COVID-19 בישראל

מקרה ראשון בישראל: בן 74 נפטר לאחר הידבקות שנייה בזן קורונה אחר

במעבדת המרכזית לנגיפים במרכז הרפואי שיבא אבחנו בוודאות הדבקה חוזרת בתת זן אחר של נגיף הקורונה - מקרה ראשון בארץ של חולה קורונה שהחלים, נדבק בשנית ונפטר

מחלקת קורונה ב"שיבא". צילום: יוסי זליגר/ פלאש 90

בדיקה שנעשתה במעבדת המרכזית לנגיפים במרכז הרפואי שיבא חשפה, ככל הידוע, מקרה ראשון בישראל: בן 74, דייר בבית אבות,  נפטר מקורונה. הוא נדבק וחלה, החלים וחזר לדירתו, אבל שוב נדבק, בגירסה אחרת של הנגיף, שעבר מוטציה מסוימת ואז חזר ואושפז אלא שמהדבקה החוזרת לא התאושש וחלה הידרדרות במצבו, עד שנפטר.

לפי דיווח ב"חדשות כאן 11" ו-ynet ככל הידוע זה מהמקרים הבודדים בישראל, אולי אף ראשון, שבהם אובחנה בוודאות הדבקה חוזרת בתת זן אחר של נגיף הקורונה והמקרה הראשון של חולה שנפטר לאחר שנדבק בשנית.

האזרח הוותיק אובחן לראשונה כחולה קורונה ואושפז בבית החולים בילינסון. לאחר שנמצא שלילי בבדיקה שעבר כאשר התאושש, הוא שוחרר לבית האבות שבו הוא מתגורר, שם עבר עוד שתי בדיקות קורונה שנמצאו שליליות.

אלא שכעבור זמן מה, בעקבות התפרצות קורונה באותו בית אבות, הוא עבר בדיקת נוספת, נמצא הפעם חיובי מחדש ואז אושפז ב"שיבא" עם קוצר נשימה. העומס הנגיפי שנמצא אצלו העיד על כך שזו הדבקה חדשה. בסוף החודש שעבר נפטר כתוצאה מאי ספיקה נשימתית.

בדיווח נמסר שעד כה נמצאו בארץ חמש מוטציות עיקריות של נגיף הקורונה. במעבדת "שיבא" נעשתה בדיקת ריצוף גנטי לזן שבו נדבק אותו אזרח ותיק בטרם אושפז ב"בילינסון" לעומת הזן שבו נדבק בטרם אושפז ב"שיבא". בסוף השבוע שעבר הגיעו התוצאות שהכריעו: הוא אכן נדבק פעמיים ובשני זנים שונים. העובדה שפיתח רמה נמוכה של נוגדנים לנגיף לאחר ההחלמה בפעם הראשונה מחזקת את התוצאה שלמעשה מדובר בהדבקה חוזרת.

פרופ' גליה רהב, מנהלת המחלקה למחלות זיהומיות ב"שיבא", דיווחה על המקרה למשרד הבריאות וגם ל-WHO ובכוונתה לבדוק מקרים דומים אם יימצאו בארץ. "מאוד מטריד", אמרה, "אם אדם יכול לחלות כמה פעמים בקורונה בזמן שהנגיף משתנה - מה יהיה תפקידו של תרכיב החיסון במציאות כזו? האם אפשר לחלות שוב ושוב? בגלל שלא היו בגופו מספיק נוגדנים, ייתכן שאם היה מקבל את החיסון בזמן היה מפתח חסינות כנגד הנגיף".

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  הדבקה חוזרת,  19-COVID,  פרופ' גליה רהב,  חדשות,  בית החולים שיבא,  בילינסון
תגובות

כלמר הנוגדנים מההדבקה הראשונה לא הועילו נגד המוטציה. האם אין השלכות לחיסונים השונים?

21.12.2020, 21:16

מאין ההשערה שחיסון mRNA ייתן תגובה יעילה יותר מחיסון "טבעי" כמו כאן?

אנונימי/ת
21.12.2020, 22:20

הייתי אומר שזו לא בדיוק השערה אלא יותר wishfull thinking

אנונימי/ת
23.12.2020, 02:55

רמת נוגדנים אחרי חיסון גבוהה יותר מאשר אחרי מחלה

21.12.2020, 23:11

מעניין, אך עדיין n=1 .

אנונימי/ת
22.12.2020, 09:26

משוגעים, מה אתם עושים?

22.12.2020, 12:16

זה לא שהנוגדנים מההדבקה הראשונה לא הועילו נגד המוטציה. סביר להניח שמערכת החיסון של החולה הזה לא הגיבה טוב נגד הנגיף הראשון ולכן הוא חלה בשנית בלי קשר למוטציה. מוטציות בודדות לא משנות בדרך כלל את התגובה הפוליקלונלית של המערכת למחלה או לחיסון. סביר שגם המוטציה האנגלית לא תשנה את תוצאות החיסונים. מהמקרים העצובים של הדבקה שניה אפשר ללמוד שחלק מהאנשים המבוגרים ובעלי מחלות רקע אינם מגיבים מספיק להדבקה או לחיסון ומכאן שחשוב באותה מידה לחסן את כלל האוכלוסיה כדי למנוע הדבקה נוספת של האנשים הרגישים