COVID-19 בישראל

מאבק בתי החולים הציבוריים מחריף: "בושה למדינה – אין לנו יותר כסף"

בתי החולים הציבוריים הודיעו למנכ״ל מד״א: "אין להפנות אלינו אמבולנסים החל מיום ראשון, לרבות מקרי קורונה" | מנהל "שערי צדק" לשר אדלשטיין: "לא נקבל שום פתרון פלסטר"

מנהל בית החולים שערי צדק פרופ' עופר מרין. "ארבעה ימים אנחנו במאהל המחאה ואף אחד לא מנהל איתנו משא ומתן". צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

(עדכון, 14:30) החרפה קשה במאבק בתי החולים הציבוריים. בעקבות סירוב משרד האוצר לנהל מו״מ רציני להצלת בתי החולים הציבוריים והמחסור החמור במשאבים, פנו מנהלי בתי החולים שערי צדק, לניאדו, מעייני הישועה ושלושת בתי החולים בנצרת למנכ״ל מד״א בהודעה שלא להפנות אמבולנסים אל בתי החולים החל מיום ראשון.

בפנייה למנכ"ל מד"א אלי בין נכתב כי: ״בעקבות מחסור חמור בציוד ותרופות, הרינו להודיעך כי החל מיום א', 24.1.2021 בשעה 06:00, לא ניתן יהיה להפנות אלינו כלל אמבולנסים וחולים שאינם מוגדרים כזקוקים לטיפול מציל חיים, לרבות מקרי קורונה״.

קודם לכן פנו מנהלי בתי החולים לראש הממשלה בנימין נתניהו בדרישה להתערב באופן מיידי במשבר על מנת למנוע את קריסת בתי החולים.

מאות עובדים משבעה בתי החולים הציבוריים, שאינם ממשלתיים או של שירותי בריאות כללית, הפגינו הבוקר (ה') מול משרד ראש הממשלה בירושלים במחאה על קריסת בתי החולים. שבעת מנהלי בתי החולים הדסה ושערי צדק בירושלים, לניאדו בנתניה ובתי החולים בנצרת (האנגלי, הצרפתי והמשפחה הקדושה), מאשימים את שר האוצר והנהלת משרדו ב"אפליה תקציבית" וטוענים שהם על סף קריסה כלכלית.

שלשום פוצץ האוצר את המו"מ עם מנהלי בתי החולים ומאתמול הם עברו למתכונת פעילות מצומצמת ולסדרת עיצומים. "נציגי האוצר מסרבים לדון איתנו על הסדר קבוע לתקצוב בתי החולים ושולחים אותנו לקושש תרומות כדי לממן את פעילות בתי החולים הציבוריים וזאת בעיצומו של משבר רפואי שלא היה חמור ממנו מאז קום המדינה", טוענים מנהלי בתי החולים.

עד כה, שבו והבהירו המנהלים, פנייתם לראש הממשלה ולשר האוצר להתערב באופן אישי במשבר לפני קריסה מוחלטת – לא נענתה. במסגרת המאבק הציבורי שבו פתחו הוקם גם אוהל מחאה ושבעה המנהלים הודיעו שיישארו בו, בכל מזג אוויר, עד להשגת הסכם חתום עם האוצר.

מנהל "הדסה", פרופ' זאב רוטשטיין במאהל המחאה. "הציוד שלנו הולך ואזל, התרופות הולכות ונגמרות". צילום: יוני ריקנר

מנכ״ל "הדסה", פרופ׳ זאב רוטשטיין, אמר הבוקר: ״במקום לעשות דברים מועילים ולהציל חיים, אנחנו יושבים פה באוהל מיום ראשון. תנו לנו לחזור למקום הטבעי שלנו, לבתי החולים, שהם מרכזי הקורונה של מדינת ישראל. הציוד שלנו הולך ואוזל, התרופות הולכות ונגמרות ולאט לאט אנחנו מפסיקים לעשות יותר ויותר פעולות, גם ביחידות הקורונה. הצוות מחזיקים בציפורניים חלק מהחולים בחיים. בושה גדולה למי שלא מונע את זה".

אתמול הגיע שר הבריאות יולי אדלשטיין לאוהל המחאה ומשתתפי הפגישה עם השר תיארו אותה כקשה. פרופ' עופר מרין, מנהל "שערי צדק", אמר לשר אדלשטיין: "ארבעה ימים אנחנו פה ואף אחד לא מנהל איתנו משא ומתן. 'שערי צדק' לא שילם מסים ב-15 לחודש, כי אין לנו יותר כסף.

"כל דקה, כל שעה, כל יום שבו יושבים פה באוהל שבעה מנהלי בתי חולים, שאחראים לבריאותם של שני מיליון אזרחים ובשיא מגיפת הקורונה - במקום להיות עם הצוותים והחולים - זו ממש בושה למדינה. לא נקבל שום פתרון פלסטר ולא פחות מפתרון לשנתיים״.

פרופ׳ פהד חכים, מנהל בית החולים האנגלי בנצרת, אמר לשר: "שר האוצר צריך להתבייש שאנחנו צריכים לעמוד פה בחוץ, תחת ממטרי ברד וב-4 מעלות, במקום לטפל בחולים שלנו. זו בושה למדינת ישראל שאתם, השרים, שולחים אותנו לקושש תרומות כדי להציל חיים. אין לכם מערכת בריאות בירושלים או בנצרת בלעדינו.

"אני לא יכול להסתכל יותר בעיניים של העובדים שלי או של המטופלים שלנו. ייבשתם את מערכת הבריאות. אני מוכן להחזיר את המפתחות מחר בבוקר. אנחנו קוראים לראש הממשלה – בוא לכאן! בוא תפתור את המשבר הזה. שני מיליון אזרחים זקוקים לשירותי בריאות ראויים".

השר אדלשטיין הגיב: ״המאבק שלכם צודק וכולנו מזדהים איתו. אנחנו מבינים שאתם לא רוצה לפתור אותו בפלסטר, גם אם זה יהיה הפלסטר הכי טוב. אני אפעל בממשלה על מנת להגיע לפתרון הטוב ביותר״.

אתמול הודיע בית החולים השיקומי רעות בתל אביב כי הנהלתו מצטרפת לקריאת בתי החולים הציבוריים העצמאיים למציאת הסדר קבוע לתקצובם. גם "רעות" הוא בית חולים ציבורי בבעלות עמותה. מנהלת "רעות", ד"ר אורית שטיין-רייזנר והמנכ"ל עידו שריר באו לאוהל המחאה בירושלים כדי לעודד את עמיתיהם.

שריר סיפר כי גם בית החולים רעות פועל בתנאי גירעון, סופג ירידה בהכנסות, מחסור באנשי צוות שחלו או שהו בבידוד, כאשר מנגד יש עלייה חדה בהוצאות למימון ציוד נדרש והתאמות לשגרת עבודה חדשה המתחייבת ממשבר הקורונה.

"יש צפי לעלייה במספר החולים שיזדקקו לשיקום בשל סיבוכי הקורונה. ב-2020 קיבל 'רעות' מענק חד פעמי – תמיכה ראשונה מצד הממשלה במשך כל 60 שנות פעילות המוסד. ללא תקצוב ממשלתי קבוע ושווה כפי שניתן לבתי החולים הממשלתיים, נצטרך לבחון את המשך הפעלת בית החולים השיקומי", הזהיר שריר.

נושאים קשורים:  בתי החולים הציבוריים,  מחאה,  שר הבריאות יולי אדלשטיין,  ד"ר אורית שטיין רייזנר,  פרופ' עופר מרין,  פרופ׳ פהד חכים,  חדשות,  קורונה
תגובות
אנונימי/ת
22.01.2021, 09:17

לסגור את המיונים בירושלים ובנתניה ולהפנות לבתי חולים של הממשלה ושל הכללית. הגיע הזמן להפשיל שרוולים ולשחק מלוכלך. מדינה שמבינה רק כח. תפסיקו להיות יפי נפש. נערי האוצר מנצלים את העובדה שאנחנו לא נפסיק שירותים רפואיים ומסיתים את הגורמים במערכת אחד נגד השני במדיניות מכוונת של הפרד ומשול. די. מספיק. שר אוצר הנוכחי דווקא יוצא נגד הפקידים שלו. אולי הזמן לפנות אליו ישירות כעת במערכת בחירות.

אנונימי/ת
22.01.2021, 11:28

1. How many useless positions are in the administration?
2. What are the efficiency plans that those « poor » hospitals are proposing?
3. Did anyone check where from the hospitals are buying supplies? Why do you need to buy from several intermediary steps instead of directly from the producer? Kind of « Amazon Medical Supply »? Did you ever check the option?
And many many others..
4. One more thing: is the tent where the directors stay big enough to ensure at least 2 meters between them? Oh, if you stay in the tent and still are directing your hospitals it means you don’t really need a big office and (at least one) secretary, isn’t it?

אנונימי/ת
22.01.2021, 18:22

עוד כותב טוקבקים ממומן

אנונימי/ת
23.01.2021, 13:02

הבושה אינה של הממשלה. אלה של מנהלי בתי החולים שכושלים בתפקידם. עובדה שהם מאמינים שרק יותר כסף ישפר את המצב. כמה מנהלי בתי חולים יצאו להתמודד ולנהל מערכות שאינם רפואיות. אם אכן הם כל כך מוצלחים כפי שהם מאמינים איך לא נחטפו על ידי אל על אסם בזק ארקיע מפעלי ים המלח תעשיה אווירית ועוד

אנונימי/ת
24.01.2021, 07:47

Interesting indeed. It would be even more interesting if one or more CEOs of such big companies would come and make order in the medical system. I’d vote for that!