COVID-19 בישראל

כ-170 אלף ישראלים כבר זומנו לקבלת החיסון בקופות החולים

לאחר שכ-10,000 אנשי צוות רפואי חוסנו אתמול בבתי החולים, יחל היום מבצע החיסונים הארצי של קופות החולים: עומס על מוקדי הקופות בשל היענות גבוהה של הציבור להתחסן לקורונה

חיסון לקורונה. צילום: מאיר ועקנין/ פלאש 90

כ–170 אלף ממבוטחי ארבע קופות החולים זומנו לקבלת החיסון לקורונה והחלו לתאם מועד להתחסנות. רבים מהם יתחסנו בפועל במהלך השבועיים הבאים. לאחר שאתמול חוסנו בעיקר בבתי החולים רוב חברי הסגל הרפואי ובמוסדות אלה ימשיכו לקרוא לשאר העובדים להתחסן בימים הקרובים, היום (ב') מתחיל למעשה מבצע ההתחסנות הארצי בקופות החולים.

על פי הערכה ראשונית, כ-10,000 אנשי צוות רפואי קיבלו אתמול את החיסון נגד נגיף קורונה ביום הראשון של מבצע החיסונים "לתת כתף". בימים הקרובים יתעדכן הנתון אודות מספר המתחסנים היומי באתר תמונת המצב הלאומית של משרד הבריאות.

אמש דיווחו מנכ"לי הקופות בשיחה עם שר הבריאות יולי אדלשטיין על היענות גבוהה של הציבור. בשיחה נעשתה הערכת מצב על התנהלות המבצע וגם צוינו תקלות שהתרחשו כמו המתנה ממושכת לקביעת התור לחיסון שחוו מבוטחים כשניסו להתקשר למוקדי הקופות השונות.

כמה כלי תקשורת בדקו ביוזמתם זמני המתנה לקביעת תור במוקדי הקופות. ב"ידיעות אחרונות" לדוגמה דווח הבוקר (ב') כי זמן ההמתנה ב"כללית" אתמול היה 18 דקות ומעלה, ב"מכבי" 30 דקות, בעוד שהקווים של "מאוחדת" ו"לאומית" נותקו בעת הניסיון לקבוע תור, קרוב לוודאי עקב עומסים כבדים.

מנכ"ל ה"כללית", פרופ' אהוד דודסון, מסר כי עד כה זומנו תורים לכ-90 אלף ממבוטחי הקופה – לכ-70 אלף נקבע תור להמשך החודש ואתמול גם חוסנו כ-1,300 מעובדיה בבתי החולים. מנכ"ל "מכבי", רן סער, דיווח שבוצעו זימונים ל-50 אלף מבוטחים (שני מועדים לכל אחד) וחוסנו כ-900 מהצוות הרפואי.

מנכ"לית קופת החולים מאוחדת, סיגל רוזנברג, מסרה שזומנו כ-23 אלף תורים ומהיום תוכל הקופה לחסן 4,000 ממבוטחיה מדי יום ובעוד שבוע תוכל להגיע ליכולת של 10,000 ליום. מנכ"ל "לאומית", חיים פרננדס, מסר שכמה מאות מעובדי הקופה הספיקו כבר להתחסן ולאחר שנמצאה דרך לפצל את מגשי החיסונים – כל מגש מכיל 975 מנות חיסון של "פייזר" – תתאפשר נגישות גדולה יותר לקבלת החיסונים. "הביקוש עולה על ההיצע", ציין בדיווחו.

אמש הודיע מנכ"ל ה"כללית" כי מהיום הקופה תפנה ביוזמתה למבוטחיה מבני 75 ומעלה כדי לזמנם, באופן פרואקטיבי, להתחסן במוקדי ההתחסנות שהקימה. מבוטחים רבים כבר קיבלו הודעות סמס לניידים שלהם שכללו התראות שבימים הקרובים יצרו עימם קשר לשם כך.

השלב הראשון במבצע הארצי מתמקד עתה במבוגרים בני 60 ויותר ובבעלי מחלות רקע שונות הנמצאים לכן בסיכון גבוה לתחלואה קשה אם יידבקו בנגיף. הקופות אמורות לפתוח במהלך השבוע 60 מרכזי התחסנות ברחבי הארץ, יותר מכפי שתוכנן תחילה.

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, הבטיח למנהלי הקופות כי אל להם לחשוש מפני מחסור בתרכיבי החיסון וכמויות התרכיבים שישונעו ממרכז האחסון שלהם לאתרי ההתחסנות יגדלו בהתאם לביקוש. כמו כן הובטח שעוד משלוחים של מנות חיסון יגיעו בימים הקרובים לארץ בהתאם ללוח הזמנים שתואם עם היצרנית "ואם נראה שאנחנו עם מלאי לוגיסטי מופחת, ניתן לכם אזהרה. עד אז, כל מה שתזמינו – תקבלו".

כפי שכבר דווח אתמול, במערכת הבריאות מתייחסים לשבוע הראשון של המבצע הארצי כאל פיילוט או "הרצה" וניסוי כלים כדי לבחון כיצד המערכת, על כלל ממשקיה, עובדת ולאיתור תקלות לצורך למידה. מכסת מנות החיסון שהוקצתה לארבע הקופות לשבוע הנוכחי מסתכמת בכ–80 אלף מנות חיסון וכאמור מכסות אלו יגדלו בהדרגה.

"כללית" פותחת היום ומחר 20 מתחמי התחסנות ובשיאו של המבצע הבטיחה שייפתחו כ-400 כדי שניתן יהיה לחסן כ-40 אלף ממבוטחיה מדי יום. "מכבי" מפעילה עתה עשרה מתחמים ובשיא המבצע אמורה להפעיל 300.

בין הבעיות שטרם נפתרו, בעיקר עקב הקדמת מבצע החיסונים בשבוע (תחילה הוא נועד לצאת לדרך רק ב-27 בדצמבר): אי השלמת מערכת המחשוב המאפשרת בעת הזימון לתור לקבוע שני מועדים – לקבלת המנה הראשונה ובו במקום גם את המועד לקבלת המנה השנייה כעבור 21 יום. הטמעת מערכת זו תושלם ב"כללית" בתוך יומיים.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  קופות החולים,  מבצע חיסונים,  משרד הבריאות,  חדשות
תגובות