חדשות

"מציאות רבודה" בניתוח שחזור ארובת העין במרכז הרפואי גליל. צפו:

מומחי המרכז הרפואי לגליל בנהריה תכננו והדפיסו טרם הניתוח פלטה מיוחדת בהתאם לצורתה של רצפת ארובת העין ובניתוח חדשני ומדויק הוכנסה זו לארובת העין של המטופל

פרופ' סאמר סרוג'י מהמרכז לניתוחי פה, פנים, לסתות ורפואת הפה בנהריה וצוות המנתחים: צילום: רועי בלחנס

במרכז הרפואי לגליל התקיים לאחרונה ניתוח חדשני במהלכו בוצע לראשונה שחזור שבר ברצפת ארובת העין באמצעות טכנולוגיית תלת מימד ו"מציאות רבודה" - טכנולוגיית מחשוב המשמשת כהעתק של המציאות. הניתוח הייחודי בוצע בהובלתו של פרופ' סאמר סרוג'י מהמרכז לניתוחי פה, פנים, לסתות ורפואת הפה בבית החולים, ובשיתוף עם רופאים ממחלקת עיניים ובשיתוף המרכז הרפואי שיבא תל השומר.

הניתוח בוצע בצעיר בן 31, תושב הגליל, שנחבל בפניו באורח קשה וכתוצאה מכך סבל משבר ברצפת ארובת העין השמאלית. דבר זה גרם לו לתופעות של ראייה כפולה ולפגם באסתטיקה ובסימטריה של העיניים.

טרם הניתוח תוכננה על ידי ד"ר אדיב זועבי וצוות רופאי מחלקת פה ולסת פלטה מיוחדת על פי הדמיית CT של החולה, המשחזרת באופן מדויק את הצורה של רצפת ארובת העין, על פי "השלכה" של הצד הבריא בטכנולוגיית מראה על הצד הפגוע, כל זאת באמצעות שימוש בתוכנות לבניית מודל תלת מימד של גולגולת החולה. הפלטה הייחודית, מבית 3D SYSTEMS, הודפסה מטיטניום על ידי חברת כנפית (KANFIT) לשימוש רפואי והוכנה לצורך החדרתה בארובת העין של החולה.

לצורך מיקום מדויק של הפלטה מתחת לעינו של החולה, השתמשו הרופאים במציאות רבודה (AUGMENTED REALITY), במסגרתה חובש אחד המנתחים משקפי "הולולנס" (Hololnes) של חברת מייקרוסופט, המחוברים באופן אלחוטי לתוכנת המחשב המכילה את המודלים של החולה, הן של הגולגולת והן של תכנון הפלטה.

צוות המנתחים עם משקפי המציאות הרבודה במהלך הניתוח. צילום: רועי בלחנס

תוך כדי הכנסת הפלטה המתוכננת והמודפסת לארובת העין של החולה, מיקם המנתח שחבש את משקפי ה"הולולנס" את הפלטה בחפיפה עם המודל שהושלך באופן מדויק על ראשו של המנותח. בצורה זו יכלו הרופאים לראות את הפלטה והתכנון מראש והאם מתקיימת חפיפה הולמת ולהבטיח תוצאה קלינית מדויקת וטובה ביותר, כפי שניתן היה לראות בבדיקת ה-CT של המטופל שנערכה לאחר הניתוח.

בתום הניתוח המוצלח, שנמשך כשעה וחצי בלבד, הועבר הצעיר לאשפוז במחלקה וכעבור ימים ספורים שוחרר לביתו.

פרט לפרופ' סרוג'י השתתפו בניתוח ד"ר פארס קבלאן, רופא בכיר מהמרכז לניתוחי פה, פנים, לסתות ורופאי העיניים ד"ר יניר כסיף וד"ר רלי עובדיה.

יצוין כי בשנה האחרונה נוצר שיתוף פעולה בין מעבדת התלת מימד של המרכז הרפואי לגליל לבין ד"ר דינה אורקין וד"ר שי טיימן מהמרכז הרפואי שיבא תל השומר, לצורך קידום שימוש בטכנולוגיות תלת מימד ויישומן. כחלק משיתוף פעולה זה הועברה טכנולוגיית המציאות הרבודה מ"שיבא" למרכז הרפואי לגליל, תוך חיבורה לטכנולוגיות הקיימות במרכז הרפואי בנהריה.

מנהל המרכז לניתוחי פה, פנים, לסתות ורפואת הפה, פרופ' סרוג'י: "הטכנולוגיה החדשנית של שימוש במדפסת תלת מימד ומציאות רבודה הביאה לביצוע מדויק במיוחד ותרמה לקיצור משמעותי בזמן הניתוח. טכנולוגיה זו תתרום בעתיד לשיפור התוצאות הקליניות ולהפחתה משמעותית בהדמיות חוזרות ובניתוחים חוזרים. זו גאווה גדולה לעמוד בקדמת הטכנולוגיה העולמית ולהוביל בה. שיתוף פעולה בין מרכזיים רפואיים בארץ ובעולם יתרום להמשך התקדמות הרפואה למען טיפול טוב ויעיל יותר עבור החולים".

מנהל המרכז הרפואי, פרופ' מסעד ברהום: "העתיד כבר כאן. במרכז הרפואי לגליל יש מחלקות ברמה בינלאומית, והמרכז לניתוחי פה, פנים, לסתות ורפואת הפה, הוא אחד מהם. אני מבקש לברך את פרופ' סרוג'י וצוות הרופאים של המחלקה על ניתוח ראשון מסוגו בעולם, שממלא את כולנו גאווה רבה. כמו כן, אני מבקש להודות לידידי מ'שיבא' תל השומר, פרופ' יצחק קרייס, ולצוותו על שיתוף הפעולה החשוב".

נושאים קשורים:  מציאות רבודה,  המרכז הרפואי לגליל בנהריה,  פרופ' סאמר סרוג'י,  ד"ר אדיב זועבי,  ניתוח לשחזור ארובת העין,  ד"ר פארס קבלאן,  ד"ר יניר כסיף,  ד"ר רלי עובדיה,  ד"ר דינה אורקין,  ד"ר שי טיימן,  פרופ' מסעד ברהום,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
25.12.2020, 09:29

אני ממש בהלם מה עשו האם עושים את זה לפעמים גם בגלל בעיה של קוצר ראיה גבוה כשהעין נהייהת מאוד קטן ואי אפשר לראות את הרשתית לפעמים??? האם עשו את זה בעוד מקומות מרכזיים רפואיים כמו: ביילינסון או שיבא או אסותא למשל תודה רבה

26.12.2020, 14:36

כל הכבוד !!