אנדרוגנים

השפעת חשיפה לאנדרוגנים לפני הלידה

במחקר זה נמצא כי חילוף חומרים של חומצות שומן וכולסטרול הושפעו אצל חיות אשר נחשפו לאנדרוגנים במהלך ההתפתחות התוך-רחמית

עובר, חבל הטבור. צילום אילוסטרציה

חשיפה לאנדרוגנים טרום הלידה משפיעה על תפקודים הקשורים לרבייה והוצעה כמנגנון אתיולוגי לתסמונת שחלה פוליציסטית. במחקר זה, החוקרים ביקשו לחקור את ההשפעה של חשיפה לאנדרוגנים טרום הלידה על מטבוליזם של ליפידים בשחלה ולהעמיק את הידע הקיים בנושא רגולציה של ייצור סטרואידים במהלך הבגרות.

במסגרת המחקר חולדות בהריון נחשפו לרמות גבוהות של אנדרוגנים (טסטוסטרון) והצאצאיות שלהן נחקרו בבגרותן. חשיפה זו הובילה לשני פנוטיפים שונים: חולדות עם ביוצים לא סדירים, וחולדות ללא ביוצים כלל.

תוצאות המחקר הראו שחיות שנחשפו ביתר לאנדרוגנים הציגו פרופיל שונה של הורמונים וליפידים יחד עם שינויים בייצור הסטרואידים ובמטבוליזם של ליפידים בשחלה.

כמו כן, החיות שנחשפו לאנדרוגנים טרום לידתן הראו שינויים במערכת ה-PPARg, רמות לא מתאימות של קולטנים לכולסטרול וביטוי מופחת של האנזים Hmgcr הקובע את קצב היצירה של כולסטרול דה-נובו. מבחינת מטבוליזם של חומצות שומן, התוצאות הראו אצל חיות שנחשפו לאנדרוגנים ברחם ביטוי שונה של Srebp1 ו-Atgl.

החוקרים סיכמו כי חילוף חומרים של חומצות שומן וכולסטרול, אשר משחקים תפקידי מפתח בייצור סטרואידים כמקור אנרגיה וסובסטראט, הושפעו אצל חיות אשר נחשפו לאנדרוגנים במהלך ההתפחות התוך-רחמית.

מקור: 

 Giselle Adriana Abruzzese  et. al (2020) Journal of Endocrinology DOI: https://doi.org/10.1530/JOE-20-0304

נושאים קשורים:  אנדרוגנים,  ביוץ,  חשיפה טרום-לידתית,  ליפידים,  מחקרים
תגובות