מחלות כבד כרוניות

איכות חיים הקשורה לבריאות במחלות כבד כרוניות

חוקרים סבורים כי מחלות כבד כרוניות מסוגים שונים משפיעות באופן שונה על איכות החיים הקשורה לבריאות של המטופלים

10.12.2020, 18:07
כבד ואיברים פנימיים, הדמיה (צילום: אילוסטרציה)

ידוע כי למחלות כבד כרוניות ישנה השפעה משמעותית על איכות החיים הקשורה לבריאות, שרלוונטית להבנת הנטל של מחלות אלו ולסיוע בתהליכי קבלת החלטות הקשורות לטיפול בחולים. עם זאת, חסרים מחקרים המשווים את איכות החיים הקשורה לבריאות של חולים שנפגעו ממחלות כבד כרוניות לזו של האוכלוסייה הכללית, על כן החוקרים ערכו מחקר זה.

החוקרים ניתחו והשוו נתונים לגבי איכות החיים הקשורה לבריאות של 2,962 חולים איטלקים הסובלים ממחלות כבד כרוניות, באמצעות שאלון בשם EQ-5D-3L. לאחר מכן, יצרו מדגם מייצג של האוכלוסייה הכללית באיטליה, שכלל 6,800 בני אדם. החוקרים ערכו אנליזות חוקרות על מנת לבחון את ההשפעה של כל סוג של מחלת כבד כרונית על איכות החיים הקשורה לבריאות, כאשר האוכלוסייה הכללית מהווה נקודת ייחוס ותוך נטרול ערפלנים אפשריים.

החוקרים מצאו כי לחולים עם מחלות כבד כרוניות (HBV, HCV, PSC, PBC, AIH, NAFLD/NASH) שנמצאים בשלב ההפטיטיס הכרונית ועם שחמת מפוצה, הייתה איכות חיים קשורה לבריאות שדומה לאוכלוסייה הכללית. עם זאת, נמצא כי חולים עם AIHי(Autoimmune hepatitis) היו בעלי סיכוי גבוה יותר להלין על בעיות בטיפול העצמי וציון EQ‐5D VAS נמוך יותר, בעוד לחולים עם NAFLD/NASH ו-HCV היה סיכון גבוה יותר לסבול מחרדה/דיכאון. מנגד, החוקרים דיווחו כי עם ההתקדמות לשלבים מתקדמים יותר של מחלת הכבד (שמחת לא מפוצה או קרצינומה של הכבד), איכות החיים הקשורה לבריאות ירדה באופן משמעותי, והייתה מלווה בסיכון גבוה יותר להלין על בעיות בתחומים פיזיים, יחד עם הפחתה משמעותית בציוני ה-VAS ו-utility index scores.

החוקרים הגיעו למסקנה כי תתי-סוגים שונים של מחלות כבד כרוניות משפיעים על תחומים שונים באיכות החיים הקשורה לבריאות. הם סבורים כי המחקר הנ"ל מספק הערכה אמיתית של ההשפעה של מחלות אלו על איכות החיים של המטופלים, והמהווה כלי נחוץ שעוזר בתהליכי קבלת החלטות, תוך הערכה של היעילות ויחס העלות-תועלת בטיפול בחולים אלו.

מקור: 

Cortesi, P. A. et al. Liver International 2020; 40(11); 2630-2642. https://doi.org/10.1111/liv.14647

נושאים קשורים:  מחלות כבד כרוניות,  איכות חיים הקשורה לבריאות,  קבלת החלטות,  מחקרים
תגובות