חדשות

מחקר ב"שיבא": השתלת חיידקי מעי הובילה לנסיגה של מלנומה גרורתית

פרופ' גל מרקל, מנהל המכון לאימונואונקולוגיה ומלנומה: "הראנו לראשונה שניתן לתכנת מחדש את מערכת החיסון בגוף החולה על ידי החלפת חיידקי המעיים ולהשיג תוצאה טיפולית מרשימה"

פרופ' גל מרקל, מנהל מכון אלה למלבאום לאימונו-אונקולוגיה ומלנומה ב"שיבא". "ההליך הטיפולי הוא פשוט, זול, זמין ובטוח"

במחקר שנערך במרכז הרפואי שיבא בתל השומר נמצא כי השתלת חיידקי מעי בחולי מלנומה גרורתית, בשילוב עם אימונותרפיה הממריצה את מערכת החיסון, יכולה להוביל לנסיגת המחלה.

המחקר, שהתפרסם בשבוע שעבר בכתב העת המדעי המוביל Science, נערך בהובלתם המשותפת של ד"ר בן בורסי, מומחה בכיר במערך האונקולוגי ב"שיבא" ומרצה בחוג לאפידמיולוגיה ורפואה מונעת באוניברסיטת תל אביב ופרופ' גל מרקל, מנהל מכון אלה למלבאום לאימונו-אונקולוגיה ומלנומה ב"שיבא". המחקר בוצע כחלק מעבודת הדוקטורט של ד"ר ארז ברוך, הנמצא כעת בתקופת הכשרה בארה"ב.

ד"ר בן בורסי, מומחה במערך האונקולוגי ב"שיבא". "תקווה לחולים שכבר מיצו את כל קווי הטיפול"

במסגרת המחקר, חיידקי מעי של חולי מלנומה גרורתית, שמחלתם נעלמה בתגובה לאימונותרפיה, הושתלו בעשרה חולי מלנומה גרורתית שמחלתם עמידה לטיפול. לאחר ההשתלה וחידוש הטיפול האימונותרפי, נמצא כי חולה אחד הגיב תגובה מלאה והמחלה אצלו אינה פעילה זה כשנתיים וחצי, ובשני חולים נוספים הושגה תגובה חלקית ממושכת.

ד"ר בורסי הסביר: "זהו המחקר הקליני הראשון בעולם שהראה כי על ידי שילוב של השתלת חיידקי מעי עם אימונותרפיה במטופלים שמיצו קווי טיפול קודמים, אנו מצליחים לא רק לעורר פעילות חיסונית ברמת הגידול אלא גם משיגים אחוזים מרשימים של תגובה קלינית, וכל זאת ללא תופעות לוואי משמעותיות".

לדברי ד"ר בורסי, "מדובר במחקר פורץ דרך הן בהבנת הביולוגיה של המחלה והן בהבנת התגובה החיסונית כנגד הגידול. זוהי בשורה של ממש ותקווה לחולים אשר מיצו את כל קווי הטיפול ואנו שואפים להראות נתונים דומים גם בסוגי סרטן נוספים".

פרופ' מרקל הוסיף: "המחקר ייחודי בכך שהליכי המחקר והפיתוח הביולוגיים כרוכים מההתחלה בטיפול בחולים אונקולוגים ובהצלת חיים. מודגם לראשונה בבני אדם שניתן לתכנת מחדש את מערכת החיסון בגוף החולה באמצעות החלפת חיידקי המעיים, ולהשיג תוצאה אונקולוגית טיפולית מרשימה. ההליך הטיפולי הוא פשוט, זול, זמין ובטוח, ועל כן בר-יישום בכל מקום בטווח מיידי. זיהוי הגורמים לתגובה החיסונית כנגד הגידול עשוי לאפשר פיתוח דור חדש של טיפולים בטוחים בסרטן".

נושאים קשורים:  מלנומה,  פרופ' גל מרקל,  ד"ר בן בורסי,  השתלת חיידקי מעי,  ד"ר ארז ברוך
תגובות
14.12.2020, 19:08

קשה להבין אולי עד כמה ההישג המדעי הזה גדול