נוירופיברומטוזיס

האם מטופלים עם נוירופיברומטוזיס מצויים בסיכון מוגבר לאשפוזים?

החוקרים הדגימו כי מטופלים עם נוירופיברומטוזיס סוג 1 מצויים בסיכון מוגבר לאשפוזים, בתדירות ומשך גבוהים יותר, בהשוואה לאוכלוסייה הכללית, בגין מחלות מגוונות המערבות את כל מערכות הגוף

22.12.2020, 17:42

המחקר הנוכחי בדק את הסיכון לאשפוז במהלך החיים בקרב מטופלים עם נוירופיברומטוזיס סוג 1 (NF1 – neurofibromatosis 1).

במחקר נכללו 2,467 מטופלים ששוחררו מאשפוז עם אבחנה של NF1 או שהיו במעקב במרכז רפואי המטפל ב-NF1 ו-20,132 נבדקי ביקורת מותאמים מהאוכלוסייה הכללית. על בסיס האבחנה ב-12 קבוצות עיקריות ו-146 תתי קבוצות, החוקרים חישבו את יחסי השיעור (RRs – rate ratios), הסיכונים העודפים הכוללים (AERs – absolute excess risks) ואת יחסי הסיכונים לאשפוזים.

החוקרים מצאו כי ה-RR לאשפוז ראשון מכל סיבה בקרב מטופלים עם NF1 היה 2.3 (רווח בר סמך 95%: 2.2-2.5). בנוסף, נמצא כי AER היה גבוה בכל אחת מקבוצות האבחנה המרכזיות, עם דומיננטיות של גידולים במערכת העצבים (14.5% מכל AERs), גידולים שפירים (13.6%) וגידולים ממאירים (13.4%), והפרעות במערכת העיכול (10.5%) ובמערכת הנשימה (10.3%).

תוצאות המחקר הראו כי הגורמים העיקריים התורמים למחלות הנגרמות בגין NF1  היו גידולים, מחלות בעצבים ובגנגליון פריפרי, דלקת ריאות, אפילפסיה, מחלות עצם ומפרקים וזיהומים במערכת העיכול. בנוסף, נמצא כי מטופלים עם NF1 התאשפזו יותר ומשך האשפוז בבית החולים היה ארוך יותר בהשוואה לקבוצת הביקורת. כמו כן, נמצא כי הסיכון המוגבר לאשפוז מכל סוג נצפה גם בקרב ילדים וגם בקרב מבוגרים, עם או בלי קשר לממאירות.

החוקרים הסיקו כי NF1 גורמת לסבירות כוללת גבוהה יותר לאשפוזים, עם אשפוזים תדירים וארוכים יותר, המערבים את כל מערכות הגוף במהלך החיים.

מקור: 

Kenborg, L. et al. (2020) Genetics in Medicine 22.

נושאים קשורים:  נוירופיברומטוזיס,  אשפוז,  גידולים,  מערכת העצבים,  מחקרים
תגובות