מחלת כלי דם

התערבות טיפולית למחלת כלי דם בגפיים תחתונות אצל חולי סוכרת סוג 2

במחקר זה נמצא כי התערבות וסקולרית הייתה בעלת אפשרות לשפר משמעותית אינדיקטורים ביוכימיים אצל מטופלים עם מחלת כלי דם בגפיים תחתונות עקב סוכרת סוג 2

11.01.2021, 18:32
כלי דם ברגל. אילוסטרציה

השכיחות הגבוהה של סוכרת סוג 2, שיעור ההיענות הנמוך והמנגנון המורכב של מחלת כלי דם הנגרמת בעקבות סוכרת מעלה את שכיחות הסיבוכים של המחלה משנה לשנה. החוקרים ביקשו לחקור את המאפיינים הקליניים של מחלת כלי דם בגפיים תחתונות אצל חולי סוכרת סוג 2 ולהעריך את היעילות לטווח הארוך של התערבות וסקולרית עבור מחלות אלה.

במחקר רטרוספקטיבי זה השתתפו 362 מטופלים אשר עברו התערבות וסקולרית בעקבות מחלת כלי דם בגפיים תחתונות נלווית לסוכרת סוג 2.

תוצאות המחקר הראו כי בהשוואה לערכים אשר נמדדו לפני הטיפול, ערכי לחץ דם, סוכר בצום, המוגלובין מסוכרר, כולסטרול כולל, טריגליצרידים וכולסטרול מסוג LDL אצל המטופלים היו נמוכים באופן משמעותי חמש שנים לאחר ההתערבות. החוקרים מצאו כי הערכים של פיברינוגן, סוכר בדם, המוגלובין מסוכרר, כולסטרול כולל, טריגליצרידים, כולסטרול מסוג LDL וליפופרוטאינים מסוג sdLDL בקבוצת המטופלים אשר עברו היצרות חוזרת היו גבוהים משמעותית בהשוואה למטופלים אשר כלי הדם שלהם נשארו ללא היצרות. כמו כן, רמות כולסטרול HDL בקבוצה שעברה היצרות חוזרת היו נמוכים משמעותית בהשוואה לקבוצת המחקר השנייה.

מסקנת החוקרים הייתה שהתערבות וסקולרית הייתה בעלת אפשרות לשפר משמעותית אינדיקטורים ביוכימיים אצל מטופלים עם מחלת כלי דם בגפיים תחתונות עקב סוכרת סוג 2. היצרות חוזרת לאחר ניתוח עשויה להיות קשורה ליתר לחץ דם, משך מחלת סוכרת, שיעור מחלה בחלק התחתון של הברך, פיברינוגן ו-dsLDL.

מקור: 

Ding et. al (2020) Journal of Diabetes DOI: https://doi.org/10.1111/1753-0407.13094

נושאים קשורים:  מחלת כלי דם,  סוכרת,  מחקרים
תגובות