורים:  פרופ' נדב דוידוביץ',  איגוד רופאי בריאות הציבור,  חדשות,  קורונה,  19-COVID,  בדיקת קורונה,  דרכון ירוק,  תו ירוק
תגובות
אנונימי/ת
26.01.2021, 21:34

זה הפך לצערנו לאיגוד לא רלוונטי לטווח הארוך. ברגע שהיה שם פוליטיקאי עתידי אחד, שלך תדע מאיזו פוזיציה הגיע, אז כל ההמלצות שלהם כבר חשודות. בכלל, זהו מקצוע שבמקום להראות את שעתו הגדולה, הראה אנשים קטנים, הן בהנהגת הארוע (סדצקי, פרייס) והן בהנהגת האיגוד הפרופסיונלי.

כחברה באיגוד רופאי בריאות הציבור, ברצוני לתקן טעות אחת במכתב האיגוד. אין חובת ביצוע בדיקה סרולוגית אחרי החלמה ממחלת קוביד19 מאומתת ע"מ לקבל תעודה "מחלים". בני בית של חולים ומגעים של חולים שלא פיתחו סימפטומים של קוביד19 יכולים לבקש בדיקה סרולוגית, אך רק פעם הרבעון. גם קבוצות חולים ברשימה מוגדרת של מחלות יכולות לבצע בדיקה סרולוגית, לפי הוראות משרד הבריאות.

27.01.2021, 19:01

למרות החיסון צריך בדיקת PCR או בדיקת אנטיגין לא חושבים שיותר מדי בדיקות ?? מתי נחזור לחיים הרגילים ??