COVID-19 בישראל

תעודת מחוסן – המסמך שיעניק הקלות למי שיתחסן לקורונה

ועדת החיסונים של משרד הבריאות שוקלת להנפיק לכל מי שמתחסן לקורונה תעודת מחוסן שתזכה אותו ביתרונות רבים | בתי החולים וולפסון ושיבא החלו בהיערכות לחיסון העובדים

חיסון (צילום: פלאש 90)

בוועדת החיסונים של משרד הבריאות נשקלת הצעה לצייד כל מי שיסכים להתחסן לקורונה בתעודת מחוסן שתקנה לו יתרונות רבים על פני לא-מתחסנים וביניהם: לא תחול על בעל התעודה חובת בידוד בעת החזרה לישראל משהות בחו"ל. התעודה גם תקנה יכולת להיכנס לבתי קולנוע, לתיאטראות ולמוסדות תרבות, לבתי מלון וכן לאירועי ספורט כצופים או לחדרי כושר וגם לאירועים חברתיים. בכניסה למקומות ולמוסדות הללו יציגו המתחסנים את התעודה לצד תעודה מזהה. כל היתרונות הללו לא יחולו על מי שלא יתחסן ולא יקבל את התעודה הזאת.

בין התומכים בהצעה הזאת פרופ' דוד גרינברג, יו"ר החטיבה לרפואת ילדים במרכז הרפואי סורוקה בבאר שבע, חבר בצוות הטיפול במגיפות (צט"מ) ובוועדת החיסונים של משרד הבריאות. הוא סבור כי תעודה מסוג זה תהווה תמריץ להתחסנות. "המטרה גם ליצור מצב שבו מתחסנים לא יסכנו את הסביבה ותהיה אז הפרדה בינם לבין לא-מתחסנים. אני מעריך שבשלב הראשון לפחות, 70% מהאוכלוסיה תתחסן ובהמשך יש לצפות שיהיו עוד".

בגישה דומה דוגלת  גם חברת הוועדה פרופ' גליה רהב, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות ב"שיבא". "לאט לאט אנשים יתחילו להבין שאין מנוס וצריכים להתחסן. החיסון יביא להשתלטות על המגיפה. המציאות שבה יוכלו מתחסנים לחיות לעומת מי שלא מתחסן תהיה שונה".

בתוך כך הודיעו הבוקר (ג') בתי החולים הממשלתיים וולפסון ושיבא כי הם נערכים לחסן את עובדיהם – אולי כבר בשבוע הבא כאשר יתקבלו אישורי ה-FDA למתן תרכיב החיסון החדש. מנהלת "וולפסון", ד"ר ענת אנגל, הביעה את בטחונה שהצוות "יהיה בין המובילים בצוותי בתי החולים בישראל בהיענות להתחסנות לקורונה, כמו לשפעת". בית החולים החל במסע הסברה בקרב כ-3,500 העובדים כדי לעודדם להתחסן.

ד"ר יסמין מאור, מנהלת היחידה למניעת מחלות זיהומיות, מסרה כי הצפי הוא שהמנות הראשונות של תרכיב החיסון יגיעו כבר בשבוע הקרוב. כפי שכבר ידוע יינתנו שתי מנות לכל מתחסן בהפרש של 28-21 יום ביניהן.

ב"שיבא" הפיצה הנהלת בית החולים הודעה לעובדים שבה נאמר: "בשבועות הקרובים נתחיל במבצע לחיסון עובדי המרכז הרפואי. ההנהלה רואה חשיבות רבה בביצוע החיסון של כל אחד מהעובדים. כולם יקבלו מידע רלבנטי במועד".

במקביל נערך סקר פנימי ב"שיבא" שבו כ-1,300 רופאים, רופאות, אחים ואחיות נענו לפנייה להשיב על שאלותיו. 70% מהרופאים ענו כי בכוונתם להתחסן – שיעור דומה לזה שהתקבל בסקר שערך לאחרונה "דוקטורס אונלי" ופורסם כאן.

30% מקרב האחיות ב"שיבא" השיבו שבכוונתן להתחסן. בסיכום: 50.2% ממשתתפי הסקר הפנימי הזה, לפי דיווח ב"ידיעות אחרונות", השיבו כי בכוונתם להתחסן, 32.7% עדיין מתלבטים ורק 17.1% השיבו בשלילה. עוד לפני עריכת הסקר הזה הזהירה יו"ר הסתדרות האחים והאחיות אילנה כהן מפני חששות האחיות ושיהיה צורך למקד את ההסברה על ציבור זה כדי לעודד אותו להיענות לחיסון.

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  חדשות,  19-COVID,  בית החולים שיבא,  המרכז הרפואי וולפסון
תגובות
אנונימי/ת
08.12.2020, 14:43

לא יעבור בג"ץ

אנונימי/ת
08.12.2020, 21:13

לא חושב שזה ייושם במלואו, אבל במידה וכן , דווקא אין סיבה שלא יעבור בגץ.
אין כאן חובת חיסון, אין כאן פגיעה בזכויות בסיסיות.
זה לא שאומרים שמי שלא מחוסן לא יכול ללכת לבית הספר, לעבודה, או להצביע בבחירות.
רק להשלמה צריך לאפשר גם לבצע בדיקות סרולוגיות (גם למי שאין תעוד שחלה, משום שיש מקרים אסימפטומטיים), ואדם שימצאו בגופו נוגדנים אמור להחשב כמו מי שחוסן.

אנונימי/ת
10.12.2020, 22:08

נכון מאוד. מסכים לכל מילה.
איך מתחילים בחיסון המוני ללא אומדן סרולוגי, ללא בדיקת פרופיל רפואי, ללא בדיקת רגישויות ו/או פוטנציאל לתגובה אלרגית / אוטואימונית או חלילה, נאופלסטית.
ככה לא קובעים מדיניות של בריאות מושכלת.

אנונימי/ת
10.12.2020, 22:22

תגובה אלרגית זה דבר שמופיע זמן קצר לאחר מתן חיסון.
מתי בדיוק בדקו תגובה נאופלסטית לחיסון? התפתחות נאופלסיה יכולה להיות אחרי תגובת חביון של 20 שנה. אין שום אפשרות לבדוק את זה מראש.

אנונימי/ת
10.12.2020, 22:32

לצערינו, אין מנגנון בקרה אפקטיבי לגבי נזקים נוירולוגי, אוטואימוניים ואחרים. באנמנזה לא שואלים האם קיבלת חיסון ומתי. ולרוב,
כשהמטופל מציין זאת בפני הרופא, הלה פוטר אותו בביטול ואומר: "לא קשור".
רוב רובם של הזקנים שמתאשפזים בפנימית עם תמונה נשימתית סוערת - חוסנו לשפעת. איך זה מוסבר?

אנונימי/ת
10.12.2020, 22:05

אתם חורגים קשות מכל עיקרון של איש מקצוע הגון ושפוי. מאין הבאתם את מערכת הענישה והמיתוג של כן מתחסן/לא מתחסן?
יש כאן הפרות קשות של זכויות אדם, יש כאן מנגנון של הפחדה ויציאה ממידתיות עם קריאה לעליהום למי שבוחר לא להתחסן.
מאין הרעיון של לתת תעודות ו/או למנוע כניסת איש צוות רפואי לעבודה?
אם אני לא מתחסן- אולי יפגע בי, לא בכם.
מקווה בכל ליבי שבג"ץ יאפס את ההיסטריה.

26.12.2020, 07:33

צודק. ומטריד שרופאים חוששים להגיב בשמם המלא.

אנונימי/ת
15.01.2021, 12:00

צודק. ובאמת בעייתי שחוששים. יש פשוט תחושה של "עליהום" על כל מי שמתנגד לחיסון המוני של כלל האוכלוסיה ולהענשת הלא מתחסנים..

אנונימי/ת
15.01.2021, 12:41

אין שום הפרות של זכויות אדם. מחוסן לא זוכה לשום הטבה אחרת מאדם שבצע בדיקת PCR עם תשובה שלילית.
אין שום סיבה שבית המשפט העליון יתערב, ודבריך הם לא יותר מדמגוגיה עלובה.

אנונימי/ת
10.12.2020, 22:14

שלום לחברי עובדי מערכת הבריאות,
אני מתפתל ותמהה איך לא יצאה עד כה קריאה לעצור את הסחף המטורף שנולד בעקבות תקופה לא שפויה.
כיצד אוכלוסיות משכילות עצומות מגלגלים עיניים לשמיים ומחפשים מזור בחיסונים, ועוד לוירוסים ! מה פה קורה? באאז של פאניקה שסוחף את האוכלוסייה לכל אורכה? וכיצד אנו מאפשרים לסמי-חוקרים להטיל חובת חיסונים עם סנקציות בצידה? מה קורה איתנו? היכן עמוד השדרה המקצועי שלנו?

אנונימי/ת
15.01.2021, 11:58

כל כך צודק!

אנונימי/ת
15.01.2021, 12:39

אין שום חובת חיסונים ואין שום סנקציה. מחוסן לא זוכה לשום פריווילגיה שונה ממה שעשה בדיקת PCR עם תוצאה שלילית.

אנונימי/ת
10.12.2020, 22:21

שימו לב,
עליה במספר המאומתים אינה עליה במספר החולים הקשים שמותם וודאי...מן הראוי לעצור רגע ולעקוב לגבי תקיפותה של ההוראה - יותר נכון חיוב- להפשיט אותנו מהזכויות הבסיסיות שלנו, לדרוס ברגל גסה את האוטונומיה שלנו וליצור פסוידו סולידריות שכאשר מישהו אומר "לא" בו ברגע הופך לאויב המערכת, לבוגד אנוכי ואכזר. חברים, המערכת חייבת להתאפס ולבצע החלטות שקולות ונבונות.

אנונימי/ת
10.12.2020, 22:26

ועוד משהו חשוב -
האם כניסה לבתי אבות ולמוסדות של חוסים ולבצע חיסון מקובץ למען שלום הציבור הוא מוצדק? אנושי? מותר מבחינה מוסרית?
האם אין כאן הפקעת זכויות מאוכלוסיות מוחלשות?
היכן כאן עיקרון ההסכמה מדעת?
יש כאן פגיעה בחסרי ישע. ואני שואל - באיזו זכות?

אנונימי/ת
18.12.2020, 09:22

כרטיס כחלחל למי שאינו מעשן יתן כניסה למסעדות כשרות.
כרטיס צהוב - למי שניגמל מאלכהול - כניסה לבר.
כרטיס לבן - למי שאלרגי לכרטיסים מפלים!

אנונימי/ת
18.12.2020, 16:03

לפני כמה שנים היתה מדינה מאד מפותחת ומאד משכילה שהחליטו לסמל בכל מיני סימונים תעודות תלאים עם אחד. ואז העם הזה אחרי הסימון הובל להשמדה. איין לי מה להוסיף מעבר. ומה שהיה הוא שיהיה . אמר החכם באדם שלמהלה המלך .... רק אדם שאינו בריא בנפשו ושכלו או אדם מרושע כמו ההוא מהמדינה המפותחת חושב על תעודה למחוסן שיתן הקלות . בושה. שכך יהודים יתנהגו. צדק אלוקי יעשה עם מי שצריך. בושה.

אנונימי/ת
18.12.2020, 17:24

דמגוגיה עלובה כזו אפילו לא ראויה להכלל תחת חוק גודויין.
ואם נמשיך עם קו המחשבה ההזוי שלך, אני מבין שגם מה שקרה לאותם יהודים במדינה המאוד מפותחת הוא חלק מהצדק האלוקי...
עוד פרמיטיב....

אנונימי/ת
28.12.2020, 21:28

מסכים לחלוטין
אין יותר מפלה מזה
ואין מגיפה- בטח לא יותר משפעת עונתית....... גם במספרים זה ברור

18.12.2020, 21:55

אין ב"תעודת מחלים" או "תעודת מחוסן" כל כפייה על אדם אחר להתחסן. בעת מגיפה החברה צריכה להגן על עצמה. כשם שמחייבים הצגת תעודה מזהה כאמצעי בטחון, או אוכפים כללי התנהגות במקומות ציבוריים, כך מותר למדינה לדרוש הצגת תעודה כזו לטובת בריאות הציבור. במה זה שונה מהאיסור על עישון במקומות ציבוריים? חוקים ותקנות בנושאי רעש וזיהום אויר?

26.12.2020, 07:51

הבדל יש: אין חולק על כך שעישון פעיל, זיהום אויר וגרימת רעש הם פגיעה ישירה בבריאות הזולת, ושהימנעות מהם לא תגרום נזק בריאותי לנמנע. לגבי החיסון לקורונה - החוקרים דווחו על יותר נסיינים שנעלמו למעקב מאשר מאושפזים או נפטרים. אין הוכחה שמפחית הדבקה ואין הוכחה שתועלתו עולה על נזקו.