COVID-19 בישראל

רופאים לזכויות אדם: "ישראל נושאת באחריות לספק חיסונים לפלסטינים"

בארגון רופאים לזכויות אדם מתריעים: יבוא החיסון הרוסי לשטחים, או כל חיסון שלא אושר מדעית בישראל, מנוגד למדיניות משרד הבריאות ולהסכמים עם הפלסטינים

בדיקה לנגיף הקורונה במרכז הבריאות ברפיח, עזה, צילום: עבד רחים חטיב/ פלאש 90

ארגון רופאים לזכויות אדם (רל"א) פנה הבוקר (ד') למנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי ולמתאם פעולות הממשלה בשטחים, כמיל אבו רוקון, בדרישה כי החיסונים לקורונה יסופקו גם לפלסטינים הנתונים לשליטתה של ישראל בגדה המערבית וברצועת עזה.

במכתב שעליו חתומה ע'אדה מג'אדלה, מנהלת מחלקת שטחים כבושים ברופאים לזכויות אדם, נדרש משרד הבריאות לגבש קריטריונים להקצאת חיסונים בהיקף שישוריין מראש לפלסטינים. זאת, כיוון שאלה מצויים תחת שליטה וכיבוש ישראליים המונעים מהפלסטינים לממש בעצמם את זכותם לבריאות וכיוון שאין להם אפשרות לרכוש עצמאית את החיסונים אלא דרך הרשויות בישראל.

ברופאים לזכויות אדם מדגישים כי ישראל נושאת באחריות משפטית, מוסרית והומניטרית להתחסנות האוכלוסיה הפלסטינית שתחת שליטתה וכי אף מדובר במחויבות לפי החוק הבינלאומי. בארגון מפנים לאמנת ז'נבה הרביעית, המחייבת את ישראל "להנהיג ולהפעיל את אמצעי המגן ואמצעי המנע הדרושים כנגד התפשטותן של מחלות מידבקות ומגיפות" בשטחים שאותם היא כובשת.

עוד מתריעים ברופאים לזכויות אדם, כי הכוונה שפורסמה בתקשורת, להעביר לרשות הפלסטינית ארבעה מיליון מנות חיסון שפותחו ברוסיה מנוגדת למדיניות משרד הבריאות ולהסכמים עם הפלסטינים באשר לייבוא תרופות. זאת, כיוון שמשרד הבריאות עומד על כך שיופצו בשטחים רק תרופות הרשומות בישראל לאחר שעברו את ההליכים המדעיים והרגולטוריים הנדרשים. הדבר אף מעוגן בפרוטוקול פריז, המסדיר את היחסים הכלכליים שבין ישראל לפלסטינים כחלק מהסכמי אוסלו.

על אף שרל"א הביעה במספר הזדמנויות בעבר הסתייגות באשר להסכם ייבוא התרופות, מדגיש הארגון שכל עוד הסכמים אלה תקפים, לא ייתכן שישראל תאפשר להעביר חיסון שלא אושר לאזרחיה, על מנת שלא לקיים את חובותיה כלפי הפלסטינים.

לאור זאת, דורשים ברל"א כי החיסונים שיועברו לפלסטינים יהיו אך ורק אלה שעברו את האישורים של מערכת הבריאות הישראלית. עוד דורשים בארגון, כי משרד הבריאות יתאם עם גורמי הבריאות ברשות לגבי הליך הרכש של החיסונים שיסופקו לפלסטינים, וזאת תוך קביעת לוח זמנים מוקדם ככל הניתן.

ברל"א מדגישים, כי ספק אם לרשות הפלסטינית יכולת לממן בעצמה את רכישת החיסונים ואת חלוקתם ולכן על ישראל לשאת במימון המבצע כחלק מאחריותה לאוכלוסיה בשטחים הכבושים. בארגון הרופאים מתנגדים לכך שישראל תקזז את עלויות החיסונים מכספי המסים שהיא גובה עבור הרשות הפלסטינית.

נושאים קשורים:  פלסטינים,  חיסון לקורונה,  חדשות,  19-COVID,  משרד הבריאות,  "רופאים לזכויות אדם"
תגובות
אנונימי/ת
16.12.2020, 14:44

העמדה המשפטית הרשמית בישראל שאמנת זנבה הרביעית לא מחייבת אותנו לגבי יהודה ושומרון (שאם הייתה כך לא ניתן היה להקים התנחלויות).
אבל לדעתי זה אכן צעד ראוי לספק להם חיסונים, בתשלום כמובן.
ומישהו צריך להזכיר לארגון הרופאים לזכויות אדם שהם יכולים לדרוש שום דבר ובטח לא יכולים להתנגד שישראל תקזז את עלויות החיסונים מכספי המסים.

16.12.2020, 18:26

באמת הם כאלו מתוקים ונחמדים, מגיע להם.

אנונימי/ת
16.12.2020, 18:26

מאיפה שיהיה לרשות הפלסטינצית יכולת לממן חיסונים?
אחרי כל המילארדים לבכירים שם לא נשאר כסף לכלום

רחמנות,

17.12.2020, 01:47

זה נושא זכויות אדם היחיד? בכל שאר הנושאים אפשר להפשיט את כולנו מכל הזכויות שלהם בדיקטטורה רפואית נוסח סין?

אנונימי/ת
17.12.2020, 07:18

אתה מתבלל. ארגון רופאים לזכויות אדם מתעסק רק עם זכויות של פלסטינים. זכויות של ישראלים לא מעניינות אותו

אנונימי/ת
20.12.2020, 14:49

🎯

אנונימי/ת
18.12.2020, 09:38

"רופאים למען זכויות אדם" ארגון פוליטי ולא ראויים לקבל במה באתר רפואי.
הרי לא יפרסמו כאן כתבה של

אנונימי/ת
18.12.2020, 09:38

אם לא נחסן גם אותם,
הם ידביקו אותנו שוב בנגיף דרך בלוני הנפץ...
אה, אופס, זה לא מנומס.